Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Sprint (2022)

autoreview

Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Sprint (2022)
Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Sprint (2022)Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Sprint (2022)Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Sprint (2022)Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Sprint (2022)Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Sprint (2022)Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Sprint (2022)Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Sprint (2022)Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Sprint (2022)Alfa Romeo Giulia 2.0T 200pk Sprint (2022)

Signalement

UitvoeringGiulia 2.0T 200pk Sprint
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst13.000 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Liefde op het eerste gezicht

  • 13.000 km

Alfa Romeo Giulia

Het is oktober 2022 en ik zit een beetje in het slop. Om de tijd te doden, besloot ik een wandeling te maken langs de autodealers. Een paar weken eerder had ik mijn bestelling van een elektrische auto geannuleerd omdat ze de bestelde specificatie niet meer konden leveren. De beste beslissing ooit, hoewel ik zeker weet dat er mensen zijn die het daar niet mee eens zijn, maar die gaan geen recensies over Giulia's lezen. Die hebben het te druk met uitzoeken waar ze hun milieuvriendelijke batterijen kunnen laden! En daar was ze dan! Een gloednieuwe Giulia Sprint 2.0 met Veloce bekleding, in klassiek Alfa rood. Het was liefde op het eerste gezicht, en een uur later had ik mijn BMX X3 Luxury Line ingeruild voor een Giulia.

Behalve mijn zoon, die dol is op alles wat met Alfa te maken heeft, dacht iedereen dat ik eindelijk mijn verstand had verloren en waarschijnlijk ernstige hulp nodig had. Iedereen weet immers dat Alfa's onbetrouwbare roestbakken zijn, die voortdurend stuk gaan en waardeloos zijn. Niemand met enig verstand zal ooit een Alfa kopen, nieuw of gebruikt!

Ik maakte een proefrit in een demonstratiemodel, niet dat dat iets uitmaakt. Maar de proefrit was geweldig. De auto voelde perfect aan; dat gevoel van de achterkant die een beetje afdreef als je een bocht net iets te hard nam. En dan de dealer, en de verkoper die Alfa's verkocht omdat hij ervan hield! Hoeveel makkelijker om iets anders te verkopen. Stel je voor hoeveel meer commissie hij zou verdienen met het verkopen van een grijze doos zonder ziel. Maar hij hield van Alfa's en daarom was hij daar.

In de afgelopen jaren heb ik mijn deel van de goede auto's gehad. Range Rover Evoque, Volvo S90 T5, DS7, BMW 5 Series, X1 en de X3. Allemaal zeer verstandig, misschien op de DS7 na, hoewel de DS7 geen problemen had. Destijds vond ik ze allemaal geweldige auto's, maar net als vroegere vriendinnen waren ze allemaal geweldig totdat ik mijn toekomstige vrouw ontmoette en er verliefd op werd, en op dat moment waren ze allemaal gewoon OK.

En nu, 5 maanden later en bijna 15000 km, heb ik nog geen enkele spijt van mijn beslissing. Ik en mijn "Italiaanse vriendin" zijn naar Schotland, Portugal en Oostenrijk geweest. Ze ziet er nog even mooi uit als de eerste dag dat ik haar ontmoette. Een paar van mijn vrienden geloven zelfs dat ik een vriendin heb die "Giulia" heet en waarmee ik een maand in Portugal heb doorgebracht.

Dus eerst de problemen. Het zou tenslotte geen Alfa zijn als er geen problemen waren! Helaas voor alle nee-zeggers, er is niets te melden. Helemaal niets. Er is niets afgevallen, de motor spint zoals op de dag dat ik de showroom uitreed. Alles werkt. Kon ik maar hetzelfde zeggen over mijn andere auto's. Tot nu toe zou de kwaliteit van de auto ernstige angstaanvallen veroorzaken bij sommigen die een naam hebben voor kwaliteit. Natuurlijk is het niet de auto waar je je drie kinderen en vakantiebagage in wilt proppen, maar daar is hij ook niet voor ontworpen. Het is een auto waarin je samen met je partner de zonsondergang tegemoet gaat en gewoon geniet van de ervaring.

En dan het goede nieuws! Alles werkt. De motor is soepel, de automatische versnellingsbak is perfect, de wegligging is geweldig, de rijkwaliteit ongelooflijk, het verbruik is uitstekend voor een 2 liter motor. Op mijn lange ritten naar Portugal en Oostenrijk haalde ik gemiddeld 7,1 liter per 100 km. En de stoelen! Ik heb nog nooit in een auto gereden waarmee ik 1400 km kan rijden met één tankstop, en dan uitstappen en me helemaal fris voelen.

En wat het comfort betreft, ontbreekt het aan niets. Alles, van de navigatie tot de audio, werkt perfect. Alles voelt solide aan. De veiligheidsvoorzieningen zijn uitstekend, inclusief de adaptieve cruise control die verbazingwekkend goed werkt. Volgende week neem ik hem mee voor zijn eerste onderhoudsbeurt en toen ik belde om mijn onderhoudsbeurt te boeken, had ik letterlijk niets te melden. Geen rammels of vreemde geluiden, geen onvoorspelbaar gedrag. Alles werkt gewoon. De analoge meters zijn prachtig, je hebt geen RPM, je hebt "Giri". De digitale displays zijn perfect en reageren goed. Tuurlijk heb ik geen meterslang digitaal display, dat regendruppels op het display laat zien als het begint te regenen. Ik heb een regensensor die perfect werkt, en ik heb geen digitale display nodig die me regendruppels laat zien, ik heb een voorruit. Ik denk dat ik oud genoeg ben om te weten dat het regent! Ik heb een touch screen voor al die coole dingen zoals Apple CarPlay en navigatie. Maar ik gebruik het nooit omdat ik een perfecte draaiknop binnen handbereik heb die zeer snel reageert en veel beter is. Wie heeft er immers behoefte aan een scherm vol vingerafdrukken! Ik denk niet dat Alfa echt een touchscreen wilde, maar ze hebben het waarschijnlijk gedaan om sommige recensenten tevreden te houden, alsof een touchscreen de definitie is van het hebben van up-to-date technologie. Voor de BMW liefhebbers, jullie zullen je thuis voelen.

Misschien vind je het cool om een PC monitor in het midden van je voorruit te hebben. Dat vond ik vroeger ook, maar nu heb ik een 9" digitaal display dat in het dashboard is verwerkt, dat perfect duidelijk is. Ik denk dat Alfa zich realiseerde dat het uiteindelijk niet gaat om pronken. Alles draait om klasse en verfijning, en de Giulia heeft dat in overvloed. En uiteindelijk werkt hij perfect!

En elke keer als ik hem zie, word ik weer helemaal verliefd. Het is gewoon een prachtig stukje design. Er is niets vergelijkbaars op de weg. Wie weet wat er gaat gebeuren met de Giulia. Waarschijnlijk zal een accountant besluiten dat er geen plaats is voor kunstzinnigheid in de wereld van auto's. Maar ik ben zeer dankbaar dat een paar gekke mensen bij Alfa Romeo besloten om een paar ingenieurs een auto te laten bouwen die een klassieker zal worden. Deze auto zou een topper moeten zijn in zijn segment, en het is jammer dat hij dat niet is. Maar tegelijkertijd is het leuk om rond te rijden in een auto die mensen doet stoppen en staren. Dus als ik van Oostenrijk naar Nederland rijd, omringd door grijze dozen die er allemaal hetzelfde uitzien, is het heerlijk om niet alleen maar links te zitten en mijn automobielspieren te spannen in de hoop te worden opgemerkt, maar om te cruisen in de wetenschap dat de meeste mensen een jaloerse blik werpen op mijn mooie Italiaanse model, en wensen dat ze de moed hadden om de sprong te wagen. Mijn advies zou zijn om er een te kopen nu het nog kan!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.