Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.750 TBi TI (2011) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 159 Sportwagon 1.750 TBi TI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 113.000 km |
KM-stand laatst | 128.000 km |
Aankoop
- 113.000 km
Voor ons gezin waren we op zoek naar een auto met meer ruimte. Onze Peugeot 307 2.0 HDI (bouwjaar 2007, 136 PK en 350 NM, wij waren 2e eigenaar, gekocht bij 60.000 km, topauto!) werd wat klein en had met zijn kilometerstand die richting 450.000 ging groot onderhoud nodig om betrouwbaar te blijven. De keuze ging tussen diesel versus benzine. Zelf vind ik het erg leuk om een handgeschakelde station met flink wat motorvermogen te hebben. Maar dit is tegenwoordig een echte niche, met zeer beperkte keuze. Verdere voorwaarden waren dat de auto goed onderhouden is met lage kilometerstand, rijplezier geeft (voor het hele gezin), goede looks heeft en een afneembare trekhaak zou hebben voor onze fiets- en kampeerhobby. Ook mocht de auto alle kleuren behalve zwart, wit of grijs/zilver hebben en binnen een budget van 20.000 euro vallen. Shortlist liep uiteen van een BMW E91 330 of 335 LCI M-sport handgeschakeld (liefst met panoramadak), BMW F31 (panoramadak, M-Sport), liefst 328/330 of 335 handgeschakeld, F11 530D (M-sport) of Alfa 159 (handgeschakeld Rosso Competizione in 2.0 JTD of 1750 TBI TI trim). Diesel bleef een optie vanwege grote aantal kilometers die we rijden, maar dan wel alleen modellen vanaf 2015 vanwege emissie eisen. Als we onverhoopt een benzine zouden kopen houden we onze Prius ernaast voor de kilometers. De benzine station wordt dan voor de mooie vakantie- en weekend tripjes.
Uiteindelijk liepen we tegen deze 1750 TBI SWI aan bij een handelaar en was de knoop snel doorgehakt. De prijs was wat hoog, maar waar vind je een 159 SW met 1750 TBI in Rosso Competizione met lage kilometerstand? Precies, nergens. Alle facturen aanwezig, kloppende kilometerstand, de verkopende partij was prettig. Dus toch maar gedaan, een beperkte garantie afgesproken en weggereden. Want wat is nu een mooiere auto voor een gezin? Bij aankoop hadden we over het hoofd gezien dat deze auto geen automatische verlichting en ruitenwissers had. Dit hadden we natuurlijk zelf moeten checken, maar omdat dit zelfs standaard was op onze 307 gingen we er vanuit dat dit bij een auto in een hoger segment vanzelfsprekend zou zijn. Niet dus. Wellicht achteraf inbouwen? In het eerste jaar diverse reparaties uitgevoerd om de auto technisch richting concoursstaat te krijgen. Dit was ondanks de aanschafprijs nodig, en het project is nog bezig ondanks enkele duizenden euro’s achterstallig en preventief onderhoud in het afgelopen jaar. Intussen genieten met mooie ritjes, waarbij we met het hele gezin naar Corsica zijn geweest. Wat was het briljant om daar op die kronkelige bergwegen rond te touren! De reis er naar toe was een vakantie op zichzelf, binnendoor over Alpenpassen. En we vielen ook op, want de autospuiter van Zagato die we op de parkeerplaats tegen het lijf liepen (hij heeft alle 8C's in zijn atelier voorzien van de kleur Rosso Competizione) wilde graag de auto kopen! Al met al een prachtig eerste jaar gehad qua praktische rijbeleving met het gezin. En als ik uitstap zie steeds een prachtig design waar je gewoon vrolijk van wordt. Later zal ik nog wat updates geven over het praktisch gebruik en het uitgevoerde onderhoud.
Tot nu is de samenvatting bij circa 12.000 km ervaring met deze bolide:
- Prachtige wagen om te zien en leuk om te rijden. Kan op bergweggetjes met dit vermogen uitstekend meekomen met andere sportieve rijders.
- De auto is redelijk hoog van kwaliteit en afwerking, zeker op niveau met een 3-serie (E91).
- Grip en wegligging zijn erg goed als je ingesteld bent op het GT gevoel. Het stuurt lekker en het onderstel is een goede mix tussen sport en comfort. Met Michelin Pilot Sport 4S banden op de originele velgen gaat het voor een gezinswagen als de brandweer.
- Het vermogen is voldoende, maar je bent niet extreem snel. De vorige eigenaar heeft een chiptuning laten uitvoeren bij een Alfa-specialist. Waarschijnlijk komt dit overeen met de bekende Squadra kuur, maar dit zou ik moeten vergelijken met een andere auto om dit zeker te weten. Door de chiptuning is de (tussen)acceleratie prima en pakt de auto soepel op met een vrijwel constante vermogensafgifte in het hele toerenbereik. Erg mooi gedaan.
- Het interieur is qua materialen prima. Het ontwerp is klassiek en uniek, met metertjes voor benzineniveau, turbo druk en water temperatuur in de middenconsole met carbon inleg. De sportstoelen van gecombineerd alcantara en leder zitten erg prettig en zijn van goede kwaliteit. De stoelen zitten als gegoten op wegen waar je actief bochten neemt, en zijn comfortabel bij lange reizen. Mijn persoonlijke voorkeur zou het cognac kleurige lederen TI interieur hebben, maar daar heb ik eigenlijk nog nooit een variant van voorbij zien komen die af fabriek is geleverd in een 1750 TBI SW TI Rosso Competizione. In de toekomst zou ik graag eens zo'n set overnemen en installeren.
- Onderhoudskosten en verbruikskosten zijn substantieel. Bij een auto van deze leeftijd is (preventief) onderhoud nodig. Benzine is alleen V-Power en gas geven kost geld. Maar dat hebben vrijwel alle auto’s met dit of meer vermogen. Als je daar op ingesteld bent (en dat zijn we) dan is het geen probleem. Ben je dat niet dan is dit geen auto voor jou. Het is en blijft een liefhebbersauto.
- Je krijgt veel complimenten, waar je ook bent, dus leuk als je van aanspraak houdt. We hebben zelfs de oude eigenaar ontmoet. Toevallig, via marktplaats bij een zoektocht naar op maat gemaakte zonneschermen voor ons zoontje. Het is een kleine wereld.
Al met al zijn we erg tevreden met de auto. Ik zou behalve de E91 330 of F31 328i/330/335 niet een andere recente stationcar vinden die handgeschakeld geleverd is en met acceptabele kilometerstanden te koop staan onder de 20.000 euro. Dus voor ons is deze bolide op dit moment een schot in de roos!
Update na het eerste jaar eigenaarschap
- 128.000 km
Het is alweer een tijdje geleden dat de trekhaak werd gemonteerd, dus tijd voor een update. Het eerste jaar met de 159 is voorbijgevlogen. Inmiddels iets meer dan 10.000 km erbij gereden: de Alfa wordt ingezet als tweede auto binnen het gezin, vooral voor woon-werkritten (60 à 90 km retour) wanneer we twee auto’s nodig hebben, en natuurlijk voor de nodige weekendtochten en vakanties.
Het afgelopen jaar stond vooral in het teken van de auto leren kennen. De eerste indruk is onveranderd: een heerlijk rijdende station met meer dan genoeg vermogen en een uitstraling waar je nog steeds vrolijk van wordt. Ook onderweg blijft de auto voor aanspraak zorgen – duimpjes en complimenten zijn er in overvloed.
Onderhoud & upgrades tot nu toe (kosten afgerond):
Twee aankoopkeuringen (Homan Bedum & Valk Rijssen).
Kleine beurt bij Homan Bedum – €300.
Nieuwe set Michelin Pilot Sport 4S rondom, inclusief uitlijning. Enorme verbetering qua wegligging en grip – €1.200.
Westfalia afneembare trekhaak – €1.000.
Gescheurde thermostaat op Corsica, vervangen incl. slang (reparatie deels onder garantie, bij Peugeot-dealer Corsica) – €450.
Roest bij dorpels: eerst noodreparatie voor APK, later volledig onder garantie hersteld. Daarnaast preventieve behandeling met Dinitrol – €1.800.
Slippende koppeling vervangen door JTD Performance Stage 2 – €1.500.
Grote beurt met diverse kleine herstelwerkzaamheden (o.a. spiegels, koelsysteemcheck, airco vullen, CarPlay-kabel vervangen) – €600.
Leer van achterste armsteun laten herstellen na schade door kinderstoel – €100.
Poets- en polijstbeurt met glascoating, 95% van alle swirls en krassen verwijderd – €600 materiaal.
Gescheurde koelslang bij expansievat, vervangen door Alfa Corse Zeisberg (DE). Wederom afgesleept, dit keer door ADAC – €350.
Alles bij elkaar opgeteld zo’n €7.600 in het eerste jaar uitgegeven aan onderhoud en achterstallige punten. Daarbij helaas ook twee keer stil komen te staan door koelproblemen – beide keren tijdens sportief rijden in de bergen bij hoge temperaturen. Hoogtepunten qua upgrades zijn onmiskenbaar de Pilot Sport 4S banden en de nieuwe koppeling: beide maken een groot verschil in de rijbeleving. De betrouwbaarheid is daarentegen nog niet op het niveau dat ik zou willen.
Wat nog openstaat:
Nieuwe deurrubbers rondom (voorste rubbers slecht verkrijgbaar – tips welkom).
Voorbumper opnieuw uitlijnen (staat na spuitwerk niet helemaal strak).
Koelsysteem uitgebreid testen en preventief upgraden (eventueel intercooler).
Oorzaak zoeken van incidenteel wegvallen turbodruk zonder foutmelding.
Distributie + waterpomp vervangen.
Interieur verder terug naar fabriekstaat (stuurrenovatie, USB inbouw netter afwerken/verwijderen, OEM-radio terug, stoelen en armsteun verder herstellen). Eventueel upgrade naar BOSE.
Nieuwe RVS-uitlaat (bijv. Ragazzon) en preventieve revisie turbo (evt. upgrade).
Onderstel-upgrade via Madeno (BMR Sport Stradale Stage 1 of 2).
Cosmetisch: Prodrive 19” velgen en een cognac TI-interieur (praktischer met een kind én mooier).
Ik woon nu dichtbij mijn werk, waardoor de Alfa nog minder kilometers maakt en echt de vakantie- en plezierauto wordt. Daarmee is het rationeel gezien geen verstandige keuze, maar wél een liefhebbersauto die ons gezin veel plezier geeft. Waarschijnlijk gaat de auto over een jaar of anderhalf zelfs een jaar of 2 de opslag in vanwege ons verblijf voor werk in het verre buitenland. Dan is er meteen gelegenheid om de openstaande punten rustig aan te pakken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.