Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk TI (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulia 2.0T 200pk TI |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 18.000 km |
KM-stand laatst | 54.000 km |
Eindelijk.
- 18.000 km
Voorloop:
Mijn mazda 6 had net een ton gelopen en voldeed prima. Maar... Mijn broer reed een giulia en daar mocht ik een aantal maal in rijden. Wat een feest! (Voornamelijk)Achterwiel aangedreven perfectie! Wat een ervaring, heerlijk.
En nu? Twee keer mazda 6 gehad naar volle tevredenheid. Rijd goed, zeker. Maar het is geen alfa. De bekende sites maar eens aangeslingert en weer zitten kwijlen van al dat moois. Dan komt er een donkergroene(verde visconti) voorbij met licht(beige) interieur...
Wauw! Als het dan moet, dan maar zo. Tabacco inerieur is nog mooier maar ach. Helaas geen veloce, want iets meer kracht.
Toch niet. Alfa. Wat is er nog meer te koop?
Een paar weken later stond deze nog steeds te koop, iets goedkoper. Ik was die week toch vrij dus even kijken kan geen kwaad. Toch?
Wat een heerlijk apperaat! Zo mooi! Zeker in deze in/extrieur combinatie. Het was een demo auto in de sprint TI uitvoering. Om de kopers te paaien is die bij savali langs geweest om het geheel te brengen naar 280pk. Aleen naar de achterwielen. Dan vragen ze of ik een stukje wil rijden. Ik wil nee zeggen want ik weet welke kant dit op gaat. Toch zeg ik ja.
Met enigzins wat ongemak werk mijzelf na de proefrit naar buiten. Tsja, dit is anders. Ik bel nog wel.
De week erop staat deze guilia nog steeds te koop. Mijn vrouw wil niet mee want die heeft een donkerbruin vermoede. Mijn jongste zoon wil wel mee. Die is al snel verkocht. Zeker na een kort proefritje. Een goed gesprek en en uitstekend inruilbod voor de mazda 6 doet de rest.
Eindelijk een alfa.
Exemplaar:
Alfa Romeo Giulia met automaat. Het is een TI uitvoering en wat dat is weet niemand. De twee liter turbo komt na ingrijpen van savali op 280pk. Helaas geen flippers achter het stuur(hoewel ik in de mazda 6 deze nooit gebruikten), mischien iets voor de toekomst. Binnenin lekker luxe met leer en androidauto. De ruimte is wel minder dan de mazda 6(ook eeen sedan). Achterbank is prima maar de achterdeuropening is wat klein.
Rijden:
Daarom koop je een giulia. Rijden. Maakt niet uit waarnaar toe, gewoon gaan, gas! Daar waar ik gewoon verliefd op werdt; de lichtheid, het vermogen, de bestuuring. Zo mooi in balans, zo licht maar adecaat. Geweldig! Zelfs woon/werkverkeer wordt leuk omdat je weet dat je weer met de alfa terug mag.
Problemen:
De reden waarom ik ooit voor een avensis koos en niet de 159. Het is een alfa. Waarom een mazda 6 maar geen giulia; bouwkwaliteit. Een auto moet het doen zodat ik naar mijn werk kan om de auto te betalen.
De dag nadat ik de giulia had opgehaald starte ze niet goed en had ik geen kracht meer. Gestopt en alfahulp ingeschakeld(ik begin vroeg op mijn werk en de dealer was nog dicht). Hulp was onderweg. Na 30 minuten was de storing er semi uit; vermogen was redelijk terug maar de dna-knop werkte (nog) niet. Oke... Gebeld om de hulp te anuleren en daarna door te rijden naar mijn werk. Mocht er nog wat zijn dan komen ze maar daar naar toe.
Na het werk was de gehele storing eruit. Het ging weer als de brandweer.
In januari '24 op vakantie geweest naar Duitsland met groene Gerda. Op de een na laatste dag na het karten met onze jongens ging het verkeerd. Een hele slechte loop(het was een drie cilinder geworden) en een raar geluid.
De volgende dag opnieuw geprobeerd(een alfa kan zichzelf repareren) en nog steeds foute boel.
Heel lang verhaal kort; er was een stukt plastic bij de bobine afgebroken. Kon niet meteen worden verholpen. Via alfa een auto geregeld en de auto is gemaakt in Duitsland bij AutoKlaus. Ik had/heb daar meer vertrouwen in dan de dealer/verkoper in midden Nederland. Sindsdien rijdt het top!
Toch niet. Ik heb onlangs een mazda 2 erbij gekocht voor woon/werkverkeer. Zodoende ksn ik de alfa ontlasten en langer behouden. Staat de alfa echter langer stil dan kan de storing weer terug komen. Vijf minuten laten staan. Weer starten, dan heb je weer vermogen. Eff rijden en na 20 km weer neerzetten en laten rusten. De dag erna is de hoofdpijn(storing) weer weg. Ik wil binnekort(2025) de accu laten vervangen want dat schijnt een zwak punt te zijn. Wie weet.
2025
- 50.000 km
Begin maart een nieuwe accu laten plaatsen bij een dealer vlakbij Rotterdam. Ik heb daar ook mijn zomervelgen vandaan en het lijkt een goede partij.
Hopelijk is de storing er nu uit.
Daarna nog naar een bekend circuit in Duitsland geweest. Echt heerlijke auto.
Helaas is dit niet het geval. De storing komt terug. Afspraak gemaakt met de dealer dat ze zo lang mag blijven staan zolang het nodig is. Ik hoor het wel.
Ze houden me goed op de hoogte; na zeven dagen is de startmoter en de module vervangen. Ook nadien is de werktplaats niet tevreden en blijft ze daar.
Na drie dagen hebben ze ook iets met en aanvoerleiding gedaan. Hopelijk bied dat soelaas. En wonderwaar wordt ik gebeld dat ze gehaald kan worden. Storing is hopelijk verholpen.
Blijft er nog een factuur over om te betalen. De dealer geeft aan om alle facturen door te sturen naar hun om een coulance aan te vragen bij stellantis.
Na een week blijkt dat stellantis niks doet omdat de beurten niet goed/op tijd zijn uitgevoert. De eerste beurt die moest was bij een dealer waar ik haar gekocht heb. Die hebben al verzaakt blijkbaar. Omdat het onderhoud niet klopt geen coulance.
Als eigenaar zal heb ik hier een zeer sterke mening over. De werktplaats gaf aan dat het voor kwam. Niet vaak maar oke. En vanuit de leverancier niks, noppes nada.
De dealer valt niks te verwijten. Hun hebben het correct aangepakt en gedaan wat moest. Na de coulance afwijzing van stelantis gaf deze dealer aan dat ze 10% van de factuur zou oppakken. Dat klinkt nog als klantenbinding. Voor de samenvatting; de dealer van de reparatie(regio Rotterdam) is niet de dealer van aanschaf(Bilthoven). Jammer dat de fabrikant niks kan betekenen.
En nu?
Nu blik op de toekomst. Over 10 dagen naar Italië(april 25). Dat wordt een heerlijk rit voor ons gezien. Qua betrouwbaarheid gaan we het meemaken.
Italië
- 54.000 km
In de meivakantie naar Italië geweest met de alfa. Via Zwitserland naar het comomeer gereden en daar in een appartement verbleven.
Was graag over de pas gegaan maar die ging pas 1 mei open. Wat een heerlijk rijijzer is de alfa toch! Heenreis naar Zwitserland braaf de cc op 105 gezet. Blijkt dat ze ook zuinig kan zijn. De tweede etape naar het comomeer wat meer de teugels laten vieren en dat is voor de bestuurder ook wat leuker. De omgeving is uniek, wat een mooie vergezichten. Heerlijk! Ons verblijf ligt ongeveer halverwege de berg. Dat betekent elke keer de haarspeldbochten trotseerend naar beneden. De eerste keer ben je wat voorzichtig maar als je de smaak te pakken heb is alfa een goede partner.
Omdat we toch in noord Italië zitten had ik van te voren gekeken of er een tour was op monza. Een rondleiding ofzo. We zijn toch in de buurt. Blijken er die vrijdag trackdays te zijn... Papa heeft zijn uitje gevonden! Er was een mooie mix van goedkoop snelspul van twintig jaar oud tot de dikke porsches. Een aantal lotussen en een enkele jag. Het blijft smullen.
Op baan ging het goed. Op een enkeling na werdt er netjes gereden. De alfa hield zich goed staande al had ik de banden beter moeten regelen. Die stonden standje ballon vanwege de reis met vier personen en bagage maar voor op monza was het niet ideaal. Ach ja wel veel plezier gehad. In mijn laatste ronden kreeg ik een nieuwe melding om mijn remblokken te laten controleren. Ik heb geen idee hoe het komt. Binnekort weer naar dealer vooronderhoud. Dan gaan ze gelijk weer kijken of ze iets met de storing kunnen die blijft terug komen. Een paar keer uit en aan zetten en het weer eff weg maar het blijft irritant. Ach ja, misschien is het Italaanse passie..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Giulia 2.0 T TI Lusso Q4 | Apple Car Play | Harman Kardon Audio |
- 2021
- 53.499 km

Alfa Romeo Giulia 2.0 T AWD Veloce | Pamoramadak | 19" velgen | Harman/Kardon | Stoel/stuurwiel verwarming
- 2020
- 70.444 km

Alfa Romeo Giulia 2.0 Turbo 280 PK Competizione Q4 AWD | Pano | Harman | 19"
- 2023
- 11.831 km