Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Sprint (2022) #2

autoreview

Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Sprint (2022)

Signalement

UitvoeringGiulia 2.0T 200pk Sprint
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst68.200 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aanschaf en eerste indrukken

  • 68.200 km

De zoektocht:

Na 12 jaar onafgebroken 4 Fiat's te hebben gereden, wou ik wat anders. Iets leuks, maar het liefst iets Italiaans. Ik ben tenslotte opgegroeid met de Italiaanse merken. Namelijk Alfa Romeo en Fiat.
Fiat heeft eigenlijk geen echte opvolger meer voor de Tipo. Een 600 dan? Nee, het uiterlijk kan mij niet helemaal bekoren en de auto is te klein. Tevens heb ik mij vraagtekens bij de nieuwe generatie Puretech motor.

Tegenwoordig is het armoe, allemaal relatief hetzelfde binnen Stellantis. Dit binnen een uitgeklede dealerstructuur. De wat kleinere lokale dealers, vaak met veel kennis, kunde en passie zijn de nek omgedraaid.
Ik weet ook, zonder Franse - Italiaanse fusie, waren er helemaal geen nieuwe modellen gelanceerd. Maar toch, het doet een beetje pijn..

De Tipo heb ik bijna 2,5 jaar gehad. In het begin veel problemen gekend. Het was tot nu toe mijn best sturende auto. Ik durf te zeggen, bijna Alfa waardig. Maar toch miste ik wat. Behalve een automaat en meer PK,'s wou ik stiekem gewoon een Giulia. Al vanaf de introductie ben ik er gecharmeerd van.
In het begin moest ik eraan wennen. Maar het blijft een tijdloos design.

Tsja, je leeft maar 1 keer. En als autoliefhebber moet je minstens 1 keer in je leven Alfa Romeo rijden zeggen ze. En het leven is te kort omdat niet te doen.

Ook de reden, dit is eigenlijk de laatste 'echte Alfa Romeo'. Met een eigen platform, RDW, een eigen turbo benzina en ongeëvenaard in techniek, prestatie en rijdynamiek.

Ik weet het, ik zie het nu veelal door een 'roze bril'. Maar toch zal ik zo objectief mogelijk proberen te blijven.

Al meer dan een half jaar zat ik er al mee in mijn hoofd. Zo'n auto wil ik. Heel even begon ik toch te twijfelen. Ik zag bij de Alfa dealer de Tonale staan. Een wat modernere Alfa. Mooie front en interieur. Maar ergens vind ik de verhoudingen van die auto niet helemaal kloppen. Hij staat een beetje raar op de wielen zeg maar.
En dan ga je met beide rijden. Dan weet je 1 ding zeker. De Tonale laat je dan staan.
De Giulia en Tonale kan je qua rijeigenschappen niet vergelijken met elkaar.
Als je praktische ruimte zoekt en vooral nodig hebt, dan moet je de Tonale of de Stelvio hebben. Die praktische ruimte heb ik niet veel nodig gehad in de Tipo. Bijna altijd zit ik er alleen in. Tevens vind ik een lagere auto ook gewoon mooier.

Ik stelde een aantal criteria. Het moest het facelift model MY20 worden. Het liefst de achterwiel aangedreven variant en qua kleuren in iedergeval geen donkergrijs en zwart. Ook moest de aankoop het liefst bij een officiële Alfa dealer, ex-dealer of specialist zijn. En dit allemaal tot circa een maximaal bedrag en kilometers. Met een maximale kilometerstand van 75000.

Uiteindelijk een rode in 'Alfa Rosso' gevonden. Helaas was deze net verkocht. Echter hadden ze nog meer Giulia's staan en onderstaande had ook al online mijn aandacht getrokken.

Het bleek ook een facelift model te zijn, een MY22 model zelfs. Met 65000 km. Het betreft een Sprint uitvoering met Veloce stoelen in de speciale kleur, Bianco Lunare Perla Moonlight Metallic. Ja, een hele mond vol. Officieel is het 'wit metallic'. Als de zon erop schijnt lijkt het wel lichtblauw te zijn.
Als ik uitstap draai ik m'n hoofd nog even om, ze is te mooi om er niet naar te kijken.
Auto is privé aangeschaft.

Inmiddels zijn we 3000 km in 3 weken verder sinds aflevering! Een heleboel kilometers dus. Veel plezier ritten maar ook, 'ik rijd deze keer wel'. Ook naar het werk rijdt ik komende 2 maanden nog veel.
Een eerste indruk is er nu dus wel.

Het is een erg luxe aangekleedt model. Overal kleine lampjes en sfeerverlichting. In de portiergrepen binnen en buiten, voetenruimtes voor, uitstapverlichting etc. Alle buitenverlichting is in led uitgevoerd. Behalve het dimlicht, dit is xenon.
Ook automatisch dimmende buitenspiegels!
Alles voelt degelijk aan.

Alleen het multimediasysteem systeem is ouderwetser dan mijn Tipo. Geen draadloos Android auto. Maar verbinden met een kabeltje. Je kan een dongle kopen, dan werkt A.A. draadloos. Deze heb ik uiteindelijk aangeschaft en werkt perfect.
Ook zijn de pixels en resolutie duidelijk minder dan mijn 2021 Tipo dat was. Maar ach, als dit het is? Je vergeeft het haar snel als het op rijden aankomt!

Mama mia! Wat rijdt ze goed! Een compromis tussen sportief en comfortabel. Altijd vermogen genoeg en heerlijk direct stuurgedrag. Er is al genoeg over geschreven qua rijeigenschappen. Daar sluit ik mij graag bij aan.

Bij aflevering kwam ik erachter dat er goodies van Squadra Tuning bij de auto zaten. Bij navraag bleek de auto vanaf 0 km Massimo getunend te zijn. De dealer had mij dit niet verteld, maar had dit destijds wel geregeld. Hij rijdt als een raket in de D stand. Dus tuning hoeft ook niet meer, deze stond wel op mijn lijstje.
Wellicht de automaat nog tunen in de N stand zodat deze schakelt zoals in de D.

Veel complimenten krijg ik over haar. Ook van wildvreemden. Men vindt het een mooie kleur. Duimpjes achter het stuur gaan omhoog. Niet alleen van mede Alfa rijders maar ook van BMW rijders!

Natuurlijk zijn er ook negatieve reacties. Ook van goede bekenden die dicht bij je staan.

Verbruik,
Tsjaa dat is bijzaak. 1 op 18 ga ik niet meer rijden. Het is nu 1 op 13. Beter wordt het niet.

Helaas is er geen 'trip B' aanwezig in het systeem. Wellicht kan dit weer actief gezet worden? Iemand ervaring mee?

Helaas al wel 3 kleine minpuntjes ontdekt, dit is en wordt onder garantie gemaakt,

- waarschijnlijk een defecte gordelsensor onder de achterbank. Laatst had ik een passagier op de achterbank met de gordel om. Helaas bleef het het waarschuwingssignaal afgaan. Alle gordels maar vastgemaakt, gepiep over. Een keer daarna geen gepiep. Laten we het maar Italiaanse charme noemen.

- piepje. Het klinkt alsof er een veldmuisje aanwezig is. Deze is voornamelijk hoorbaar rond de 110 km. Helaas kan ik niet constateren waar dit vandaan komt.

- bij aflevering zat er sludge in het koelvloeistofreservoir. Volgens de dealer moest ik dit aankijken. Geen foutcodes, geen te warme motor etc. Koelvloeistof is afgetapt, systeem gereinigd en opnieuw afgevuld. Geen problemen nu meer. Ik houdt het in de gaten. Wel een slordigheidje van de dealer. Waarschijnlijk 2 soorten koelmiddel doorelkaar gezeten.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.