Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 20v TI (2008)

autoreview

Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 20v TI (2008)
Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 20v TI (2008)Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 20v TI (2008)Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 20v TI (2008)Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 20v TI (2008)Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 20v TI (2008)Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 20v TI (2008)Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 20v TI (2008)Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 20v TI (2008)Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 20v TI (2008)

Signalement

Uitvoering159 2.4 JTDm 20v TI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf238.000 km
KM-stand laatst264.258 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 245.000 km

Snel, koppel, magnifiek geluid van de 5-pitter, als een blok op de weg en ondanks het introductiejaar nog steeds wonderschoon.

Auto gekocht bij Sam van Dalen. Te hoge km-stand, maar het feit dat de eerste eigenaar haar had afgestoten, maakte dat ik de gok durfde te nemen. Na een valse start (vervuilde turbodruksensor, egr storingen en lekke oliekoeler) heb ik inmiddels veel plezier van de auto.

Ik heb de auto laten tunen bij H&S Corse. Standaard 209 pk. Nu 240 pk en 475 nm. Wat een genot.

Over een tijd zal ik mijn ervaringen uitgebreid uiteen zetten.

Update

  • 264.258 km

Inmiddels 20.000 km verder en hierbij een korte update. De auto bevalt nog steeds uitstekend. Onderhoud dat ik heb gepleegd in de afgelopen periode:

- Vervangen raammechanisme rechtsvoor. Dit liep volledig vast. Kosten: 300 euro.
- Vervangen drie versleten verstuivers. Kosten: 1500 euro. De motor hield in bij bepaalde toerentallen en sloeg af en toe af. De boordcomputer gaf aan dat ik de motor diende te controleren. De foutcode (P2148) op computer gaf aan dat een probleem was ontstaan met de elektronica van de inspuiting. Onderzoek bij mijn vaste garage wees dus uit dat één verstuiver stuk is, en twee verstuivers op het randje zitten. Ondanks dat een vestuiver kan slijten, was het toch wel een kostenpost waar je niet op zit te wachten.
- Remblokken voor (4 stuks Brembo). Kosten: 200 euro.

De koppeling is -voor zover ik weet- nog nooit ontvangen. Deze houdt het ook nog tot nu toe (afkloppen...). Een nieuwe set met massavliegwiel kost 1500 euro.

Voor het overige geeft de auto geen krimp. Op hoge snelheden lijkt de auto zich het prettigst te voelen. Het verbruik is gemiddeld 1 op 13. Wat mij nog steeds enorm stoort is de hoge zit. Toch wil ik nog eens bekijken of de stoel op één of andere manier lager is te zetten. Op een Alfa-forum begreep ik dat busjes tussen de rail en de stoel te verwijderen zijn, wat iets scheelt.

Ik kijk weleens met een scheef oog naar een Giulietta 1.4 Turbo. De brandstofkosten zijn ongeveer hetzelfde, maar het scheelt een slok in de wegenbelasting, (all-risk)verzekering en onderhoudskosten. Ik heb nog nooit in een Giulietta gereden, maar mijn garage geeft aan dat dit niet kan tippen aan het rijgedrag van mijn 159 met Ti-pakket.

Tevens positief is dat ik mijn vriendin van haar Opel Astra coupé in een MiTo 1.3. JTDm (leer, navigatie, climate control, 17 inch) heb gekregen :)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.