Alfa Romeo 156 2.4 JTD (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 2.4 JTD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 260.000 km |
KM-stand laatst | 278.400 km |
Een eerste, korte, kennismaking.
- 260.200 km
Hij is gearriveerd! Een zilvergrijze Alfa 156 2.4 JTD gaat mijn dagelijks vervoermiddel worden. En alhoewel mijn vorige auto ook 2,4 liter motorinhoud had, is deze 5 cilinder motor van een totaal andere orde. Heerlijk soepele motor met een geweldige sound. Sommige reviews reppen over verslavend. Hoewel ik dat begrijp, vind ik dat iets te hoogdravend. Maar een lekker geluid maakt ie. Absoluut geen echt dieselgeluid. Alleen bij stationair loop, hoor je dat het een diesel is omdat de (lichte) dieselklop nou eenmaal niet weg te poetsen is. Maar eenmaal iets hoger in de toeren, merk je daar niet veel meer van. Ik vind 'm snaarstrak sturen. Zeker in vergelijk met de Volvo 940. Een wereld van verschil. Mijn vriendin is aan haar tweede Alfa bezig en die zweert er bij. Waar ze gelijk in heeft, is met haar bewering dat Alfa's heerlijke "stuur-auto's" zijn. De eerste indrukken van de nieuwe Alfa Giulietta lijken haar bewering te ondersteunen, want in die artikelen wordt de Alfa geroemd als beste stuurauto in zijn klasse. De 156 is in de klasse van Vectra, Bora,enz. wat mij betreft de betere stuurauto. Ik heb het niet over bouwkwaliteit of degelijkheid, begrijp me goed! Misschien dat de vorige Mondeo in de buurt komt, maar ook daar twijfel ik aan. Ik heb de 156 al een paar keer door een klaverblad-lus gehaald en het moet gezegd: hij kan echt hoge bochtsnelheden aan. Maar goed, onder de moderne modellen zullen ongetwijfeld auto's zijn die net zo goed, zo niet beter sturen. Maar voor een auto die in 1997 is gelanceerd, hoeft de 156 zich nog steeds niet te schamen. Niet v.w.b. zijn weggedrag en niet v.w.b. zijn looks. Want die vind ik nog steeds bij de tijd. Natuurlijk staat het een ieder vrij om daar met mij van mening over te verschillen. Maar ik krabbel hier nou eenmaal mijn mening neer en niet die van een ander. Het interieur vind ik echt mooi. De twee kokers met snelheidsmeter en toerenteller hebben in autoland diverse trendvolgers gehad. Ik vind het een mooi uitzicht, samen met de drie klokjes in de middenconsole. De airco werkt prima en blaast, indien gewenst, ijskoude lucht het interieur in. Wat ik iets minder vind, is de vrij luidruchtige voorwielophanging (op slecht wegdek "klappert" de boel enigszins). Dat kan natuurlijk met de leeftijd te maken hebben, dan wel met het feit dat misschien de draagarmen vervangen moeten worden? Geen idee en ik zou graag van andere 156 bezitters horen of zij dit ook hebben. Al met al denk ik een leuke auto te hebben aangeschaft en ik hoop dat de 156 me een mooi aantal spannende en probleemloze kilometers gaat geven. We gaan het zien en beleven.
Korte update.
- 262.000 km
Ben er uit wat het gerammel in de voorwielophanging was: stabilisator-stang rammelt en zal bij de eerstkomende grote beurt vervangen worden. Hoor 'm alleen maar op echt slechte ondergrond, zoals klinkertjes. Heeft volgens de garage geen haast. Dat neem ik dan maar aan. Het is flink genieten met la Bella. Heerlijke motor die bij 1500 tpm volledig bij de les is en er flink aan sleurt. Werd er door een collega op attent gemaakt dat er waarschijnlijk een stage II chip aangebracht is, die voor 140 of 150 pk zorgt. Eerlijk gezegd, ik heb geen idee. Het is de eerste keer dat ik een 2.4 JTD rijd. Had nog niet eerder het genoegen gehad en het moet gezegd: ik heb al die jaren wat gemist!! Ik weet nu al wat mijn volgende gaat worden: een 156 of 166 2.4 20V JTD met 175 of meer pk onder de kap. Dat moet echt een zalige motor zijn. Maar goed, eerst van deze maar eens een tijdje genieten. En als Bella het zo blijft doen als nu, gaat dat zonder problemen lukken. Het verbruik was in het begin 1 op 14,5 / 1 op 15, maar vanochtend na een tankbeurt rekende ik tot mijn verrassing uit dat het verbruik was gedaald naar een aangename 1 op 16,8. Geen verkeerde cijfers en echt zuinig rijden doe ik ook niet. Dus kennelijk heeft Bella ook de smaak te pakken gekregen. We gaan het zien in de komende maanden.
Korte update.
- 263.900 km
Het is niet allemaal goud wat er blinkt. Daar ben ik na 2 maanden sturen met de Alfa ook achter. Het zijn geen grote dingen hoor, maar wel zodanig dat je merkt, dat de bouwkwaliteit van een Alfa van 10 jaar oud, achter blijft bij bijv. zjn Duitse evenknieën. 's Ochtends vroeg kraakt en piept het onderstel als een nest jonge eendekuikens. Na ong 15 min, als de boel zich kennelijk wat heeft "gezet", wordt dat minder en hoor je nagenoeg niets meer. Verder merk ik bij het instappen dat de instap vrij krap is (ben met 191 niet een van de kleinsten) en ik schuur bij het instappen langs het rubber in de B stijl. Dat is nu zodanig beschadigd (dat was het al, want kennelijk had de vorige eigenaar ook die moeilijke instap, dat er een stuk rubber verdwenen is, zodat bij de volgende beurt dat rubber vervangen zal moeten worden. Want bij hogere snelheden (boven de 100) hoor je het suizen van de rijwind overduidelijk. Verder heb ik niet zo veel te zeuren. Het zijn dus die kleine dingetjes, maar daar valt heel goed mee te leven. De 2.4 JTD motor blijf ik een heerlijke motor vinden. Het oordeel is nog steeds voor 97% positief. Heb schik met deze auto en vind het een heerlijke stuurauto. Maar dat had ik al een keer eerder gezegd, dus ik ga in herhalingen vallen. Tot zo ver deze korte update.
Korte update
- 269.700 km
Nog steeds probleemloze kilometers. De 2.4 houdt zich geweldig. Bakken met trekkracht en een redelijk snelle acceleratie. Vooral tussen de 60 en 120 in 4 of 5 een geweldige acceleratie. Op 80 wegen is het een makkie om toeristische om-zich-heen-kijkers vlot in te kunnen halen. Ik heb nog steeds erg veel schik met de Alfa en absoluut geen spijt van de aanschaf. Was al overtuigd van de kwaliteiten van de diesels van Alfa (Fiat) en deze zijn tot nu toe alleen maar bevestigd. Het enige dat ik heb op te merken is dat ik de laatste tijd af en toe een soort fluittoon hoor. Duurt maar 2 a 3 seconden en lijkt uit de stuurbekrachtiging te komen. Maar zeker weten doe ik dit niet. Iemand onder de lezers die een idee heeft wat dit kan zijn?
Korte update
- 276.540 km
Grote beurt laten geven en drie draagarmen vervangen. Wist dat dit er aan zat te komen (is ook een manco van de 2.4 JTD ivm de zwaardere motor). Wat ik veel vervelender vind, is dat mijn versnellingsbak schakelproblemen van 4 naar 5 begint te geven. Lijkt een synchromers te zijn die de geest begint te geven. Mocht dat zo zijn ga ik toch overwegen om de 156 een schop onder z'n kont tegeven en naar iets anders te gaan uitkijken.
Einde oefening
- 278.300 km
De jaarlijkse keuring was vrij snel achter de rug en pakte erg negatief uit. Nu wist ik al dat de bouwkwaliteit van de 156 te wensen over liet, maar dat ie zo slecht zou zijn, had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Een korte opsomming: 5e versnelling ligt er uit; beide voorveren gebroken; lager linkervoorwiel verrot; handremkabels en -schoenen veroets/versleten; drukgroeplager kapot. Kortom, einde oefening voor mijn 156. Ik kijk nog of ik hem op Marktplaats voor een klein prijsje kan slijten anders gaat ie linea recta naar de sloop. Jammer, want ik blijf het een heerlijke stuurauto vinden. Maar of ik opnieuw een 156 aanschaf? Denk het niet, maar je weet het nooit.
2e leven in Polen.
- 278.400 km
Mijn bella (die niet zo bella bleek te zijn), gaat aan een 2e leven beginnen in Polen. Heb 'm toch nog aardig kunnen verkopen. Al met al is dit waarschijnlijk een eenmalige ervaring met de 156 geweest. De op- en aanmerkingen die je in de diverse reviews leest betreffende bouwkwaliteit, zijn helaas waarheid geworden. Dat doet niets af aan het uiterlijk en het rijgedrag. Die blijven wat mij betreft van onbesproken gedrag. Als nou die bouwkwaliteit ook zo goed was geweest, had het een landurige verbintenis kunnen worden.
Arrivederci Bella!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.