Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 190pk TI (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulia 2.2 JTD 190pk TI |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Glimlach van oor tot oor
- 35.000 km
Na jaren Renault en Volkswagen kwam ik in 2021 uit bij Alfa. In tegenstelling tot anderen was dit niet al eeuwen mijn droomwagen, ik had zelfs vrij beroerde herinneringen aan de Alfa van mijn moeder die in de jaren '90 meer in herstel dan in omloop was. Maar na het zien van een adembenemend mooie clip van een nieuwe Giulia die geruisloos door Rome rijdt, en het lezen van enkele reviews waarin de betrouwbaarheid van de nieuwe generatie Alfa bezongen werd, besloot ik het erop te wagen.
Andere merken waarmee ik proefreed, waren Peugeot (niet voor mensen boven de 1m80), DS (lekkere zachte luxe maar enkele irritante features, zoals de default ECO-stand die je elke rit desgewenst weer manueel moet aanpassen), Audi (lomp) en Mercedes (zeer goede automaat, maar vrij saai en star).
5 minuten nadat ik in de Alfa was gestapt, wist ik: dit wordt 'm. Wat een rijplezier. Hij rijdt super strak en baanvast, maar tegelijk stuurt hij zo licht, direct en precies als een racefiets. Ik leverde de testwagen na een uurtje in met een glimlach van oor tot oor, de beslissing was gevallen.
Dan kwam het enkel nog aan op de uitvoering. Ik viel voor de klasse van de TI. Buiten wijnflesgroen, binnen creme en donkerbruin. Vind het nog steeds een geslaagde mix, al is de combinatie blauw ext. - felbruin int. toch ook wel echt geweldig.
Na anderhalf jaar ben ik nog steeds erg ingenomen met de keuze. Nooit eerder reed ik met een auto die zoveel rijgenot oplevert. Die wendbaarheid en snelle reacties zonder enige nervositeit, die assertiviteit zonder aggressiviteit, de precisie en het plezier ook bij lage snelheid, het prachtige design dat bijna overal bewonderende blikken oplevert...
En de gevreesde zuiderse slag bleef uit. Het on-board infosysteem dat in de laatste generatie Giulia's zit, incl. camera en sensoren, is echt goed, beter dan de even dure high-end Volkswagen die ik voordien had. Flippers aan het stuur heb ik niet genomen en ik mis ze niet, de automaat schakelt snel en vlot, zeker in Dynamic- of Normal-stand. Verbruik tot nu toe exact 6l per 100km. Afwerking is top.
Geluid zou nog net iets beter kunnen (ik nam weliswaar de extra 7 Harman Kardon-speakers, maar Alfa wil toch ook dat je de motor lekker hoort grommen) en de ventilatie is niet de beste (soms aandampende ruiten in de winter). Maar een zuurpruim die daarop let. In het afgelopen anderhalf jaar 1 vervelend akkefietje met een defecte AdBlue sensor, waardoor de wagen er onterecht de brui wilde aan geven (tip: zo lang je blijft rijden, valt de Alfa niet stil, ook al dreigt het infopanel hiermee), maar pechverhelping zei dat ze dit evengoed bij BMW en Mercedes zien.
Vooralsnog ben ik helemaal pro, en blij dat ik nog een aantal jaren met een 'echte' auto kan rijden voor we straks allemaal in semi-autonome elektrische deelshuttletjes zitten. Ik zie het laatste half jaar ook terug wat meer Alfa's opduiken, dus ik ben blijkbaar niet de enige die zo denkt. Ik zou zeggen: trakteer jezelf op een Giulia voor het te laat is...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk GME AWD Competizione Q4 MY24 | Full option! | Pano-dak | Harman/Kardon | Adapt. cruise | CarPlay
- 2023
- 6.064 km

Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk Q4 Competizione | MY24 | Pano-dak | Harman/Kardon
- 2023
- 15.429 km

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo 200 PK Sprint | Veloce | Carplay | Navi | Leder | 19"
- 2022
- 51.920 km