Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 8v Business (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 159 Sportwagon 1.9 JTDm 8v Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 148.000 km |
ERVARINGEN
- 3.500 km
bij 17 km's
Eindelijk was het zover, een maand geleden mijn Alfa Romeo 159SW 120pk business opgehaald.
Kleur Nero metalic
Cognac leren bekleding
16’ lichmetalen velgen
navigatie systeem met I-pod.
Ik had niet proefgereden en de auto puur op gevoel en emotie besteld. Vooral de zwarte kleur icm met het leer sprak me enorm aan en de auto is in cataloguswaarde laag door de accesoires die ik erop heb laten zetten. Dit scheelt enorm in de bijtelling en daar gaat het mij uiteindelijk om. (Bosje krijgt al genoeg van de arbeider)
Ik ben vrij lang (1.93) en zit toch er goed in deze auto,
Bij het wegrijden van de dealer had ik wel het idee dat de 120pk nogal weinig was voor het gewicht van de auto. (niet te vergeten dat ik hiervoor met een 170 pk Golf reed)
De auto is vlot en vooral rustig in het geluid waardoor het positief benadrukt wordt.
Qua rijden en sturen was de auto even wennen, het sturen gaat vergeleken met mijn vorige auto wat zwaar maar scherp en de auto ligt als een blok op de weg.
Het leer is achteraf ingebouwd, leuke bijkomstigheid is de zwarte bies om het leer heen.
Je merkt wel op sommige punten dat het leer niet superstrak zit.
Het navigatiesysteem werkt naar voldoening (aftermarket), ook icm de Ipod.
Er zitten nodig niet veel kilometers op, echter ik ben helemaal happy. Natuurlijk zijn er nadelen, echter die zijn te verwaarlozen door een ultiem genot van rijden en leven in de auto.
Update 11-09-2008
17000 km en 5 landen verder. Wat een heerlijke auto... Na de eerst echte lange rit naar italie viel me op dat bij het uitstappen ik geen last van m'n rug had, ik ben nogal lang.
Het valt me op dat de koppeling niet licht is, iets wat met de nederlandse files niet handig is.
Meestal wordt gezegd dat het nieuwe van een auto maar 3 weken duurt en dan is ie alweer gewoon. Is niet zo, van deze kan ik nu nog iedere dag genieten.
Zijn er dan geen kwalen? jawel, kleine kraakjes en trillingen zijn nu duidelijk waarneembaar (rechtvoor) en ook zou het niet verkeerd zijn iets meer vermogen te hebben. De alfa is absoluut niet traag, echter vooral bij lage toeren duurt het even voor hij komt. Ik moet hierbij wel vermelden dat tijdens mijn vakantie (volle auto met volle dakkoffer) de auto niet minder krachtig leek. (ook niet in de bergen)
De kofferbak is groot zat, achterin kun je prima zitten. (ik kom daar zelden)
PROBLEMEN
- 3.500 km
Tot nu toe zijn er geen problemen.
Wel zijn er nadelen zoals:
Het motorvermogen; ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen ondermaats is, echter voor mij is het prima.
(intussen gechipt, dus meer vermogen)
Bij ca 15000 km begon het trillen bij het rechtervoorwiel toe te nemen, bleek een loszittend kapje te zijn.
bij 40000km
parrot in laten bouwen, pioneer navigatiesysteem carkit werkte niet goed.
bij 45000km
Rechterachterraam funtioneert niet 100%
bij 52000km
Motorbeschermplaat zit intussen door die waardeloze nederlandse drempels los. En daardoor resoneert er wel eens het 1 en ander.
bij 55000km
Na m'n winterbandenwissel bij 55.000 km zijn m'n zomerbanden gecupd, daardoor meer lawaai aan boord.
Gedurende bezit:
Een van de grootste problemen is dat mensen denken dat deze auto slecht zijn (krijg je regelmatig te horen. Dacht ik ook, ik heb echter minder problemen dan met m'n passat, dus....
chippen
- 59.000 km
Afgelopen december bij m'n lease maatschappij toch maar eens een aanvraag voor chippen ingedient. Na veel wikken en wegen kreeg ik toestemming om het motor management aan te passen.
En dat scheelt! Na een half uurtje werk is de auto anders geworden. Vooral bij hogere toeren is het vermogen heerlijk geworden. De 120 pk is naar ongeveer 145pk gegaan en het aantal nm zit nu op ongeveer 340nm. Jammer is wel dat bij een koude motor de auto absoluut niet op toeren komt. Pas als de motor warm is kun je gaan...
Intussen al een heel aantal keren autobahn en 2 keer volledig bepakt (1 x met lange box, 1 x met skies op het dak) op wintersport geweest. Conclusie een heerlijk reisauto die voldoet aan mijn eisen. Voorlopig ben ik nog steeds dik tevreden.
Afscheid
- 148.000 km
Na precies drie jaar met veel vreugde te hebben rondgereden in de Alfa is het tijd voor afscheid.
Het leasecontract loopt af, de kilometers zitten erop en "de Bella" zal plaats moeten maken voor een VW Passat.
Hoe heb ik de Alfa ervaren?
Nog steeds vind ik het een van de mooiste auto's die er momenteel rondrijden. De auto is gedateerd maar de lijnen zijn gewoonweg nog steeds mooi.
De "looks" hebben echter ook nadelen; de ruimte in de auto is beperkter gezien design voor praktisch gaat. Maar voor mij en mijn gezin was het meer dan voldoende.
Met een gemiddelde van ca 50.000km per jaar kan ik zeggen dat ik de auto goed heb mogen testen.
Een bijzonder plezierige reisauto welke ons meerdere wintersporten en zomervakanties door europa heeft gebracht, is het uiteindelijke oordeel.
Eigenlijk ben ik te mild... Dit is in mijn ogen de fijnste auto welke ik tot nog toe gehad heb. De wegligging is vol gevoel, de diesel (na chippen) is heerlijk krachtig en smeuig. De stoelen zitten perfect (ook na 9 uur rijden).
De kwaliteit is in mijn ogen goed voor elkaar en niemand zal zeggen dat je geen mooie auto hebt...
Wat waren de gebreken?
Mijn ervaring met een Peugeot 307 was het vele lampjes wisselen. Bij de Alfa was het gelukkig niet zo vaak, maar toch wel een 1 x in de maand. Ik vind dit geen probleem gezien dit ook bij de duurdere premium merken regelmatig voorkomt.
Af en toe kon de auto nog wel eens inhouden met starten. Hier mee leer je omgaan door bijvoorbeeld toch even de tijd te nemen en dus voor te gloeien. (niet dat het nodig is, maar laat de auto maar even wakker worden).
Ook motorisch kan de auto inhouden, dit heeft te maken met een fabrieksfout waar de EGR klep open of dicht blijft staan door de vervuilde lucht.
Een kwestie van heel ecven vol gas doortrekken, dan gaan de kleppen weer vol open.
Open is niet zo'n probleem, maar bij dicht valt dus het volledige vermogen weg.
Pas op het laatst (ca 142.000km)heeft een motorsteun het begeven, waardoor een nogal bonkerig geluid linksvoor geproduceerd werd. Maar na 140.000km mag er ook wel eens iets mis gaan.
Gezien ik een autoliefhebber ben, heb ik, ondanks het feit dat het een leasebak is, met pijn in het hart afscheid genomen van mijn eerste Alfa. Ik heb altijd gezegd dat een autoliefhebber 1 x in z'n leven een Alfa moet hebben gereden. Dit was de mijne. In de Alfa 159 ga je niet zitten, deze trek je aan als een warme jas.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.