Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio (2020)

autoreview

Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio (2020)

Signalement

UitvoeringGiulia 2.9 V6 Quadrifoglio
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf40.000 km
KM-stand laatst43.000 km
Lezerswaardering: 90%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk een Quadrifoglio

  • 42.000 km

Wat had ik het vaak gezegd: "je hebt niks aan een Quadrifoglio in Nederland. Een Giulia Veloce is ruimschoots voldoende". Wat een onzin kraamde ik uit. Begrijp me goed: een Giulia Veloce is een machtig apparaat met bakken rijplezier, maar het komt niet in de buurt van het speciale gevoel dat een Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio je geeft.

AANKOOP
Ik had bij Sam van Dalen in Opmeer een proefrit gemaakt met een rode Q. Daar zaten wat gremlins in waardoor ik die liet staan. Ik kwam tot de conclusie dat ik per se een Q wilde van het modeljaar 2021 (opgefriste middenconsole en infotainment) in Blu Misano. In Duitsland stond er 1 te koop bij een Alfa dealer in precies de juiste specificatie. Bij navraag in correct Duits was het antwoord "die ist leider heute verkauft".

Ik app Sam van Dalen nog de advertentie als voorbeeld van wat ik zoek (en geef aan dat deze dus verkocht is), en stel me er op in dat het maanden kan duren voordat in de EU iets aangeboden wordt dat voldoet. Naast de verkochte Duitse stond er nog 1 te koop in Italië uit modeljaar 2019 en 1 met een belachelijke GTA achtervleugel. Verder niks! Maar niet getreurd, ik heb mijn groene Veloce nog steeds. Ik hou het wel vol.

In de week daarna belt Sam van Dalen: "we krijgen binnenkort binnen wat je zoekt....en volgens ons ken je deze al....". De Duitse Q was door een Nederlander gekocht en doorverkocht aan Sam van Dalen. Het moest zo zijn!

Drie nagelbijtende weken later (aangifte BPM, wachten op kenteken) rij ik trots als een kleuter met zijn eerste Tonka weg bij SvD. Apetrots, bovenop de Alfa Romeo Apenrots.

Rustig naar huis, want je wilt niet dat je letterlijk onvervangbare Q op dag 1 overstuurd de weg afglijdt. 510 Italiaanse paarden, getraind door Ferrari, loslaten op de achterwielen is leuk, maar je moet wel weten wat je doet. Ik heb niet heel veel ervaring met zoveel pk met enkel achterwielaandrijving, en de Q staat nog op Pirelli P Zero Corsa banden (goed geschikt voor het circuit, niet voor nat wegdek in de Noordhollandse polder bij 3 graden boven nul).

RIJDEN
Aangezien de Pirelli Corsa's er nog steeds onder zitten, rij ik nog steeds rustig. Deze banden staan bekend om slechte grip op nat wegdek en moeten echt op temperatuur komen. De Toyota Aygo van mijn vrouw is sneller weg op nat wegdek, omdat mijn Q geen grip vindt en bij het minste gas uitbreekt achter. Volgende week komen er Vredestein Ultrac Vorti's onder. Dat zal een hoop meer plezier opleveren. Michelin sport pilot 4 zou de voorkeur hebben, maar Michelin (en nog wat meer merken) hebben wat leveringsuitdagingen t.a.v. wat ongewoner rubber (lees, nu even niet want het levert te weinig op door de lage volumes). Afijn, zolang die Corsa's er maar onderuit zijn.

Als het even droog is en er zit wat warmte in de banden, dan kun je "verantwoord" gasgeven: nonderdju! Alsof de Japanse bullit train je van achteren aanrijdt. Mijn Veloce was leuk snel, mijn AMG53 iets sneller, maar dit slaat alles. Niet eens direct vanaf de lijn, maar vooral zodra de banden in het asfalt bijten, is de acceleratie meedogenloos.

Dat gaat dan gepaard met een fantastische symfonie van de 2.9 liter V6 via de 4 uitlaten. Het is niet zo'n mooie diepe brom zoals mijn Maserati V8, maar veel meer racy en met een hogere pitch: kippevel!

Giulia Veloce? Had ik die dan ooit? Helemaal vergeten! Vergeleken hiermee is de Veloce gewoontjes. Het mooiste gewoontjes dat je kunt kopen, maar in verhouding tot de Q gewoontjes.

Bochten aanvallen, zal zeker net zo vermakelijk zijn (de ultra directe besturing is ook op deze Giulia uiteraard aanwezig), maar ik wil daarvoor eerst betere banden en een sportauto rijtraining (via Dolf Dekking geboekt) voor op de openbare weg. Mijn Q komt niet - zoals zovele krachtige sedans -achterstevoren met een flinke hap uit de carrosserie op youtube te staan, omdat het rijtalent ophield toen de paardenkrachten pas net lol begonnen te krijgen in hun taak.

ALFARITIS
Een Alfa is geen Alfa zonder wat eigenaardigheden. Deze Q heeft ze ook, met name het schakelgedrag. De N (normale) stand is bedoeld voor in de stad en voor ontspannen toeren. Vergeet het maar. De bak is door Alfa (om efficiëncy redenen) zo geprogrammeerd dat ie bij 50 kmu opschakelt naar 6. Dan draait het blok ongeveer stationair, wat aanvoelt alsof je heel langzaam door een dik mestspoor rijdt van een lekkende tractor op het platteland.

Dus naar D, voor dynamisch, maar dan reageert het gaspedaal alsof het een aan/uitknop is. In het eerste stuk van de pedaalslag zitten zowat alle paarden klaar om in vol galop te gaan. Dat geeft een nogal nukkig en stoterig rijgedrag.

Gelukkig is daar Squadra Tuning, die dit soort nukken er met software aanpassingen uithaalt, en ook nog 60 pk en 120 nm koppel toevoegt. Nodig? Nee. Leuk, want je bent er toch? Ja. Daarbij wordt ook geregeld dat de kleppen in de uitlaat bedienbaar zijn, ipv alleen opengaan volgens Alfa's (vreemd geprogrammeerde) software.

DAGELIJKS GEBRUIK
Verder een echte allemansvriend. Ruim, stil, goede geluidsinstallatie, android auto, comfortabel (in de standen D en Race, ook nog met aanpasbare demping). Slurpt wel Ron98 met 1 liter per 8 kilometer en je moet wat rustiger over drempels om je carbon voorspoiler niet te bekrassen, maar dat gaat allemaal prima.

Had ik al gezegd hoe mooi ze is? Bij deze.

Mijn vierde Giulia (die uit 1972 meegerekend), maar dit is beslist en zal voor mij altijd blijven: "peak Alfa Romeo". Er komt waarschijnlijk niks meer dat zo gericht is op rijsensatie als deze Q. Toekomstige klassieker gegarandeerd.

Banden en tuning: wereld van verschil

  • 43.000 km

ANDER RUBBER
De eerste weken zijn voorbij gegaan in relatieve rust. Doordat de Quadrifoglio geleverd werd op Pirelli Corsa's, was het behoedzaam rijden bij kou en nat. Die banden zijn niet geschikt voor het huidige weer. Bijna geen grip.
Dat probleem is verholpen bij de lokale Profile: misschien een wat ongebruikelijke keuze, maar er liggen Vredestein Ultrac Vorti+ onder. Een Ultra High Performance band, gericht op meer comfort en grip bij kou en regen. Voor de puristen die graag gummen niet de eerste keuze (meestal Michelin Pilot Sport 4S). Voor mij voor alledaags gebruik uitstekend.

Fijn om nu gas te kunnen geven, zonder de zorg dat de achterkant uitbreekt of de achterwielen blijven slippen. Voor het eerst merk ik nu echt wat de Q kan. Dacht ik....

BAKTUNING + MASSIMO TUNING
Totdat ik vandaag wegreed bij Squadra in Nunspeet. Daar zijn wat onhebbelijkheden opgelost en nogal wat prettigheden toegevoegd:
- schakelmomenten zijn opnieuw geprogrammeerd, waardoor het lome gedrag (onnodig vroeg opschakelen en naar een te hoge versnelling) in de standen A en N verleden tijd zijn;
- stand D is feller gemaakt;
- gaspedaalreactie is opnieuw geprogrammeerd, waardoor de pedaalslag beter benut wordt. Het voorkomt met name het nogal "jerky" gedrag omdat het nu beter doseerbaar is;
- start/stop en cilinderuitschakeling zijn verleden tijd;
- ongeveer 560 pk en 720 nm koppel nu;
- de kleppen in de uitlaat kun je in D zelf permanent openzetten: wat een genot!

En dat merk je. Ik heb de route van Nunspeet naar huis gereden zonder snelweg en het was in een woord sensationeel. De Q komt helemaal tot leven, maar de aanpassingen zorgen er ook voor dat je met meer vertrouwen stuurt, remt en gasgeeft. De route over de Veluwe was een genot.

En daarbij klinkt de Q nu dus doorlopend heerlijk. Het mooiste zes cilinder geluid op de markt!

Wat een droomauto.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.