Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD Lusso (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 Sportwagon 1.9 JTD Lusso |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Alfa was mijn eerste leaseauto en omdat ik geen privé auto mocht rijden, werd het de Lusso. Dit was een actiemodel, gebaseerd op de 115pk JTD motor met als extra’s climate control, middenarmsteun voor, skiluik achter en 15’velgen.
De auto heb ik laten leveren door de Alfa Romeo dealer in Haarlem.
De auto reed als een Alfa, was veel stiller dan de Audi en soepeler in acceleratie. Het bochtgedrag was voor een auto zonder sportonderstel ronduit goed, hoewel door de smalle bandenmaat (185 breed) de auto wel vaak in de bochten hing.
De zittingen waren erg goed, het interieur erg speels vergeleken met de Audi, hoewel de ruimte niet overhield, maar dat was geen groot verschil met de A4 Avant. De kofferbak was erg klein.
Het verbruik van de auto viel erg mee en als de auto reed (zie problemen) dan reed de auto echt fenomenaal. In de auto had ik naast de carkit eerst een VDO Dayton stand alone navigatie systeem laten monteren, later gevolgd door een Pioneer klapscherm navigatie en weer later door een Kenwood klapscherm navigatie. Helaas zijn alledrie systemen uit de auto gestolen. De auto was erg inbraakgevoelig, waardoor ik sindsdien zeer regelmatig controleer of de auto wel echt op slot is. Dit bleek te komen door de montage van de befaamde retro deurklinken die blijkbaar heel makkelijk te forceren waren. Een ander verschil met de Audi was dat het plaatwerk blijkbaar veel lichter was, dit scheelde veel in het weggedrag maar de deuren sloten veel minder solide dan die van de Audi.
De auto zou tot 180000kms in de lease blijven, aangezien ik echter nog geen nieuwe auto had gekozen mocht ik in overleg doorrijden tot 200000kms. Toen heb ik de auto moeten inleveren.
PROBLEMEN
Reeds bij aflevering bleek de auto enorm te suizen. Dit bleek een deur die niet goed gesteld was. Werd de dag na aflevering direct gerepareerd.
Vervolgens heb ik de volgende schades gehad (volgens overzicht van leasemaatschappij)
12-02-2002 Uitgeweken voor bestelauto en in berm terechtgekomen, as ontzet € 1381,-
09-07-2002 Inbraakschade € 319,-
13-08-2002 Inbraakschade
11-11-2002 Inbraakschade € 423,-
04-01-2003 Inbraakschade € 4321,- (navigatiesysteem)
24-03-2003 Inbraakschade € 550,-
15-10-2003 Versnellingsbakschade € 1221,- (kabel gebroken)
16-10-2003 Eenzijdige aanrijding € 527,-
26-02-3004 Ruitbreuk
24-06-2004 Inbraakschade € 2463,- (navigatiesysteem)
Daarnaast hield de auto meerdere malen erg sterk in. Dit betekende dat de auto soms van 150 km/hrs terugliep in snelheid tot 80 km/hrs. Erg gevaarlijk dus. Hiervoor is de auto meerdere malen teruggeweest naar de dealer, diagnose gaf telkens aan dat het een computerfout betrof. Alle hulde voor de dealer die telkens van alles probeerde en verving. Pas na vele maanden ontdekte een monteur dat het de wastegate van de motor betrof, die niet goed functioneerde. Een onderdeel van € 15,- Het was ronduit teleurstellend dat de fabriek niet eerder achter dit probleem kwam, de monteur van de dealer heeft dit op een gegeven moment ontdekt. Oorzaak hiervan was dat mijn auto één van de eersten was met de 115pk JTD en dus een kinderziekte had.
Al met al een hele lijst, de inbraakschade’s zijn het gevolg van in Amsterdam wonen, de andere schade’s misschien typisch Alfa.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.