Alfa Romeo Brera 3.2 JTS V6 Q4 Sky Window (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Brera 3.2 JTS V6 Q4 Sky Window |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 208.500 km |
KM-stand laatst | 210.000 km |
Brera Autodelta
- 210.000 km
Zoals velen tijdens de coronaperiode op zoek gegaan naar een coronaproof hobby.
In het verleden vele Alfa's gereden en wilde eigenlijk weer terug naar een GT met de geliefde 3.2Busso motor. Wanneer ik terugdenk aan een auto die mij altijd een glimlach op mijn gezicht bracht was het die auto wel. Tijdens mijn zoektocht naar een geschikt exemplaar stuitte ik op deze Brera Autodelta. Nooit echt fan geweest van het model en ook de trage en passieloze Opel motoren nooit interessant gevonden. Met name de 4 uitlaat sierstukken die bij iedere motorisering werden geleverd vond ik altijd een doorn in het oog.
Vanwege de Autodelta motorisering (3.2 + compressor = 348pk) en stiekem toch ook wel een beetje de looks besloten om een proefrit te maken. De verkoper was een echte Alfist, reed meerdere Alfa's en dit beestje mocht na 7jr de familie verlaten. Met een goed gevoel over de auto en de verkoper de auto na de proefrit direct gekocht.
Gelukkig maakt de Brera in deze uitvoering zijn looks qua prestaties wel waar. De auto ziet er snel en krachtig uit en dat is hij ook.
Ondanks de hoge kilometerstand en inmiddels 14jarig bestaan oogt hij echt nog heel fris. Onderhoud is nooit op bezuinigd en dat is te merken.
Dan het rijden.. wanneer je rustig rijdt leent de auto zich prima om te cruisen. De cruise control werkt heel fijn en de motor maakt niet teveel geluid. Wanneer je echter (bij warme motor) het gas goed intrapt dan hakt de compressor erin en lijkt het bijna alsof je opstijgt. Met een hoog koppel over een vrij ruim toerengebied accelereert de Brera behoorlijk snel. Met de vierwielaandrijving gebeurt dit redelijk soepel. Het sturen is met afstand het leukste aan de auto, zo strak en met name in de bochten lijkt het alsof je aan het asfalt geplakt zit.
Het geluid en emotie van de GT worden echter niet geëvenaard. Wel rijdt de Brera comfortabeler dan hij eruitziet en is ook de zitpositie goed verstelbaar wat het tot een fijne reisgenoot maakt. De achterbank is maar voor de sier maar dat is ook niet erg bij een hobby auto, mijn 4jarige dochter vindt toch dat hij teveel lawaai maakt dus rijdt niet mee.
Verder is het infotainment natuurlijk niet meer van deze tijd maar ik vind origineel beter ogen dan een AliExpress android schermpje. Daarbij koop je een auto als deze niet om z'n technische snufjes.
Enige wat ik zelf zou willen veranderen is de uitlaat, wat mij betreft mag hij best iets minder beschaafd klinken.
Conclusie voor mij is dat het een heerlijke rijders auto is die sneller is dan mijn GT was, maar niet dezelfde emoties oproept. Resultaat is dat ik na ruim een half jaar een krappe 1500km heb gereden. De Brera kwam, op wat klein grut als nieuwe ruitenwisserbladen na, glansrijk door de APK en met een beurt erbij kan hij er ook weer even tegenaan. Al met al zijn dit wel dure kilometers gewenst, wat natuurlijk niet erg is voor een hobby auto maar ga denk ik tzt weer op zoek naar iets anders.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.