Alfa Romeo 164 Super 2.0 Twin Spark (1996)

autoreview

Alfa Romeo 164 Super 2.0 Twin Spark (1996)

Signalement

Uitvoering164 Super 2.0 Twin Spark
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf206.800 km
KM-stand laatst220.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De 164 is een heerlijke auto!

  • 210.000 km

Mijn 1e aanraking met de 164 was in begin jaren 90, toen mn pa een zwarte 164 2.0 TS uit 1988 gekocht had en er zonder grote problemen +- 10 jaar in gereden heeft. Het beestje had bij verkoop ruim 3 ton op de klok staan. De auto zag er nog goed uit en had nauwelijks roest en dat na 14 jaar!
Voor mij had de 164 zich dus al ruimschoots bewezen een goede en betrouwbare auto te zijn.

De 2e aanraking met de 164 was eigenlijk een treurig moment. Op een mooie warme juni dag in 2008, vloog mijn 33 16v tijdens het rijden spontaan in brand, door een geknapte benzineleiding bij het benzinefilter. Komt helaas vaker voor bij de 33. De motorruimte had flinke brandschade en was dus niet de moeite meer te herstellen.
Er moest dus op korte termijn een vervanger komen voor de 33 en na wat zoeken was de keuze gevallen op een 156 of de bordeaux rode 164. De vraagprijs van de 164 was 2750 euro goedkoper dan de 156 en ik vind de kleur echt heel mooi, dus eerst de 164 maar bekeken. Na uitvoerig de auto op van alles geinspecteerd te hebben en een proefrit, kwam ik niet verder dan een defecte schokdemper, defecte thermostaat, niet werkende achtermistlichten, matige voorbanden, matige einddemper en een matig werkend airco display. De auto had nog maar 1 maand apk maar had wel een hagel nieuwe koppeling. Verder had de auto geen achterstallig onderhoud en werkelijk alles deed het nog, zelfs geen defecte lampjes.
Ik was ondanks de puntjes voor de apk (2 voorbanden, schokdemper en mistachterlichten) erg enthousiast geraakt en de auto voelde betrouwbaar. Was ook belangrijk, want we zouden er 2 weken later mee met vakantie gaan.
Heb nog een paar honderd van de prijs gelult, want ik wilde hem gelijk meenemen en zou de apk dan voor eigen rekening nemen. Vervolgens een zaterdag gesleuteld en 450 euro aan kosten armer, weer een verse apk d'r op en rijden maar....

Geheel zonder problemen en uiterst comfortabel met vakantie gegaan. Wel viel me op dat de TS aardig wat olie verbruikt, wat deze motor overigens niet vreemd is. Het olieverbruik kwam met een snelle autobahnrit (160-180km/h) uit op 1 op 1500. Het brandstofverbruik viel me dan weer ruimschoots mee en kwam op dezelfde rit uit op 1 op 10 en dat bij ruim 160+! Ook de topsnelheid is uiteraard getest en kwam gewoon uit op 212 GPS km/u bepakt en bezakt met 2 personen. Dit stemde mij erg tevreden want dat betekent namelijk dat ik ervan uit kan gaan dat alle 146 pk's nog aanwezig zijn in het fijne TS blok.


Olie

  • 218.000 km

Beurtje gedaan:
olie en filters
Bougies vervangen
multiriem en looprol vervangen
kosten: 200 euro

Olieverbruik is na de oliebeurt met goede olie gedaald. Lust nog steeds wel een slok hoor, maar toch, het gaat de goede kant op!

problemen

  • 220.000 km

Auto wilde niet meer aanslaan, er brandde een lampje van de startonderbreker. Na wat hulp van mede 164 rijders en wat proberen kwam ik uit op een defect relais. kosten: 0 euro, had nog verschillende relais van de 33 liggen en die bleken hetzelfde te zijn

Het airco display ging steeds slechter de cijfers weergeven, dus heb ik deze met een gereviseerd exemplaar omgeruild tegen betaling van een heel schappelijke 125 euro.

Voor de komende APK verwacht ik geen noemenswaardige problemen. Wel zal de airco bijgevuld moeten worden, want echt koud wordt die niet meer.

APK

  • 220.800 km

Zoals vermeld verwachtte ik geen problemen met de APK en de auto is weer goedgekeurd voor een jaar. Aircoservice en nieuwe remschijven en blokken gedaan, dus de airco is weer goed koud en klaar om weer naar een vakantie adres te sturen.

kosten voor remschijven en blokken, aircoservice en APK: 420 euro.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.