Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Business (2008)

autoreview

Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159Alfa Romeo 159 Sportwagon

Signalement

Uitvoering159 Sportwagon 2.4 JTDm 20v Business
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst8.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 8.700 km

Na wat problemen met de aflevering rond het einde van 2008, kon ik op 6 januari 2009 eindelijk mijn nieuwe bolide ophalen.
Ik heb er een paar maanden enorm naar uigekeken en toen ik de showroom inliep ging mijn hart al sneller kloppen van de spanning. De dealer had hem in de showroom gezet met een mooi rood Alfa kleed er overheen.
Toen dat kleed werd weggehaald stond er een fantastische auto, om je vingers bij op te eten.

Introductie
Het betreft een Alfa 159 SW Business Pro. Ik had geluk, want eigenlijk werd deze uitgebreide variant niet meer geleverd. Naast de uitgebreide uitrusting van de BP, heb ik er ook een automaat en een Pioneer Navigatie bij genomen. Een heel complete wagen, waar je eigenlijk geen wensen meer bij hebt.

De eerste 3.000 kilometer rustig aangereden op aanraden van de dealer. Toch was dat al een ervaring op zich. Wat een verschil met de Skoda zeg. Met rustig aan rijden bedoel ik dat ik niet boven de 3000 toeren probeerde uit te komen. Het is een automaat, dus soms heb je daar iets minder invloed op. Maar zelfs met die grens van 3000 toeren had ik het gevoel dat ik soms werd gecatapulteerd. Heerlijk, wat een trekkracht, ook bij lagere toeren. In het stadsverkeer kun je heerlijk toeren en heb je geen enkel gevoel hoe hard je rijdt. Op de snelweg al evenmin, bij 140 km/u zit je nog ruim onder de 3000 toeren. Opletten dus.

Prestaties
Met precies 3.003 kilometer op de teller kon ik wat meer prestaties gaan vragen van mijn bella. Dat kwam mooi uit, want ik stond op het punt om op wintersport te gaan. Dus lekker door Duitsland cruisen. Het optrekken vanuit stilstand is een genot, de vijf cilinders hoor je dan heerlijk werken met een geweldig geluid. En binnen no time zit je dan al boven de 100 km/u. Met de cruise control op 170 km/u is het heerlijk rijden. Het stuur voelt strak en reageert goed. Bijna geen geluid binnen. En je hebt nog voldoende reserve om door te trekken. Uiteindelijk even geprobeerd wat de top is, en op de GPS van de navigatie bleef hij steken bij 221 km/u (op een vlakke weg). Heerlijk dus.
Wat de prestaties betreft dus niets dan lof over deze wagen!!

Uiterlijk
Het uiterlijk van deze bella is typisch Italiaans en er valt niets op af te dingen. Ik ken geen andere auto, uit deze klasse, die zulke strakke lijnen heeft en zo mooi en agressief er uit ziet. Het interieur is al niet anders. De leren bekleding is helemaal af, zelfs met het Alfa logo in de hoofdsteunen. De klokken zijn naar de bestuurder gericht en laten alles met duidelijke cijfers en naalden zien.
De hendels aan het stuur vind ik persoonlijk wel een beetje goedkoop. Vooral de schakelaars die in de hendels zijn gemonteerd. Het is natuurlijk ook even wennen, maar ik vind het tot nu toe nog niet helemaal prettig werken. Dit geldt ook voor de hendel van de cruise control. Uit andere reviews heb ik begrepen dat mensen hun knieen er aan stoten. Met mijn 2.02m had ik dat ook verwacht, maar dat valt mee. Wel vind ik het lastig dat je de cruise control uit moet zetten, of kort op de rem moet trappen, om de cc uit te zetten. In de Skoda zat een knopje waarmee je dit kon doen. En was het ook makkelijker om de oude ingestelde snelheid terug te 'roepen'.

Minpuntjes
Ondanks dat ik zeer tevreden ben, heb ik al wel een aantal kritiekpuntjes.
- na een paar honderd kilometer hoorde ik, bij korte oneffenheden in de weg, een vreemd geluid in mijn rechter achterdemper. Een soort van kloenk. De dealer wist niet waar het aan lag en gaat er nog naar kijken.
- de automatische ruitenwisser reageert heel wisselend. Soms duurt het heel lang tot de volgende wis, terwijl de ruit al wel erg nat is. Een ander moment blijft de wisser wissen, terwijl er niet of nauwelijks regen is. Hierbij heb ik niet aan de instellingen gezeten.
- De automaat maakt een schurend geluid in de lage versnellingen en bij het wegrijden vanuit stilstand. Dit geluid is niet te horen bij hogere toeren of snelheden. Ook hier gaat de dealer nog naar kijken.

Conclusie
Het is een fantastische wagen!! De vergelijking met mijn Skoda wil ik niet eens maken, dat is namelijk niet eerlijk ten opzichte van de Skoda (en Alfa). De Skoda was super, maar deze overtreft eigenlijk op alle punten.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.