Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Distinctive (2006)

autoreview

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Distinctive (2006)

Signalement

Uitvoering159 Sportwagon 2.2 JTS Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf121.000 km
KM-stand laatst166.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Maakt rijden leuker

  • 166.000 km

Van een Mazda 323 p 1.3 hatchback (benzine) naar een Alfa Romeo 159 2.2 JTS station (benzine) is een behoorlijke overgang. Twee werelden bijna. Mijn eerste testrit was met een 1.9 versie, blauw met beige interieur. Pas vanaf een uur na de testrit drong het tot me door hoe fijn de auto was en moest ik telkens met een lach terugdenken aan deze rit. Er was een soort magie gaande. Wat een koning van een auto. Ik had wel meer auto’s gereden maar niets kwam in de buurt van de rijervaring in deze Alfa 159.

Als je instapt, zit alles op precies de goede plek. Je mijn hand valt precies op de versnellingspook. De middenarmsteun is op precies de goede hoogde (wat bij veel auto’s eerder in de weg zit). Mijn linkerarm kan uitstekend leunen op de steun in de deur. En de stoel zit erg prettig.
Vorm boven functie? Dat valt wel mee. Persoonlijk vind ik het juist handig dat de temperatuurbediening zo dicht bij de versnellingspook zit. Ook de alarmlichten zitten vlak bij, dus geen zoeken op het dashboard om achterliggers te waarschuwen. Mijn favoriete knopje is die om de achterklep te openen, die zit namelijk in het dak. Evenals de zonnebrilhouder.
Het bijzondere zwart-beige interieur laat de auto leven. En dan moet het rijden nog beginnen!

Naja over de rijeigenschappen kan ik kort zijn, die zijn erg goed. Ik zou het niet echt kunnen omschrijven mij hij rijdt heerlijk. Het stuur doet precies wat je wilt. De 2.2 (en 1.9) maakt een bijzonder geluid, klinkt niet als een normale viercilinder. Het is prettig stil in de auto. De eerste testrit was de reden dat ik een 159 heb gekocht.

Het enige ‘probleem’ is dat en 2.2 een bijzonder gevoelig gaspedaal heeft in de 1e versnelling, wat aardig wat tijd nodig heeft om onder de knie te krijgen. Langzaam en vloeiend wegtrekken vanuit stilstand kan de eerste ritten als uitdaging gezien worden. (Squadra heeft hier een chiptuning voor, maar die heb ik niet gedaan want ik vond het ook wel weer leuk eigenlijk.)
Verder is de draaicirkel erg groot, en de versnellingspook had van mij wel wat Japanser mogen werken (lichter en soepeler). Als laatste kritiek puntje vind ik het raar dat de 6e versnelling een betrekkelijk hoog toerenal heeft. Bij 120-130 is het toerental in de 6e iets van 3500, terwijl de motor krachtig genoeg is om dit met een lager toerental te kunnen, wat het verbruik goed had gedaan. Ik heb overigens met merk benzine meestal 1:11 en zuiniger gereden.

Persoonlijk vind ik het design van de 159 zo geslaagd dat als je ook maar iets veranderd, hij er minder fraai van wordt. Maar enkele praktische zaken, daar heeft het design wel op moeten inleveren. Er is maar één fleshouder voor, en als je de 12V aansluiting nodig hebt moet je die uitklappen maar dan past de fles er niet meer in. Tenzij je het zeer kleine asbakje in het kleine dashboardkastje stopt zodat de fles naar voren kan. Bovendien past er alleen een laag flesje in, anders zit die het schakelen in de weg. Verder is er door de vorm van de achterklep een betrekkelijk hoge tildrempel, en de breedte van de opening laat ook te wensen over doordat deze schuin naar binnen loopt. Voor de vakjes fetisjist: Er zitten 4 sluitbare opbergvakjes achterin dus dat is goed nieuws.

Dat Alfa Romeo meer onderhoud nodig zou hebben, en er meer stuk zou gaan dan bij andere Europese merken, dat geloof ik niet met de 159. Of ik moet geluk gehad hebben. Tuurlijk zijn er euvels geweest en dingetjes, maar ik kocht mijn 159 bij 120.000 en 7 jaar oud, en heb hem in 2,5 jaar naar 165.000 gereden. Denk maar niet dat een VAG product of een andere Europeaan dan geen euvels heeft. Bovendien is de 159 als occasion een stuk goedkoper dan vergelijkbare modellen van andere merken. Als je zo min mogelijk problemen wilt dan moet je toch echt een Japanner kopen.

BMW had een commercial “Wanneer keek u voor het laatst om?” Nou sinds ik in een 159 rijd kijk ik altijd stiekem even om hoe hij erbij staat tijdens het weglopen. Bij terugkomst hetzelfde verhaal. En met instappen is het opnieuw feest, zeker met het beige interieur. Inmiddels (2015) oogt de auto als je kritisch bent een tikkeltje gedateerd, o.a. wegens het ontbreken van LED dagrij verlichting. Maar ik vraag me af of er ooit nog een station komt die zo geslaagd is vormgegeven als de 159.

Mijn huidige auto is opnieuw een 159, nu uit 2012, de 1750tbi TI versie. Ik zag de advertentie en kon hem niet laten staan… Veel aan deze nieuwe uitvoering is verbeterd. Naast de motor is er een betere radio/navigatie, en zelfs details als het deurgeluid zijn verbeterd. Ik weet niet hoe lang ik erin zal blijven rijden, maar over een paar jaar zal er ongetwijfeld ook een positieve review van die auto komen.

--- OVER DE SCORE ---
Drie sterren staat voor 'voldoende'. En de betrouwbaarheid is dus voldoende.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.