Alfa Romeo MiTo 0.9 TwinAir 85 Progression (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MiTo 0.9 TwinAir 85 Progression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 3.250 km |
Mito Twin air
- 750 km
Na 3 1/2 jaar met weinig kosten en ONTZETTEND veel plezier van mijn. Lancia Delta besloten om deze in te ruilen voor een andere Italiaan.
Met veel pijn en moeite hoor want die Delta is aan absolute top auto.
Eigenlijk onbegrijpelijk dat er maar ca 200 per jaar jaargang worden verkocht.
Oké, een andere auto !!
Uiteraard een Italiaan want ik rijd al 20 jaar naar volle tevredenheiditaliaans en het leuk me wel leuk leuke om van de redelijk grote en comfortabele Lancia over te stappen naar de kleinere en sportieve Alfa Romeo Miro.
Kleur en motor was eigenlijk al bekend, het zou een witte 1.4 worden met nog ntb opties.
Na bezoek aan enkele Alfa Dealers, wat een een verschil in ontvangst overigens, kwamen we terecht bij Vireo Haarlem.
We werden netjes met rust gelaten en op verzoek werden onze vragen keurig beantwoord. Vervolgens werd ons een proefrit aangeboden in een 1.4 en een 0.9. Mijn reactie op het aanbod van de 0.9 was niet enthousiast.
Maar na de proefrit was ik spontaan verliefd geworden op de Mito en zelfs op de 0.9
Om een lang verhaal kort te maken, aan het eind van de dag gingen we weg met een totaal andere Mito dan die ik in gedachten had
Dit is m geworden
Mito Twin air met opties
Pack Premium plus, Pack Instant Nav, Pack Visibility, Pack Sport, rode leren bekleding en een elektrisch zonnedak.
Kleur Grigio Grafite
Exterieur
Is uiteraard persoonlijk maar wat is ze mooi in deze kleur met die chroom lijsten en 18" supersport wielen en rode remklauwen.
Voor de rest ?
Italiaans moet je van houden en dat doe ik.
Interieur
Luxe rode bekleding, prachtige dashboard verlichting en indeling, knoppen van de stoelverwarming zitten echter wel op een onlogische plek, onder de overigens lekkere, armleuning.
Panoramadak geeft overigens een indruk dat de Mito groter is.
Instappen en uitstappen gaat goed, maar omdat het een tweedeurs betreft heeft de Mito relatief lange deuren en hadden de handgrepen wel iets meer naar achteren geplaatst mogen worden, dan is er meer controle over de deur bediening
Kofferruimte is oké voor een auto in deze klassen
Alles netjes afgewerkt, geen tekortkomingen, panorama dak is makkelijk te bedienen
De eerste 750 kilometer
50/50 stad en snelweg kilometer.
Ik ben geen sportieve rijder maar de DNA zal bij mij nooit in de À stand komen.
Ik zal m hoofdzakelijk in de D stand gebruiken, 85 pk is natuurlijk niet veel maar wel gewoon genoeg voor mijn gebruiksdoel, nl 10.000 km jaar waarvan 50/50 stad/snelweg.
In de stad is het een prettig en pittige auto met voldoende vermogen om vlot en soepel door de stad te rijden, lekker kleine draaicirkel ook in combinatie met de parkeer censoren snel en makkelijk te parkeren.
Motortje is overigens inD stand aardig hoorbaar maar voor mij niet storend.
Op de snelweg kan ik aardige meekomen en zelfs nog redelijk acceleren als ik ga inhalen, wel is het natuurlijk zo dat je van dit motortje geen gekke prestaties kan verwachten.
Het is overigens wel zo dat als je in de 6e versnelling rijd de Mito verassend stil is.
En dan de wegligging !,
Wat moet je daar nou op zeggen, het is toch een Italiaan, dus gewoon goed.
Autootje plakt op de weg, ik kan niet wachten totdat ik m straks in de toscaanse heuvels kan testen
Uiteraard is 750 km te weinig om een goed en uitgebreid review te schrijven, daarom zal ik deze review regelmatig updaten.
Foto's zal ik tzt toevoegen
Update
- 3.250 km
Mito inmiddels bijna 4 maanden in mijn bezit en daarom een kleine update.
Eerst even rechtzetten dat het een Distinctive betreft ipv eerder vermelde progression.
Na enkele tankbeurten kwam de Mito bij lange na niet in de buurt van het opgegeven fabrieksverbruik, ondanks mijn niet al te sportieven rijstijl. Dit had ik overigens ook niet verwacht gezien de reviews van de z.g. andere "Zuinigheids wonders" uit Duitsland, Franrijk en Japan.
Maar een gemiddelde van amper 1:12 vond ik wel een erg groot verschil !
Mail naar Alfa Romeo gestuurd en ?
Geen enkele reactie !
Brief naar Dealer en ?
Kom gelijk even langs, dan kijken we er naar.
Kwam goed uit want inmiddels bleef ook het lampje en signaal van de gordel vergrendeling branden. Mito aan de computer gehangen en er bleek een probleem te zijn met de bobines, vreemd voor een splinternieuwe auto, maar na vervanging blijkt nu dat een verbruik van 1:14 zonder moeite gehaald kan worden.
Helaas bleek bij thuiskomst dat met vervangen van de gordelvergrendeling de middenconsole was beschadigd, slordig van de monteur en hij moet dit hebben gezien !
Na een mailtje met meegezonden foto's werd dit gelukkig op korte termijn uiteraard gratis hersteld en werd gelijk als tegemoetkoming voor het ongemak een Savali tuning voor een sterk gereduceerde prijs aangeboden, heb ik uiteraard gelijk gebruik van gemaakt.
Ondanks dat ik over de standaard tuning niet ontevreden was, vooral de D stand, is de Savali tuning een wel zeer positieve verassing.
Het kleine tweecilindertje loopt gewoon veel mooier rond en levert nu 101 pk, was 85 en 164Nm was 134.
Is echt meer dan voldoende in het drukke Nederland, iedere discussie over meer dan 120 PK voor een middenklasse auto is in mijn ogen voor jonge binken.
Nu even mijn ervaringen tot nu toe
Pluspunten zijn vooral,
Het prettige motor geluid, je merkt echt dat je in een auto zit, is niet storend bij hoge snelheden.
Uitstraling
Weggedrag, makkelijk stuurbaar op snelweg en in de stad
Comfort, zelfs ook met de 18"wielen
Leren stoelen zitten erg comfortabel, ook met mijn lengte van 1.86
Het panorama dak, hierdoor ook een licht interieur.
Fullmap navigatie, ondanks de belegen stem.
Bleu en me bediening en telefoneren.
Auto is voor relatief weinig geld echt luxe te maken met de beschikbare optie's
Mindere punten zijn,
Handgrepen in de deuren zijn te ver naar voren geplaatst.
Weing opberg ruimte
Overige opmerkingen
Tot nu toe geen typische italiaanse karakterfoutjes gehad zoals piepjes, rammeltjes, kraakjes en onverklaarbare gebreken.
Ik rijd al 20 jaar italiaans en heb dit overigens nog nooit meegemaakt.
Mijn advies
Gewoon kopen als je een auto met een spannend ontwerp wilt hebben.
Als je nog iets budget te besteden hebt dan zeker laten tunen en bestellen met opties als Bose installatie, fullmap navigati', lederen bekleding en panorama dak.
Wordt vervolgd met foto's
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.