Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Business (2008)

autoreview

Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 - interieurAlfa Romeo 159 - interieurAlfa Romeo 159 - interieurAlfa Romeo 159 - interieur

Signalement

Uitvoering159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Business
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf76.000 km
KM-stand laatst76.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van frans comfort naar italiaans design

  • 76.000 km

Zoals in de review van de Grand Picasso te lezen valt ben ik hier nooit blij mee geweest. Niet dat het een slechte auto is, maar we pasten zeg maar niet zo bij elkaar. Ik kreeg van de fleet-manager het aanbod de Citroen om te ruilen voor een zwarte Alfa 159 Sportwagon. Ik had deze auto al vaker zien staan er er verlekkerd bij staan kijken. Nooit gedacht dat ik er in zou mogen gaan rijden. Hierbij dus mijn bevindingen.

Uiterlijk:
Zoals alleen Alfa dat kan, nog steeds een van de mooiste auto's die er op het nederlandse wegennet rondrijden. Deze uitvoering in het zwart met beige lederen interieur straalt klasse uit. De cockpit die rond de bestuurder is gevormd geeft je een heerlijk gevoel als je in stapt. Is dat wat ze bedoelen met die italiaanse emotie? Wel jammer van de kunstof "aluminium" middenconsole. Doet wat mij betreft een beetje afbreuk aan de uitstraling van de rest van de auto.

Prestaties:
Na de eerste voorzichtige meters met de 1.9 JTDm 16V automaat was mijn eerste indruk: oei, dat weegt nogal wat. Ik had een wat meer "lichtvoetige" auto verwacht. De automaat aarzelt een beetje bij het wegrijden, maar als je eenmaal rolt heb je hier geen last meer van. De handmatige stand is op het nederlandse wegennet zinloos. Zeker omdat je met een iritante piep gewaarschuwd wordt als je een versnelling te hoog of te laag wil. Zo is het bijna onmogelijk om op een provinciale weg "in z'n vijf" te rijden bij 80km/uur. Bij 83km/uur gaat het dan weer wel. Niet dat ie dan heel veel toeren draait, maar toch iriteert het me. Aan de andere kant, bij 130km per uur op de snelweg met nog geen 2000 toeren tuffen is dan weer heerlijk. Het is geen uitgesproken scheurijzer, maar je bent vlotter dan het meeste verkeer. Sturen gaat lekker zwaar en precies.

Comfort:
Deze auto is niet gemaakt voor de stad, maar voor op de snelweg. Daar komt het rijgedrag het beste tot z'n recht. De stoelen zitten uitmuntend. Ik snap nu ook wat "vorm voor functie" betekent. Voor zo'n lel van een auto is het ruimte-aanbod voor de mede-passagiers niet al te groot. Ik had het ergste verwacht van de kofferbak, maar dat valt me nog alleszins mee. Opbergbakjes? Ik moet ze nog vinden.

Betrouwbaarheid:
Het begon al goed toen ik de auto kreeg. Kentekenplaat verlichting, stadslicht en de verwarming van de linkerbuitenspiegel deden het niet. Zouden de horrorverhalen die je altijd hoort dan toch kloppen? In de korte tijd die ik 'm nu zijn er verder geen gekke dingen kapot gegaan. Ben benieuwd hoe dat in de toekomst gaat.

Kosten:
Het is een lease-auto die ik niet privé gebruik, dus hij kost me geen cent. Ik moet wel zeggen dat ie een aardige slok diesel lust. Ik doe het meestal erg rustig aan met veel 80km wegen, maar het verbruik ligt dan rond de 8 liter per 100km. Als je dan verder naar z'n uitrusting en de aanschafprijs kijkt dan vind ik bijna 40.000 euro toch erg veel geld voor wat je krijgt.

Conclusie:
Tot nu toe een prettige reisgenoot, die me weer wat rijplezier geeft in tegenstelling tot de Grand Picasso hiervoor. Aan de andere kant: erg praktisch is ie niet en hij kost (nieuw) vrij veel. Als ik dus privé een stationwagon zou moeten kopen zou ik 'm denk ik links laten liggen. Ik begin echter wel wat meer te snappen van die "emotie" waar alle Alfa fans het over hebben.

Update Juni 2012:
We zijn nu alweer twee jaar verder en ik heb weinig nieuws te melden. Geen technische problemen buiten wat aparte bijgeluiden van de automaat uit het vooronder.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.