Alfa Romeo GT 1.9 JTDm 16V Distinctive (2008)

autoreview

Alfa Romeo GT 1.9 JTDm 16V Distinctive (2008)

Signalement

UitvoeringGT 1.9 JTDm 16V Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst163.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 163.700 km

De nieuwe GT is begin januari 2008 afgeleverd. Ditmaal als Blackline uitvoering en voorzien van alle opties.
Na aflevering bij de dealer is de standaard bumper vervangen door eentje van Novitec in combinatie met een andere uitlaat, twee keer twee pijpen.
Ook is de auto 35 mm verlaagd en de 18’ Blacklinevelgen zijn vervangen door 18’-spaakmodel.
De parkeersensoren zijn overgezet, evenals de verlichtingsunits en kentekenplaatverlichting.
Voor aflevering heeft de lak een FLON4000 behandeling gehad, zo blijft de glans mooi en er hecht zich minder vuil aan de auto cq. het kan gemakkelijker verwijderd worden.
De zit is iets anders, ik heb het gevoel wat hoger te zitten en het stuur kan volgens mij ook iets minder ver omhoog. Toch is in deze GT ook een goede zitpositie te vinden.
Eén van de extra’s is de bijverwarming, niet te verwarren met een standkachel. De bijverwarming is een elektrische verwarmingsunit, die bij koud weer direct na het starten aanspringt en het interieur van de auto sneller helpt verwarmen. Met het koudere weer van de afgelopen dagen, moet ik zeggen, het werkt wel.
Verder voelt de auto vertrouwd aan. Bijna alles zit weer op dezelfde plek. De knop voor het openen de tankklep en de uitschakeling van het ASR, zitten nu op het dashboard, links naast het stuur.
De software voor het ConnectNav is wat uitgebreider dan de vorige versie. Desondanks valt de prijsstijging voor het systeem ( € 1.250,=) hierdoor niet te verklaren.
Bij deze Blacklineuitvoering is de middenconsole wat donkerder uitgevoerd, de stoelen en bank achter, zijn uitgevoerd in twee kleurig leer. De zittingen zijn van rood leer, de zijkanten zwart leer.
Om het interieur verder sportiever te doen overkomen, zijn de pedalen van aluminium en de versnellingspook ook. Het chroom aan de buitenkant is in deze uitvoering mat uitgevoerd, evenals de buitenspiegels.
En dan het rijden. Deze GT doet zijn naam eer aan, hij rijdt fantastisch. De wegligging is subliem en ondanks dat de auto 35 mm verlaagd is (staat erg mooi i.c.m. de 18 inch wielen), is het comfort nog goed te noemen.
Bij hogere snelheden ontstaat wel wat windgeruis, maar bij normaal snelweggebruik valt dit mee.
In vergelijking met de vorige GT, is deze 45 kg lichter, maar dit is niet echt te merken in de acceleratie. Hij trekt zo wie zo best snel op en bij een nattig wegdek grijpt het ASR bij volle belasting, in.
Update 02-08:
Inmiddels ruim 7500 km gereden en de auto begint iets ingereden te raken. Het genoemde windgeruis is verminderd, door een kleine aanpassing bij de spiegels, wat het rijcomfort toch wel positief beïnvloed.
Op de Duitse Autobahn het gas eens flink ingetrapt en de GT toch tegen de 240 km/uur gekregen. De wegligging is echt iets beter dan de vorige. Bij een constante snelheid van 210 km/u lag de auto als een blok op de weg. Ook oneffenheden werden keurig opgevangen en de lange bochten werden als een scheermes genomen. Wat een rijplezier! Een GT waardig.
Update 04-08: Verbruik gemiddeld 1:15,5
Update 06-08: Inmiddels de eerste beurt gehad. Buiten de beurt, olie verversen en de gebruikelijke filters, geen problemen. Kosten van de beurt: € 402,=
Update 07-08: De Pirelli's beginnen te 'cuppen'. Dit verschijnsel wordt steeds erger. Wel een beetje jammer, want op zich zit er nog ruim profiel op de banden, de voorbanden gaan zeker nog ruim 10.000 km mee.
Update 08-08: Het cuppen wordt steeds erger en ik heb toch maar besloten er vier nieuwe banden op te leggen. Het rijplezier met de gecupte Pirelli's nadert het nulpunt. Kosten € 1080,=.
Update 12-08: De halogeen stadlichtjes hebben het begeven. Even naar de garage en beide laten vervangen. Niet dus, doordat de GT Xenonverlichting heeft, steken de koplampunits verder naar binnen, waardoor een normaal mens nooit een lampje zou kunnen vervangen. Dus nieuwe afspraak gemaakt, want de bumper moest gedemonteerd worden. Uiteindelijk wel twee nieuwe lampjes rijker, maar € 94,= armer.
Update 01-09: reguliere beurt, kosten € 524,=
Update 03-09: De auto bevalt nog steeds erg goed. De achterbanden moesten wel weer vervangen worden. Kosten € 560,=.
De rekening van januari vile wat later in de bus, zodat ik nu pas kan reageren op wat daar op stond. De remblokken achter bleken vervangen. Vreemd, want voor waren ze nog goed. Achteraf denk ik, dat de blokken aanliepen op de schijven en het zou maar kunnen, dat daardoor de achterbanden door extra wrijving, sneller versleten waren dan de voorbanden.
De voorbanden zitten er op sinds augustus 2008 en zijn nog niet versleten, ondanks dat ze er al 36.000 km opzitten.
Update 05-09: Begin mei naar de Harz gereden, waar de Duitse GT-club een meeting had georganiseerd. Heen en terug was al 950 km en ter plaatse was een tracé van ca. 150 km uitgezet.
In dit geaccidenteerde terrein van de Harz komt de GT nòg beter uit de verf, dan in ons vlakke Nederland. Mooie kleine weggetjes, even terugschakelen bergop, meteen aangrijpen en hup het bergje op.
Op de Autobahn natuurlijk waar het kon, ook even lekker het gas in kunnen trappen en bij die hoge snelheden merk je gewoon, dat de GT een auto is, die super stabiel blijft. Wat dat betreft jammer, dat je hier niet harder mag rijden dan 120 km/u.
Update 08-09: Vandaag was het zover, de 80.000 km beurt. De voorbanden beginnen op te raken, zo werd mij verteld, deze zitten er nu precies 50.000 km onder, dus die gaan er volgende maand onder weg. Verder waren er geen afwijkingen, dus alleen de reguliere beurt is uitgevoerd. Kosten € 379,= .
Update 12-09: Precies voor het einde van het jaar de 100.000 km bereikt. Ook tijd voor een nieuwe riem en waterpomp. Verder zijn alle filters vernieuwd, spanrol, nieuwe ruitenwisserbladen en de remmen zijn gereinigd. Kosten voor de beurt bedroegen € 1.085,= .
Update 04-10: Enkele weken gelden net met het voorspatbord tegen een muurtje aangeschuurd. Niet veel schade maar een Alfa Romeo met krassen vind ik niet kunnen. Afspraak gemaakt bij een schadeherstelbedrijf en deze man kwam met de suggestie om gelijk maar alle steenslagschade aan de bumper en motorkap weg te werken.
Aldus is geschied en de GT oogt weer als nieuw.
Hij rijdt ook nog als nieuw, ben nog steeds erg tevreden.
Update 08-10: Inmiddels heeft de GT weer een beurt gehad. Toch een flink aantal zaken vervangen, die onderhevig zijn aan slijtage. Remblokken en remschijven vóór vervangen, verder diverse filters en de handremkabel (te weinig gebruikt denk ik) en natuurlijk de olie. Kosten: EUR 901,= .
Tijdens de beurt is geconstateerd, dat de radiateur zweet, waarschijnlijk gekomen door het slechte wegonderhood van RWS, waardoor steenslag de boosdoener zou kunnen zijn. Hoe dan ook, een week later is die ook vervangen, wat EUR 513,= kostte.
De Alfa Romeo GT blijft toch een zeldzame verschijning op de weg. De GT is nu 6½ jaar op de markt in Nederland en er zijn hier nu ca. 2600 st van verkocht. Veel mensen kijken de auto nog steeds na en ook op de snelwegen blijf ik veel bekijks houden. Met recht een tijdloos model en klassieker in spé.
Update 11-10: na 62.000 km zijn de voorbanden nu echt af. Er zijn twee nieuwe gemonteerd Michelin Pilot Sport 3 in de maat 235/40 R18 95Y. Kosten € 470,= .
Update 01-11: Ook de achterbanden zijn vervangen. Het profiel was nog redelijk, maar de banden waren behoorlijk 'gecupt'. Het hobbelen werd dusdanig irritant, dat de tocht naar Profile toch maar op de planning is gezet. Voor de achterbanden heb ik hetzelfde betaald als voor de voorbanden.

PROBLEMEN

  • 163.700 km

Ramen moeten automatisch helemaal naar beneden en omhoog gaan en dat werkt niet.
Ook na het sluiten van de deur, komen de ramen niet helemaal omhoog. Dit moet nog beter afgesteld worden.
Verder heb ik de indruk, dat de linker Xenonlamp iets teveel omhoog schijnt. Dit moet ook nog even bijgesteld worden.
Update 02-08: Verder nog geen problemen ondervonden.
Update 04-08: Geen problemen gehad.
Update 06-08: Verschil in hoogte van uitlaatpijpen bijgesteld.
Update 09-08: Het getril in de ophanging werd voor het grootste gedeelte veroorzaakt door de gecupte banden. Echter er zat ook een trilling in één van de aandrijfassen. Beide zijn vervangen.
Tijdens het verwisslen van de banden is er lak van de velgen gesprongen. Alle velgen zijn gestraald en opnieuw gespoten, ditmaal met gemoffelde lak (sterker).
Eigen bijdrage € 100,= .
Update 12-08: Stadslichtjes vervangen, kosten € 94,= !!!
Update 03-09: Watersproeierreservoir is lek. Is onder garantie vervangen, tenminste dat dacht ik. Omdat Kroymans failliet is kunnen er even geen onderdelen besteld worden.
Het is nu inmiddels mei, en het tankje is er nog niet. Wel lastig, maar nu Fiat Auto Nederland het importeurschap van Alfa weer terugheeft, verwacht ik toch binnenkort de trotse eigenaar te kunnen zijn van een nieuw watertankje.
Update 08-09: Het tankje is inmiddels vervangen, maar drie dagen later was ie alweer leeg. Tijdens de laatste beurt heeft men er nog eens goed naar gekeken en nu blijkt het pompje lek. Het is maar minimaal, maar na drie dagen zoals gezegd, is de watertank toch echt leeggeduppeld. Dus is er een nieuw pompje besteld.
Wordt nog een keer vervolgd als het goed is :-)
Inmiddels is het pompje gemonteerd, alles werkt weer naar behoren.
Update 10-09: De voorbanden waren versleten en het het herfstweer op komst was het toch raadzaam deze te vervangen.
De vorige Michelins (235/40 R18 95Y PS) hebben het ruim 60.000 km volgehouden, dus geen redenen om van merk te wisselen. De nieuwe heten inmiddels Pilot Sport 2, de maat is hetzelfde. Kosten: precies € 500,= .
Update 12-09: Net voor de 100.000 km beurt, bespeurde ik een lager koppel bij lagere toerentallen. Pas boven de 2000 rpm begon de GT pas te trekken. De EGR-klep is onder garantie vervangen.
Verder kwam de richtingaanwijzer niet terug in ruststand, nadat de bocht was genomen. Ook dit euvel is onder garantie verholpen.
Keurige service van de dealer, voor ik iets kon zeggen, wisten zij al te melden, dat deze zaken onder de garantie vielen.
Update 04-10: Nadat het pompje van de ruitensproeier was vervangen, bleef er water weglopen uit het reservoir van de ruitensproeier. Verdere naspeuring leverde op, dat er een lek zat in de koplampsproeier. Hiervoor is wat nieuws besteld en verholpen. Een dag later was de tank weer leeg en bleek ook de linkerkoplampsproeier te lekken. Waarschijnlijk gekomen door het veelvuldig demonteren van de voorbumper.
Hoewel dit buiten de garantieperiode viel, is ook dit euvel kostenloos verholpen door de Alfa dealer.
Update 07-10: Onderste turboslang kapot en uiteraard vervangen.
Kosten EUR 158,= .
Verder geen problemen, de auto rijdt als een zonnetje en stap er elke dag nog met veel plezier in.
Update 10-10: een sissend geluid bij een koude motor bleek een afgebroken bout van het uitlaatspruitstuk te zijn. Er ontsnapten uitlaatgassen. Als het geheel warm werd, zette het materiaal uit en was het euvel weg. Niet goed natuurlijk en heb het daarom laten repareren. De kosten vielen wel wat tegen, EUR 670,=, eigenlijk alleen arbeidsloon. Een paar dagen later weer hetzelfde, maar het natrekken van alle bouten bleek voldoende.
Update 11-10: Nieuwe voorbanden: € 470,= .
Update 01-11: Nieuwe achterbanden: € 470,=. Verder weer een lekke koplampsproeier (links), vervangen en gelijk nieuwe stadslichten laten monteren. Kosten € 309,= .

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.