Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.8 mpi Distinctive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 159 Sportwagon 1.8 mpi Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 22 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Begin november was het dan zo ver! Eindelijk was de lang begeerde 159 gereed om geleverd te worden. Lang omdat het eerst nog even duurde voor ik hem kon bestellen, onderwijl wat kwijlend de folders meermaals doornemend, anderzijds daar de aflevering vanaf bestelmoment tot levering 5 (!) maanden heeft geduurd. Vervelende was dat de dealer, en ook de importeur, niet konden aangeven wanneer ie nu zou komen: kan elk moment zijn.
Het werd een erg lang ’elk moment’. Maar toen ie er was vergat ik het allemaal en begon het grote genieten. Ik kan niet anders zeggen dan dat je dat doet in een 159! (het gevoel van mijn eerdere 155 en 156 was er weer!). Trots rijd je de eerste kilometers en geniet van de toegeworpen blikken al doe je of je die niet ziet...Je laat je blik eens gaan over dat dashboard en denkt: potjandorie wat is het mooi op deze rijdersplek. De Distinctive-uitvoering is erg compleet en voelt rijk aan: mooie Alfatex beleding (lijkt op Alcantara), mooie aluminium middenconsole en aluminium/leder stuurwiel met bediening erop. Erg makkelijk, geen handjes van het stuur nodig! De aluminium strips bij de portieren met Alfa Romeo in sierlijke letters erop staan bijzonder fraai al is het wel uitkijken geblazen met in - en uitstappen: je ontkomt bijna niet aan wat krasjes wat een beetje detoneert. Ook de regensensor, auto-dimmende binnenspiegel (erg handig!), en bi-airco etc. zijn bijzonder prettig. Je kunt je met sturen bezig houden! Goed geluid uit de 8 speakers en tezamen met een CD-wisselaar (aanrader!)is die audio-installatie compleet en makkelijk te bedienen. Niet allerlei flauwekul knoppen die alleen maar afleiden; een genot. En dan in het donker rijden:da’s een feest! Mooie rood verlichte klokkenwinkel en audio-installatie, ja zelfs 2 ’spotjes’ die een mooi rood schijnsel op je aluminium cockpit draperen. Ik wist dat laatste helemaal niet dus was prettig verrast. De 159 is te klein om een gezellige borrel in te geven maar je zou het bijna zo doen! En dan die aanduidingen van de klokken: bijv. Giri (toeren) op je toerenteller, Benzina, Acqua: je kan kletsen wat je wilt maar, dat heeft gewoon wat. Ik had de aanduiding van de boordcomputer ook op Italiaans gezet, voor de sfeer, maar mijn vrouw gaf de voorkeur aan dat Nederlandse taaltje, nou vooruit dan maar. Dat eeuwige NL-poldermodel... Iets te weinig aflegvakken is al vaker gezegd en da’s waar, ze blinken ook niet uit in ruimte. Kofferbak is praktisch en ruim met een 4-tal handige opbergvakken voor kleine spullen.
Het rijden: er ligt een 1.8 mpi in het vooronder met 140 PK hetgeen de 159 niet supersnel maakt. Je moet hem als je echt vaart wilt maken wat op toeren houden, dan is dat oke. Meerdere malen gehoord dat er in de praktijk weinig verschil zit tussen deze en de 1.9 JTS motor (160 PK en 6-bak). De 2.2 JTS (185 PK) werd weer wat te begrotelijk al was dat helemaal mooi geweest, maar ik klaag niet. Dat zullen anderen wellicht doen, die NIET in een 159 rijden! Ook hier gold dat dat gevoel van lekker en scherp sturen weer terugkwam. Mijn vorige auto, een Laguna (was qua ruimte nodig ivm komst ukkie), had een veel vagere besturing en was wat deinerig. Als je even niet uitkeek, je ziet wel eens een leuke mevrouw in de file op de A2 (sorry schat), ging ie links of rechts af. Dat is verleden tijd, 159 stuurt scherp en zeker.
Update 13/10/2007
Inmiddels een ruime 32.000 km op de teller en het blijft een genot om je te verplaatsen in een beauty als de 159. Nog steeds, ook al zie je hem/haar inmiddels geregeld rijden, blijft het gezien de blikken van anderen een aandachttrekker en
blijf ik er gewoon apetrots op. Het design gaat gewoon niet vervelen! Onlangs in Engeland in 4 dagen slechts 1 exemplaar gezien dus sommigen keken ook zo van wat rijdt daar nou voor een beauty (mijn interpretatie natuurlijk)?!
30.000 km beurt is onlangs gegeven en daarbij het geluidssignaal van ’riem omdoen’ laten uitschakelen,was iets te nadrukkelijk aanwezig. Het verklikkerlampje werkt nog gewoon en is voldoende.
Verder de achterklep wat laten verstellen zodanig dat ik mijn vingers nu onder de rand kan krijgen (voorheen slechts een halve centimeter...)en deze normaal kan opendoen. Het moest beter kunnen nadat ik dat bij een andere 159 had gezien.
2 zaken zijn wel een bron van irritatie geworden: een krakende bestuurdersstoel alsook een voorruit die rommelt in de sponning. ’(Zie ’problemen).
Op naar de 60.000 km!
PROBLEMEN
Schoonheidsfoutje: tijdens de eerste ritten was er een lichte fluittoon te horen bij het linker voorportier (en vlak bij je oor dus). Nou is mijn voorliefde wellicht wel duidelijk maar je wordt er niet vrolijk van. Naar Sam van Lingen: er bleek enige speling in het raamrubber te zitten. Daardoor kon deze bij hogere snelheden iets wijken en het geluid veroorzaken. Iets strakker gezet en malheur was over.
Update 28/5/2007:
Mijn 159 heeft onvermoede mogelijkheden ’probleempjes’ zelf op te lossen:
- op enig moment zat er een soort van kraakje in de stoel dat vanzelf weer overging;
- bij het verdraaien van het stuurwiel hoorde ik een 2-tal weken een metalig ’ploing’geluid en ja verdween ook weer;
- afgelopen week was de audio een moment het spoor kwijt nadat ik getankt had en na het starten de CD-speler weer begon: gaf aan dat ik tape B draaide en gaf ook een cassette-icoon weer in het display (!?)...levert Alfa sowieso nog cassettespelers dan?
Tja, meer heb ik niet te melden over ook maar enig probleem. De 159 wordt zo niet populair bij de types die dit merk geen warm hart toedragen en er graag plagerig over praten: worden erg korte gesprekken!
Update 30/08/2007:
Bij hogere snelheid zit er wat beweging in het glas van de linkerbuitenspiegel; lijkt ietsjes te schokken. Verder niet echt storend, bij de beurt naar laten kijken.
Wat plastic gekraak in het consolegedeelte waar je je rechterknie tegen laat rusten. Stukje foam tussen gedaan en 99 % nu weg.
Soms piept de bestuurdersstoel toch bij het optrekken al is het maar zacht. Ook maar even naar laten kijken als ze al iets kunnen vinden.
Bekleding onder middenconsole t.h.v. voetenruimte bijrijder wil soms iets (half centimetertje) onder een hoger bekledingsdeel uitkruipen. Alsof het te kort is gesneden; dus terugduwen dan maar met plaatsing van een stug stuk foam. Had beter gemogen uiteraard maar lijkt afdoende oplossing!
Da’s alles en stelt nog steeds niet echt wat voor! Dus Alfa 159: tutti va bene.
Update 13/10/2007
Het gaat iets minder bene op het moment!:
1) bij optrekken, afremmen en linkerbochten nemen kraakt de bestuurdersstoel, nu beduidend meer dan voorheen. Niet zozeer hoorbaar op mooi en glad wegdek, ongeacht de snelheid, maar des te meer op klinkerwegen en bij het nemen van verkeersdrempels e.d. Alhoewel ik mijn best doe er niet op te letten ga je dat toch doen. Bij de 30.000 km beurt naar laten kijken maar het is niet opgelost en er is naar mijn mening slechts heel vluchtig naar gekeken. ’Wij hebben niets kunnen horen’, ja ja.
2) verder lijkt het voorraam wat te ’rommelen’/kraken in de sponning alsof deze last heeft van bewegingen van de carosserie bij eveneens klinkerwegen en drempels. Ook bij de beurt benoemd maar evenmin opgelost!
Auto gaat deze week terug naar Sam van Lingen/ Houten.
Hebben andere 159 rijders vergelijkbare ervaringen?
Update 25/11/2007
Sam van Lingen/ Houten heeft beide issues niet op kunnen lossen waarbij contact met de importeur ook geen antwoord opleverde! Daarbij komt dat SvL als oplossing dan maar mijn stoel heeft vervangen door een zelfde exemplaar uit een nieuwe demo-auto. Je gelooft het niet maar na vertrek hoorde ik vrij snel ook met deze stoel hetzelfde gepiep...en het was toch echt een andere!
Welnu, Wim Prins, Alfa-dealer te Nunspeet heeft echter wel de oplossing gevonden (die nota bene door hen met de importeur was gedeeld)! Deze dealer overigens op het spoor gekomen via de dealerreviews alhier.
Daarbij frappeerde me wel enigszins dat bij de proefrit om e.e.a. aan te tonen, men vrij snel in de gaten had wat er aan de hand zou kunnen zijn i.t.t. SvL waar ik de bewijslast leek te moeten geven. Kreeg bijna het idee wat te overdrijven.
Oplossing (tot op heden, keep my fingers crossed):
Zowel de raamrubbers van de voorruit alsook alle scharnierpunten/ -armen van de stoel zijn ingespoten met een Tefloncoating. Tot op heden zijn alle geluiden weg dus ik ben er blij mee. Compliment aan dealer Wim Prins.
Overig:
- benzineverbruik blijft 1:10,4 en eigenlijk geen-olie verbruik.
- inmiddels winterbanden eronder van Fulda, iets toename van rolgeluid hierdoor.
- verder, afgezien van de eerder genoemde 2 kleine ongemakken die opgelost zijn, blijft de bella 159 heerlijk rijden! Alles werkt perfect, geen electronische storingen of wat dan ook! En dat Alfa-gevoel he; tja dat heb je en dat houd je. Je blijft er trots op, kilometer na kilometer. Ga dat maar eens aan een ander uitleggen....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.