Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.750 TBi Distinctive (2009)

autoreview

Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159Alfa Romeo 159 Sportwagon

Signalement

Uitvoering159 Sportwagon 1.750 TBi Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf107.500 km
KM-stand laatst150.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ritten

  • 108.000 km

Ik heb de auto nu een paar weken in bezit, en de eerste indrukken zijn zeer positief.

Italiaans
Ik heb ongeveer 3 jaar lang in een '11 Fiat Bravo MultiAir gereden met 140pk, daarvoor jaren in een Grande Punto en dankzij Fiat wel fan geworden van het italiaanse. Met deze auto's wel de nodige avonturen gehad (met name de MultiAir) maar problemen waren altijd op te lossen, zelf of door een garage.
Omdat 'wij' inmiddels met z'n vieren zijn, zocht ik wat meer ruimte voor de kinderzitjes. Ook begon ik me te ergeren aan het standaard sportonderstel van de Bravo, met name op de snelweg vond ik dit te onrustig.

Shortlist
Op de shortlist stonden geen 'doorsnee' stations. Het moest een Mazda6 of Subaru Legacy worden. De V60 was een optie maar viel eigenlijk net buiten budget. Na een proefrit in zowel de Legacy als de 6 vielen mij de prestaties tegen: hoewel 2.0L met 150+pk voelden ze zeer traag en log aan in vergelijking met de dynamische multiair. Ook de looks waren niet heel spectaculair, de Mazda6 is wel te doen maar er kwam niet echt een leuke uitvoering voorbij.

In een gekke bui eens gaan zoeken naar een snellere station en zodoende kwam de 159 met 1.750 TBi voorbij. Het aanbod was zeer beperkt (3 exemplaren) en slechts 1 die het bezoeken waard was. Na een proefrit was ik verkocht.

Hoewel de meeste mensen je wat vreemd aankijken als je zegt dat je een Alfa hebt gekocht snapt iedereen het wel als ze hem zien. Misschien niet de meest 'logische' keuze maar ik wilde echt weer een gave wagen.

Specs
Het is een witte 1.750 TBi SW uit 2009, ik vermoed een Distinctive met veel extra opties:
- Bruin leer met stoelverwarming en elektrische stoelen
- Xenon
- 3 klimaatzones (links, rechts, achterbank)
- Bose geluidsinstallatie
- licht+regensensor
- de zomerwielen zijn 19" TEC wielen, niet origineel Alfa maar een hele gave combinatie met de witte lak.

Eerste indruk
De eerste indruk is goed: hij rijdt echt geweldig, vooral op N-wegen en snelwegen. Waar de Bravo uitnodigde tot sportief rijgedrag, nodigt de Alfa juist uit tot rustig rijden, terwijl je weet dat je een hele boel vermogen en koppel tot je beschikking hebt.
Het motorgeluid in de cabine is nihil, ook dat was bij de Fiat meer, hoewel dit een nieuwere auto was.
Door woonwijken heen is het wel een log en zwaar apparaat. Het is geen Ti, dus met een normaal onderstel, en daar ben ik zeer content mee. Drempels zijn goed te nemen, heel af en toe schuurt de bodemplaat over het wegdek, maar door de lage Bravo was ik al gewend om drempels met beleid te nemen.
De eerste 2 tanken heb ik ongeveer 1:9,5 gereden, met afwisselend gebruik maar relatief veel supermarkt/school ritjes: kort dus. Ik denk dat de enorme wielen ook bijdragen aan het relatief hoge gebruik, je hoort ze ook wel goed rollen. Ook het feit dat de auto voor mij nieuw is en je dus af en toe de 200 cavalli aan wil spreken zal niet bijdragen aan het verbruik.
Ik blijf het wel 'spannend' vinden, de slechte naam van Alfa is mij niet onbekend en ik moet een auto wat langer in bezit hebben voor ik hem vertrouw en ken.

Er is al 1x een storingsmelding geweest op de nokkenaspositiesensor en 1x een melding over lage oliedruk, maar na jaren italiaans ben ik hier niet heel erg van geschrokken. Beide meldingen zijn direct weer verdwenen.

twee zomers verder

  • 135.000 km

We zijn inmiddels twee zomers verder, en flink wat kilometers.

De Alfa blijft fantastisch rijden. Er is inmiddels uiteraard wat onderhoud gepleegd, en een reparatie.
De melding over onvoldoende oliedruk bleef toch terugkomen en af en toe gaf dit een motorstoring als gevolg. Op basis van veel zoekwerk en redeneren heb ik besloten om de pakking/seal van olie-aanzuigbuis in het carter te vervangen. Het carter moest dus onder het blok vandaan. De seal die op de olie aanzuigbuis zit is vervangen en dit heeft het 'probleem' verholpen. Er zijn sindsdien geen storingen meer voorgekomen. Omdat het carter er toch af was is er verse olie in gekomen.
De APK is probleemloos verlopen, op een roestig klemmetje van de einddemper na. Vermoedelijk is deze bij montage van de trekhaak niet helemaal netjes los- en vastgemaakt (de dempers moeten er af bij trekhaakmontage) en is hij gaan roesten. Deze was in 5 minuten vervangen.

Verbruik
Het verbruik is stabiel, rond de 1:10. Dit is gecombineerd snelweg en (veel) supermarktritjes. Ik tank geen E10, en afhankelijk van de beschikbaarheid alleen euro 95 E5 of euro 98 E5. Afgelopen zomer zijn we met een dakkoffer naar Zuid Frankrijk gereden, dit had wel veel impact op het verbruik. Bij 130km/u was het verbruik ongeveer 1:8 met dakkoffer, fietsendrager en volle bepakking.

Ervaring
Zoals gezegd rijdt de auto heel fijn, vooral op de snelweg en N-wegen. Binnen de bebouwde kom is het een vrij grote en logge auto.
Ik krijg veel positieve reacties, mede dankzij z'n witte kleur en grote zwarte wielen. Uiteraard vraagt ook iedereen of de auto veel problemen heeft (ik betwijfel of Alfa haar naam van onbetrouwbaarheid ooit zal kunnen zuiveren).

Minpunten
na 1,5 jaar en bijna 20k kilometers ken je een auto redelijk goed, en komen er ook wat minpunten naar voren. Voor mij persoonlijk:
- Hoewel de bruinlederen stoelen prachtig zijn is de rest van het interieur toch wel van matige kwaliteit in vergelijking met z'n Duitse leeftijdsgenoten. Knopjes zijn wat fragiel, her en der rammelt of kraakt er wat. De climate control leidt een beetje z'n eigen leven. De stoelen zitten ook vrij hoog, iemand van langer dan 1.95 zal absoluut niet in een 159 passen, of je zit in een zeer incorrecte houding.
- Het infotainment systeem (Blue&me) is echt gedateerd, ook in 2009 al toen deze auto werd gebouwd. Als je een iPhone hebt en een (dure) adapter koopt kun je bedraad muziek streamen. De bluetooth werkt wisselend. Dit zie ik in andere auto's toch veel beter werken. De meesten zetten een andere (bijv Android) radio in de Alfa. Ik heb dit nog niet gedaan.
- De bodemplaat en voorbumper van de auto hangen bijzonder laag (auto is niet verlaagd oid). Vooral op de winterwielen kun je drempels niet normaal nemen zonder dat de voorbumper met de onderzijde over de drempel schuurt.

Pluspunten
- de looks; het blijft een tijdloos design, en blijf het een van de mooiste stations ooit gemaakt vinden. Je ziet er helaas steeds minder...
- de 1750TBI motor; wat een fantastisch blok. Hij lust zeker een slok benzine, maar met een heerlijk koppel kun je schakellui rijden of heel sportief. De gasrespons zou wat feller mogen wat mij betreft; wellicht is het tijd voor een HS/Squadra/Savali kuurtje?
- Comfort: de stoelen zitten heel goed en als de snelheid wat omhoog gaat bewijst hij zich als fantastische reisauto. Hij ligt als een blok op de weg, en de ophanging werkt heel erg soepel. Dit is echt de sterke kant van de 159.

Tijd voor een beurt

  • 138.000 km

Het was (bijna) tijd voor de 140.000 kilometer beurt. Begin dit jaar had de auto schone olie gekregen, en had er sindsdien hooguit 12k mee gereden maar het leek me goed om dit weer mee te nemen. Volgens het boekje geeft de auto zelf aan wanneer de olie aan de beurt is, maar ik hou zelf graag jaarlijks/15k aan.
Vlak voor de beurt begon de auto buiten naar benzine te ruiken. Dit kon mooi gelijk meegenomen worden.
Na wikken en wegen besloten om de beurt bij de officiele merkdealer uit te laten voeren. Het boekje was tot nu toe helemaal afgestempeld door merkdealers en vond het wel een fijn idee dat zo te houden. Ook werken niet-merk dealers vaak met een afwijkende olie specificatie, een gevoelig puntje voor dit blok.
Even slikken toen de offerte binnenkwam: 4 nieuwe banden, handremkabels waren (bijna) aan de beurt, lekke brandstofpomp en een grote beurt.
Uiteindelijk akkoord gegeven op alle reparaties en vervangingen behalve de banden. De winter komt er aan, de winterset komt er dus onder dus dan is er alle tijd om zelf nieuwe banden te zoeken en te laten monteren op de zomerset.
De brandstofpomp lekte aan de behuizing, een bekende TBi kwaal. Helaas bestaan er voor de TBi weinig imitatie/oem kwaliteit onderdelen en is het erg lastig om aan de brandstofpomp te komen. De dealer schatte de levertijd in op 5-10 weken. Uiteindelijk heb ik deze in overleg met de dealer zelf besteld in UK en was hij met express zending binnen 2 dagen binnen, 100 euro goedkoper dan door de dealer geoffreerd. Deze heeft hem netjes onder de achterbank weer ingebouwd.

De auto heeft bijna 2 weken bij de dealer gelogeerd maar uiteindelijk weer op kunnen halen, en wat rijdt zo'n TBi met versie olie weer soepel. Zelfs na 'pas' 12k oude olie merk ik zeker verschil.

Er is nu dus weer flink in de auto geïnvesteerd, maar de beurt was uiteraard ingecalculeerd (hoewel deze aanzienlijk duurder is dan bij andere merken).
Vind ik de auto door de reparaties 'onbetrouwbaar'? Nee, maar het lekken van een brandstofpomp-behuizing (wat waarschijnlijk bij veel 159's zal gebeuren gezien het gebruikte materiaal) vind ik wel kwalijk en onnodig. Het reservoir van de KVS is van hetzelfde materiaal, en ook dat is een bekend vervang onderdeel. Puur omdat het gebruikte plastic na verloop van tijd wat bros wordt. Overigens worden deze delen niet door Alfa zelf geproduceerd, dus de vraag is of dit een Alfa-kwaal is of een productie foutje door de fabrikant (ik dacht Siemens in het geval van de brandstofpomp).

Op naar 2021!

Verkocht

  • 150.000 km

Ruim 1,5 jaar verder, zonder bijzonderheden. Keurig door de APK.
In 2021 heb ik een EV van de zaak erbij gekregen waardoor de 159 eigenlijk alleen maar stilstond. Hij heeft ons nog naar Zuid Frankrijk gebracht, af en toe een ritje als de trekhaak nodig was, maar het jaarkilometrage bleef steken op ongeveer 8.000km. Op zich prima voor een dorstige TBI, maar ook een stilstaande auto heeft aandacht nodig: wasbeurtjes, af en toe los rijden. Ik moest mezelf er aan herinneren er af en toe in te blijven rijden, de accu moest al aan de druppellader...kortom, de TBi stond weg te kwijnen op de parkeerplaats.
Omdat inmiddels ook een nieuwe elektrische leaseauto was besteld met meer range en een trekhaak kon de Alfa door naar de volgende liefhebber. Binnen enkele dagen was die gevonden en zo hield het Alfa-avontuur voor mij op na ruim 4 jaar en bijna 50.000 kilometer.
Toch wel met de traditionele 'pijn in het hart', maar erg blij dat er iemand goed voor gaat zorgen.
Ik wil in de toekomst absolut weer Alfa rijden, maar een tweede auto is hier momenteel geen goed lot beschoren door het weinige gebruik. Wie weet hoe dat er over enkele jaren uit ziet...

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.