Alfa Romeo 75 1.8 Turbo (1986)

autoreview

Alfa Romeo 75

Signalement

Uitvoering75 1.8 Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf1995
KM-stand bij aanschaf128.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De 75 Turbo is een net een beetje meer liefhebbersauto dan de V6. Dit Alfa model is nog een van de weinigen met echte circuittraditie (DTM, Italiaans en spaans tourwagen kampioenschap etc.) en altijd goed voor de eeuwige discussie met de V6en. Het is voor mij het model dat de meeste kick geeft binnen het 75 modellen gamma, omdat:
Hij zuiniger is dan de v6
Lichter is, vooral op de vooras
Meer racy gevoel geeft
Regelmatig iets sneller is, al scheelt het niet veel
Een turbo heeft met een enorm turbo gat
Goedkoper in onderhoud en reparatie is
Betrouwbaarder dan de v6
Grotere kofferruimte

Maar de v6 biedt meer
comfort
v6
mooier geluid
kunststof tank (wel lastig te vullen met dat loodvrije mechanisme)

Het best kun je het denk ik omschrijven als:
Een v6 is meer geschikt voor de autobahn of autostrada en af en toe de nordschleife en bij de Turbo is het net andersom.

Alle turbo’s zijn in 1986 gemaakt i.v.m. de homologatie. Dus trap niet in een turbo met een boujaar van 1988 o.i.d. deze zijn later op kenteken gezet en hebben dus al die tijd (waarschijnlijk) stil gestaan. Er zijn wel turbo’s van latere bouwjaren, maar deze kennen een 30mm smallere spoorbreedte en zijn gebaseerd op de America uitvoering van de V6 (de turbo America, bedoel ik).

Gelukkig worden ze steeds zeldzamer, wat de exclusiviteit verhoogt.

PROBLEMEN

Normale slijtage van remmen etc.
roest in de wielkasten achter i.v.m. de plastic spatbord verbreders.
De toegepaste stof in het interieur (originele turbo interieur) is van een belabberde kwaliteit. In smetteloze staat verkerende interieurs kom je dan ook zelden tegen.
De benzinetank wil nog wel eens lek zijn
Een turbo kun je beter van een andere olie met een andere viscositeit voorzien dan in het instructieboekje vermeld staat.

Een minpuntje vind ik wel de dealers wanneer je met een 75 turbo aankomt. Vaak is het personeel niet bekend met de auto en weten ze niet waar ze moeten zoeken in geval van een storing. Ooit sprak ik een verkoper die dacht dat ik verkeerd zat en naar de Rover dealer moest. Belachelijk.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.