Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk AWD Veloce (2022)

autoreview

Alfa Romeo Giulia 2.0T 280pk AWD Veloce (2022)

Signalement

UitvoeringGiulia 2.0T 280pk AWD Veloce
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf46.200 km
KM-stand laatst63.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug naar de eerste liefde

  • 48.000 km

Ergens had ik beter moeten weten... Nadat mijn misano blauwe Giulia Veloce in 2022 uit de lease liep, kocht ik een Maserati Granturismo. Die ruilde ik in september vorig jaar in voor een Mercedes E53 AMG Coupe. En nog geen half jaar later ben ik weer terug op het oude, vertrouwde, warme nest: weer een Giulia Veloce. Deze keer modeljaar 2022 in de fantastisch subtiele kleur verde visconti.

AFLEVERING
Afgeleverd door Avanti in Nunspeet (absolute aanrader, Allard, de eigenaar is Alfist in hart en nieren, betrouwbaar en servicegericht) met dik 46.000 km. Eerste eigenaar uit België, dealer onderhouden, en vrijwel smetteloos binnen en buiten. De Giulia is nog bij Squadra Tuning geweest (idem aanrader) waar er de laatste pk's (~310) en nm's (~470) uitgeperst zijn, de start/stop is uitgeschakeld en de snelheidsbegrenzer op 270 is gezet ipv 240.

Zwarte leren interieur, ook het dashboard, harman kardon audio, nieuwe generatie infotainment (TomTom, touchscreen met draai/drukknop), carbon spoilertje achterop, gele remklauwen, panodak Volgens mij ontbreekt alleen de verwarming voor de achterbank.

Bij de verde visconti lak zou een bruin interieur helemaal perfect zijn geweest, maar je kunt niet alles hebben.

EERSTE KILOMETERS
Dat is toch even wennen. De AMG was met 435 pk een stuk krachtiger en vooral sneller in de rechte lijn, waarbij je ook geen last had van turbo-lag, omdat dat gat werd opgevuld door een electronische compressor.

In de Giulia is dat gaatje beter merkbaar, zeker als je de rijmodus nog in N hebt staan, want dan (tuning Squadra) staat niet het volle vermogen ter beschikking. In de AMG is dat ook maar gewoon op het gas stampen en naar voren knallen. Het is dat je de uitlaat hoort, maar de sensatie komt meer in de buurt van een hybride of EV qua acceleratie. Hard en lineair.

Dat is echt een wezenlijk verschil tussen Alfa sportief en AMG sportief. Als je de Giulia wilt lanceren, dan zet je de DNA-modus in D, voet op de rem, toeren maken, en los. Of als je zin hebt in een sprintje op de snelweg, je trekt twee of drie keer de fantastische schakelflipper naar je toe, en trapt op het pedaal. Je voelt de bak schakelen (snel ook), duw in je rug, voet omlaag houden en bij elke 5.500 toeren knal je er met de flippers een volgende versnelling in. Het gaat om beleving.

In D reageert de motor veel sneller op het gaspedaal, de schakelflippers zijn van aluminium, zijn groot en zitten vast aan de stuurkolom, de ZF-bak reageert veel, heel veel sneller op input dan de 9-bak van Mercedes en geeft dat ook aan je door. En nu gaat het wellicht iets (ook niet schokkend veel) langzamer, maar de beleving is vele malen mooier.

Helemaal als je de hoek omgaat. Ik was door de Maserati (1.800 kg) en Mercedes (1.900) helemaal vergeten hoe fijn zo'n lichte Giulia (1.500) rijdt. Misschien iets minder krachtig, maar het lagere gewicht, de veel betere versnellingsbak en als uitsmijter het haarscherpe sturen, maken de Giulia een echte rijdersauto.

NUTTIGE INFO
Als je een Giulia overweegt en de keuze is tussen een modeljaar vanaf 2021 (te herkennen aan de tricolore onder de pook op de middenconsole) of een pre 2021 model, dan zou ik die laatste laten staan, zelfs als de nieuwe veel meer kilometers heeft gelopen.

Het verschil in kwaliteit tussen beide is best groot. In deze nieuwe versie zit het interieur veel beter in elkaar. Geen rammeltjes, niks wiebelt als je er op drukt of leunt: gewoon solide. De materialen zijn hoogwaardiger en het nieuwe infotainment is vele malen prettiger. Niet state of the art, en verwacht ook geen digitaal instrumentenpaneel, maar het werkt vlot, intuïtief en goed.

- Verbruik: 1 op 9,4. Keurig.
- Opbergruimte in de deuren: idioot klein. Verder ruim zat, ook achterin en in de kofferbak (480 liter).
- Stoelen? Niet Mercedes comfortabel, maar wel erg fijn op lange ritten, mits je de Veloce stoelen hebt, herkenbaar aan de dikke zijwangen.

Waarom geen Quadrifoglio? Op dit prijspeil (rond de 50k) zijn die een stuk ouder, met meer risico op misbruik en oef (ik heb het geprobeerd) probeer er maar eens 1 te verzekeren....

En uiteindelijk, net als de AMG en de Granturismo, gewoonweg overbodig krachtig om echt lekker mee te sturen in Nederland. Wat niet wil zeggen dat er in de toekomst geen Q zou kunnen komen ;)

Met de Veloce, zeker in deze kleur en dit modeljaar, kun je zeker stellen dat je de sweet spot van het D-segment rijdt. Stijlvol, tijdloze schoonheid, snel, comfortabel en weer een auto waar je naar omkijkt na het parkeren...

Engeland

  • 52.000 km

De wittebroodsweken met mijn tweede Veloce zitten erop.
Tijd voor een update.

UITLAATGELUID
Bekende teleurstelling onder Veloce rijders is doorgaans het tamme geluid. Mijn vorige Veloce was van de leasemij, dus handje thuis, maar deze niet, dus kom maar door.

Meest voorkomende keuzes zijn Ragazzon en Remus. Het mooiste zou zijn om een Italiaanse pijp onder een Italiaanse te hangen, maar ik blijf de Ragazzon te veel vinden klinken als een koffiemolen bij lage toerentallen.
Het pruttelt nogal.

Inmiddels dus voorzien van een Remus catback systeem, komt er nu ook echt geluid uit. Op hoge toeren niet zo lekker als Ragazzon, maar juist daaronder wat voller en dieper. En zeker alleszins beschaafd als je wegrijdt (mijn buren die de Maserati Granturismo nog in hun geheugen hebben, zijn erg blij met deze).

PK of 10 erbij weer. Wat je niet merkt op zichzelf, maar met de softwaretuning, de lagere temperatuur intercooler en de Remus zou ze rond de 330 pk rijdend moeten halen.

SCHAKELEN
Begin niet over de N stand. Hier in Engeland kun je die gerust compleet negeren. In dit heuvelachtige landschap schakelt ze te vroeg op, blijft te lang hangen en schakelt bij kickdown te traag terug. Dan maar in D vanwege de standaard hogere toeren. Dat rijdt zelfs comfortabeler omdat de bak in N bij 50 en 70 km/u opschakelt naar een te hoge versnelling, waardoor er een diep brommend geluid ontstaat.

Heuvel af met 40 tot 50 mijl per uur gaat in D ook fijner omdat de bak dan blijft hangen in 3 of 4 en je niet constant op de remmen hoeft te staan.

Bij terugkomst gaat ze nog een keer naar Squadra voor tuning (herprogrammering) van de bak. Daarbij komt het schakelprogramma van de D in de N stand en krijgt de D stand een programma dat tussen de oude D en de Quadrifoglio-Race in zit. Ik ben benieuwd.

DOOR ENGELAND
Vorig jaar voor het eerst naar Engeland gegaan, toen met de Granturismo. Die was daar niet heel erg geschikt voor: te breed, te indirect stuurgedrag, te kwetsbaar. De Giulia daarentegen: Spot On! De Britten kennen de Giulia wel, maar in twee weken maar drie anderen tegengekomen. Wel even groeten, dat kennen ze hier ook.

In de Cotswolds (de achtertuin van ene J. Clarkson en overigens ook van Harry's Garage, aanrader op Youtube!) is het spaghetti van 60 mpu wegen. Dat moet je overigens niet letterlijk nemen, want dan overleef je dit niet. Je mag op veel te veel plaatsen 60 waar je dat echt uit je hoofd moet laten. Maar als het kan, is er weinig lekkerder dan je Giulia in D zetten, de bak naar links klikken en de flippers ter hand nemen, en dan even stevig bochten schrobben.

Als je er voor gaat zitten, beloont deze auto je geweldig. Tussenacceleratie bij inhalen of bocht uit is schofterig snel, het sturen snaarstrak, de flippers laten je voelen dat de bak schakelt, het geluid is verslavend. Dikke vette grijns, zonder dat je de 110 km/u overschreden hebt, terwijl 4-wielaandrijving de boel in check houdt als je het iets te gortig maakt.

Het verbruik schiet wel omhoog: 1 op 9. Maar dat komt beslist door de rijstijl. Remmen beginnen iets te piepen, maar die hebben het hier dan ook zwaarder dan in NL. Wel doen de brembo's het uitstekend!

PRAKTISCH
Tuurlijk is de Giulia praktisch. Waar ik vorig jaar nog Nike sporttassen had gekocht om de 210 liter kofferbak van de Granturismo zo efficiënt mogelijk te vullen, verdween dit jaar alles moeiteloos in de 480 liter kofferbak. Daarbij wel een kanttekening: doordat de wielkasten redelijk ver naar binnen komen en de speakers achter in de kofferruimte onder de hoedenplank uit steken, is de vorm van de kofferbak soms onhandig, zeker bij harde vierkante of rechthoekige objecten zoals koffers en kratten. Die sporttassen kwamen dus nog steeds prima van pas.

Stoelen zitten erg goed, met voldoende ondersteuning van je bovenbenen en vooral je zij.

Android auto doet het meeste werk, maar valt soms weg als je telefoon geen verbinding meer heeft met de door kpn geselecteerde provider in Engeland. Dan is het fijn dat de standaard Navi de geüpdate kaarten heeft.

Verder blijf ik fan van analoge bediening voor belangrijke functies. De halve wereld aan autokopers kickt op schermpjes, denkend dat het modern is. Die zitten er niet daarom in! Autobouwers zetten tegenwoordig overal schermpjes in omdat het veel goedkoper is! Geen extra stukken dashboard meer bouwen met aparte knoppen voor verschillende functies. Minder kabeltjes achter het dashboard. En tegelijk wordt het er niet veiliger op. Ik zou niet durven om hier met 50 mijl per uur op deze wegen de airco aan te passen via een touchscreen. Lig je daar onderaan de heuvel op zijn kop tussen de schapen, net na die ene bocht waarin je besloot dat het iets te warm was in je rijdende tablet.

Terwijl in de Giulia dat één handeling is waarvoor je je blik niet van de weg hoeft te halen: met een simpele draaiknop.

KWALITEIT
Ik mag de vergelijking maken tussen de pre en post 2021 Giulia; ik heb ze allebei (gehad). Qua interieurkwaliteit merk je wel verschil. Vooral de middenconsole is er voelbaar op vooruit gegaan. De klep van de armsteun, de afwerking rond de pook en de pook zelf en de draai/drukknop van het eveneens sterk verbeterde infotainmentsysteem zijn zeker noemenswaardig. Het infotainmentsysteem zelf huppelt vrolijk wat jaartjes achter vrijwel alle grote merken aan: maar er valt prima mee te leven, zeker met Android Auto of Apple CarPlay.

Verder geen bijzonderheden, zoals met vrijwel al mijn Alfa's: geen onderdelen die onvrijwillig afscheid genomen hebben van de auto, geen onderdelen die via geluid protesteren dat ze er geen zin meer in hebben, uiteraard geen roest (schrijf ik dat nou echt op? Ja, want er zijn in 2024 nog steeds mensen die denken dat dat een ding is 🤯).

Tutto va bene!

Baktuning (O, wat een feest!)

  • 59.000 km

EERSTE GROTE BEURT
De 60k beurt laten uitvoeren bij (liefhebbers) Kien in Arnhem/Velp. De standaardzaken (vloeistoffen, bougies, etc) zijn vervangen/gereinigd, software geüpdatet, geen mankementen (uiteraard). Keurige 700 euro.

BAKTUNING
Het verbruik was met 1 op 9,2 al niet echt zuinig, maar het gaat nog minder zuinig worden, bewuste keuze. De Giulia heeft vandaag een softwarekuur ondergaan bij Squadra in Nunspeet, waarbij het schakelgedrag van de automaat, laten we zeggen, ietsje is aangepast...

Kort nog even: de Alfa heeft 3 standen waarin o.a. stuurgedrag, onderstel, gaspedaalrespons en schakelgedrag beinvloed worden afhankelijk van de stand.

DNA STAND OUD VS NIEUW
Het schakelprogramma van de oude A stand (advanced efficiency, wat Engels is voor sloom en stroperig) is weg.
De nieuwe A is nu het schakelprogramma van de oude N stand (Normaal oftewel Mėh).

De nieuwe N stand is nu de oude D (Dynamic = hehe, dat begint erop te lijken). Dat was ook de stand waarin ik altijd reed, aangezien de oude N stand echt te vroeg opschakelde en daarbij het toerental ook echt flink liet zakken, waardoor de Giulia loom overkwam. Dus de nieuwe N is nu voor stadsgebruik en snelwegen.

En de nieuwe D is ook echt nieuw. Door Squadra geprogrammeerd voor optimaal gebruik op de echte rijderswegen: bochtige N wegen, platteland, dijken etc. Waar vooral het juiste toerental op het juiste moment ontzettend bepalend is voor je rijbeleving.

En die D stand is een pareltje! De bak schakelt later op, blijft langer hoger in de toeren bij gas los en afremmen en schakelt dus niet meer zo overdreven vlot terug. De motor blijft daarbij veel hoger op toeren, wat je vooral bocht uit ontzettend goed merkt.

Na de tuning met eigenaar Stephan van Squadra een testrondje lokaal platteland gedaan: wat een verschil!
Nu is Stephan behoorlijk wat vaardiger qua stuurmanskunst dan ik, dus het was op zichzelf al een ervaring om de Veloce dingen te voelen doen op een tempo dat ik niet aangedurfd had daar (lekkere glimlach op mijn kop), maar ook toen ik daarna mocht: nonderdju!

Nu was mijn Giulia al voorzien van Squadra's massimo tuning (310-320 pk), maar als ik eerder had ervaren wat voor verschil de baktuning geeft, dan had ik dat zeker eerder gedaan. In de woorden van Stephan: ik zou sowieso altijd de baktuning aanraden, nog eerder dan de motortuning. Ik kan hem geen ongelijk geven (maar beter allebei).

DEZE GIULIA IS AF
Motortuning, baktuning, remus uitlaat: that's it.
Klaar, hoeft van mij niks meer bij, op of aan. Er is nog een betrouwbare stage 3 van te maken die haar naar ongeveer 370-380 pk tilt, maar het kostenplaatje ligt tegen de 5.000 euro....

Nu deze zo lang als het kan tot in de puntjes verzorgen en houden. Zo worden ze binnenkort niet meer gemaakt!

Afscheid

  • 63.000 km

En dan gebeurt het: de droomauto komt te koop: een Quadrifoglio uit 2020, maar modeljaar 2021, met 40k km op de klok in Blu Misano....
Over 3 weken ruil ik de Verde Visconti Veloce in voor een Q. Lucky Basterd!

Ze is inmiddels in handen van nieuwe eigenaren. Mochten jullie dit lezen, heel veel fijne, plezierige kilometers!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (68)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.