Alfa Romeo 33 1.4 i.e. (1992)

autoreview

Alfa Romeo 33
Alfa Romeo 33Alfa Romeo 33Alfa Romeo 33Alfa Romeo 33Alfa Romeo 33Alfa Romeo 33Alfa Romeo 33Alfa Romeo 33 - interieur

Signalement

Uitvoering33 1.4 i.e.
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Dit is mijn tweede auto, sinds ongeveer een half jaar. In dat half jaar is er meer mee gereden dan aanvankelijk de bedoeling was, ca. 10.000 km. Dat tot mijn tevredenheid.

Ik heb de auto voor 1000 euro gekocht. Bij aanschaf een grote beurt gehad etc, en de onderhoudsboekjes waren aanwezig - toch bijzonder voor zo’n oude auto.
Door die boekjes weet ik dat ik de 3e eigenaar ben.

De auto rijdt prima. Voor de relatief kleine 1400cc boxermotor krijg je toch veel vermogen. Een stoplichtsprintje hoef je dan ook meestal niet uit de weg te gaan. Wel is dat een kwestie van beheerst blijven, aangezien de voorwielen behoorlijk snel gaan spinnen.

De wegligging is sportief, zoals je van een Alfa verwacht, maar niet keihard. Oke, ik rem behoorlijk af voor een drempel, maar de inzittenden worden op slecht wegdek niet helemaal door elkaar geschud. Toch is de wegligging in hoge mate neutraal - voor de meeste bochten en rotondes hoef ik amper af te remmen, en als het eenmaal te snel gaat, voel je de voorwielen iets schuiven en is dat simpel opgelost door even gas terug te nemen.

Achterin passen prima 2 volwassenen, misschien zelfs wel 3, hoewel de middelste inzittende dan niet al te breed mag zijn. De bagage van de passagiers past zonder moeite in de forse en praktische kofferruimte, die goed te bereiken is dankzij de klep, maar die wel een hoge tildrempel heeft.

Het zicht naar achteren is ronduit slecht. De af-fabriek gemonteerde spoiler helpt daarbij niet bepaald.

In dit half jaar is er een andere startmotor ingekomen (kosten 100 euro, vlak na aanschaf, ’coulance’ geregeld met garage, dus enkel materiaalkosten betaald).
Vorige maand is er een andere einddemper ondergekomen (kosten 70 euro), aangezien de vorige nogal lek was (met dank aan de pekel).

Verder nog geen kosten gehad. Die zullen wel komen met de keuring over een half jaar, maar als je een goede en niet al te dure garage gevonden hebt, is deze auto voor een student prima te betalen. Verzekering is niet al te duur, wegenbelasting is 50 euro per 3 maanden en het benzineverbruik is acceptabel. (in de stad gemiddeld 1:10, op de snelweg 1:13,5. Oke, als je echt haast hebt kan het (veel) minder zuinig, verbruik is afhankelijk van je rechtervoet).

*UPDATE*
De auto is goedgekeurd met enkel twee nieuwe voorbanden en wat lampjes. tot zover het goede nieuws.
De twee maanden tot nu toe na de keuring zijn qua auto betreft een ramp. Ten eerste viel een maand geleden de auto stil bij een stoplicht omdat de versnellingsbak de geest gegeven had. (stond vast in de ’4’, de hele boel was vastgelopen, het was niet het beruchte borgclipje). Nou goed, kan gebeuren, en net gekeurd. Dus tsja, dan laat je t toch maar maken - een andere 2e hands-bak op weten te snorren via internet en die er in laten zetten. Bij betaling bleek ook de koppeling vervangen (was ook wel nodig). dus, 400 euro verder....

En toen dacht ik de ellende wel gehad te hebben. nee hoor.
Op een maandag onderweg naar college hield de auto er op de snelweg mee op. Langzaam maar zeker zakte de snelheid tot aan stilstand. de anwb-man kon ’t niet maken, maar zei dat t iets met de brandstoftoevoer moest zijn. De wagen is afgesleept naar een garage bij mij in de buurt, en ik wacht af wat er mee aan de hand is... ik hoop dat ’t meevalt.


conclusie : mooie, relatief betrouwbare wagen. lekker vlot. tot voor kort zou ik zeggen :probleemloos. nu zeg ik : ’wil je een alfa kopen ?’ - wees heel erg kritisch.

UPDATE
------

het probleem is ondertussen al lang verholpen, en ik rij d’r alweer een maand of 5 tamelijk probleemloos mee. De brandstofpomp bleek kapot, en is vervangen door een exemplaar dat de garage ’nog ergens had liggen’.
Kosten : 25 euro incl. montage. Dus, dat viel genoeg mee.

PROBLEMEN

Niet starten - startmotor defect, vervangen. (100 euro).
Lekke einddemper na winters weer en bijbehorende strooi-acties, vervangen. (70 euro).

Soms komt de motor niet goed op temperatuur. Als de motor dan koud is en je rijdt tussen de 2000 en 3000 toeren, houdt de auto in of gaat wat schokken. Geen idee waar t precies door komt, maar het probleem treedt sporadisch op en houdt altijd na een minuut gewoon doorrijden wel weer op, dus voorlopig zit ik er niet mee. (Ik vermoed dat het de thermostaat is).

Zie boven : versnellingsbakstuk, vervangen door ruilbak, incl. koppeling (400 euro)

Brandstofpomp vervangen wegens defect/pech : 25 euro.

Op zich een betrouwbare auto, maar de laatste maand doet mij twijfelen. Ik wacht de rekening van dit probleem af, maar t moet de laatste keer zijn voorlopig, anders gaat-ie weg. (En dan is t nog maar de vraag of t weer een Alfa wordt.)

UPDATE : zolang de bella t nog blijft doen, hou ik haar toch maar.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.