Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTS Distinctive (2007)

autoreview

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTS Distinctive (2007)

Signalement

Uitvoering159 Sportwagon 1.9 JTS Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf32 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 45%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Op 15 augustus was het zover. Toen werd mijn nieuwe lease-auto, de Alfa-Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTS Distinctive afgeleverd.

De auto is de opvolger van mijn Alfa Romeo 147 (5d) 1.6 Edizione Limitata (106pk, benzine). Een geweldige auto, waar ik vier jaar met veel plezier in heb mogen rondrijden. Zowel van buiten als van binnen een fantastisch mooie auto. Alle ramen elektrisch bedienbaar, volautomatische airco, leren bekleding en stoelverwarming (winterpakket II). Kraakjes, piepjes of andere ongeregeldheden waren mij vreemd. Alfa Romeo heeft mij bewezen dat ze hele mooie en technisch goede auto’s kunnen bouwen. De motor begon in het derde en vierde jaar wat olie te verbruiken, maar niets schokkends en je hoort dat ook goed in de gaten te houden. Ook van collega’s die een 156 rijden, hoorde ik veel positieve verhalen (behalve over de selespeed automaat), zodat mij dat veel vertrouwen gaf om een nieuwe 159 te bestellen. Genoeg over de 147.

Mijn short list was:
Alfa Romeo 159 - Zie review.
Volvo S60 - Rijdt heerlijk die 2.4i V5 motor, de stoelen zitten zo goed, dashoard is geweldig. Geweldige aanbieding in de Edition II (full options). Misschien als ik wat ouder ben. Mijn vrouw rijdt Volvo en twee Volvo’s voor de deur vond ik niet leuk.
Honda CRV - Een erg sportieve SUV, die spoort als een trein. Mocht niet van de baas, SUV’s zijn niet zakelijk genoeg.
Subaru Legacy - Wat een power heeft die boxermoter. Wegligging super (4WD). Lage aanschafprijs, hogere leaseprijs. Gunstig voor de bijtelling! Alleen stuurt ie zwaar ondanks de stuurbekrachtiging.

Dit zijn allemaal auto’s tot EUR 37,000. Daarnaast heb ik in veel andere auto’s proefgereden, zoals in de Audi A4 (2.0 Advance), BMW 318 (business), Honda Accord (2.0i Comfort), maar geen enkele auto kon mij zo overtuigen als de Alfa. En nu heb ik hem dan eindelijk.

Uitvoering
De Distictive is de meest luxe uitvoering. Als extra’s heb ik metalllic lak (Grigio Stromboli), parkeersensoren voor en achter en andere LM velgen (16 inch 20-spaaks design). Op zich heeft de Distinctive al standaard LM velgen (16 inch 7 gaats), maar die vond ik niet mooi. Alhoewel 17 inch velgen de auto echt af maken, passen hier geen sneeuwkettingen onder. De auto heeft ook ruitenwissers met een interval sensor. Dat is wel even wennen, want soms gaat zonder reden ineens de ruitenwisser aan. Kennelijk toch een drupje. Dat had van mij niet gehoeven, want in mijn vorige Alfa waren de 4 interval standen voldoende. Ik vind de bedieningshandels van de ruitenwisser en knipperlicht niet mooi. Wat was er mis met die handels van het vorige model 147/156? Die waren strak vormgegeven. Maar goed, je ziet ze haast niet, want ze zitten achter het stuur. Het knipperlicht heeft ook een functie, dat als je die aanraakt dat ie 3x overgaat, maar dat werkt gevoelloos. Kan beter. De cruisecontrol werkt goed.

Ik vond de sportwagon gewoon mooier dan de sedan. Daarnaast vind ik dat de sedan echt een hele klein kofferbak heeft, mede door de hoge tildrempel. Bij de SW stoort de tildrempel helemaal niet en heb je een zee van ruimte. De bagage ruimte is echt groot en diep en er kan veel in. Het is mooi afgewerkt met een vier handige vakjes voor kleine spulletjes, die anders maar rondvliegen in de kofferbak. De veel gehoorde klacht dat ‘design’ ten koste gaat van functie is echt onzin. De auto zit verder nog vol met vakjes. Er zijn zelfs vakken in de portieren achter! Als ik de laadruimte bijv. vergelijk met de Volvo V50 van mijn vrouw, dan is ie zelfs groter. Alleen heeft de Volvo geen tildrempel en lijkt daardoor groter/makkelijker.

Het valt me op dat de 159 ook echt een hele grote auto is. Vier volwassenen kunnen er makkelijk in zitten (uiteraard moeten de voorste personen iets inschikken en moeten de stoelen iets naar voren). Drie kinderen op de achterbank gaat ook makkelijk. Alleen de hoofdsteunen achter gaan niet ver genoeg omhoog. Het dashboardkastje is groot en er is een handige ruimte onder de (standaard) armsteun.

Een echte aanrader is de parkdistance control voor en achter. Je krijgt op een schermpje te zien hoeveel ruimte nog hebt. Met een grote enigszins onoverzichtelijke auto als deze is dat erg handig en parkeren is nu een fluitje van een cent. Wel vreemd dat de radio niet automatisch zachter gaat dan.

Motor
Vergeleken met de 1.8 MPI en de 2.2 JTS, vond ik de 1.9 JTS gewoon lekker comfortabel rijden. Het is waar dat tot een toerental van 2.000 de motor heel rustig oppakt, maar als je daar boven komt EN zeker tussen de 3.000 en 5.000 dan krijg je echt een ‘duw’ in de rug. Daarmee kun je dus aan de ene kant heel relaxt file rijden en aan de andere kant heb je - als je wat meer toeren maakt - een grote hoeveeelheid trekkracht. Het schakelen gaat nog een beetje stroef (met name van 2 naar 3) en de slagen zijn lang, maar misschien moet ik daar zelf nog even aan wennen. De auto is erg stil. Ongelooflijk. Of dat nu komt door de extra dikke voorruit of de rest van de isolatie, ik vind het prima. Alfa adepten vinden het misschien jammer dat de alfa sound weg is, maar bij sportief rijden met hogere toerentallen hoor je de motor echt wel. Ik vind het in ieder geval allemaal prima en heerlijk rustig. Omdat de auto nog zo nieuw is, heb ik hem uiteraard nog niet maximaal uitgeprobeerd. De 1.8 maakt meer lawaai en de peekaa’s van de 2.2 JTS heb ik niet nodig. Ik vind 160pk al meer dan genoeg. Daarnaast is de 1.9 JTS ook een zuinige motor (met 6 versnellingen!) en vanwege de moderne techniek zou je in staat moeten zijn om zuinig te rijden. Als ik wat meer kilometers heb gemaakt, zal ik deze review updaten met het verbruik.

O ja, de start/stop knop is erg leuk en werkt goed.

Wegligging
De auto spoort als een trein en ligt goed op de weg en in bochten, zoals je mag verwachten van een sportieve auto. En tevens heel comfortabel. Het duurt heel lang voordat ie wegglijdt in een snel genomen bocht.

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.