Alfa Romeo 156 (2003)

autoreview

Alfa Romeo 156 (2003)
Alfa Romeo 156 (2003)Alfa Romeo 156 (2003)Alfa Romeo 156 (2003)Alfa Romeo 156 (2003)Alfa Romeo 156 (2003)Alfa Romeo 156 (2003)

Signalement

Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf136.000 km
KM-stand laatst270.500 km
Lezerswaardering: 93%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 136.000 km

Updates:

Introductie:
Een 16,5 jaar oude Alfa Romeo gekocht als eerste auto.
Ik was al een tijdje op zoek naar een leuke gebruikte auto, het liefst een model wat je niet zo vaak ziet. Het plan was om een net exemplaar aan te schaffen van een merk waarvan de aanschafwaarde relatief laag ligt en waar je met goed zoeken dan toch een mooie auto voor kunt kopen. Vandaar dat ik al een tijdje aan het rondneuzen was voor een Alfa Romeo. Mooie lijnen, leuke motoren en auto's met "een ziel". Dat is wat ik zocht.

De aankoop:
Al een paar keer wezen kijken bij wat oudere GT's of 156's en die bleken bij nadere inspecties toch niet heel netjes te zijn. Tot ik een tijdje geleden op internet deze zilveren (met blauwe stoelen!) 156 SW tegenkwam, die bij een Alfa Romeo dealer stond. Ik had hem al wel een paar keer eerder op internet voorbij zien komen op, maar door de kleurcombinatie (zilver vond ik altijd weinig aan, en dan die blauwe stoelen) heb ik er nooit lang naar gekeken. Na een aantal teleurstellende bezoeken aan wat minder frisse Alfa Romeo's toch eens bij deze zilveren wezen kijken. Waarom een station? Ik heb geen station nodig, wel vind ik ze erg mooi (zeker de achterkant). Maar als het een sedan was geweest, was ik ook gaan kijken.

En die was in een nette staat. Onderhoudshistorie compleet, alleen lichte gebruikssporen (toch 16,5 jaar oud) en slechts 136k op de klok. Ik begon hem toch wel mooi te vinden, juist met het zilver en de blauwe stoelen. Hij zag er uit alsof hij altijd binnen had gestaan (volgens de dealer was dit ook zo). Rubbers goede staat, nergens roest, geen groene aanslag etc.). Het hele verhaal er omheen klopte. Tijd voor een proefrit.

Tijdens de proefrit viel op dat deze auto erg goed reed. Soepele motor, elektronica in goede staat, koude airco. Tot ik boven de 60 km/h kwam: een lawaai/trilling uit het onderstel, dat zouden de banden (of een lager?) moeten zijn. De oude Pirelli's waren bij inspectie in ieder geval niet meer zo goed. Ook de temperatuurmeter was erg onrustig, dat zou een versleten thermostaat kunnen zijn. Na het terugkomen bij de dealer heb ik dit aangegeven. Zij waren bereid deze zaken op te lossen en er voor een hele kleine meerprijs er ook 4 nieuwe merkbanden bij te doen. Na er een nachtje over geslapen te hebben was deze zilveren Sportwagon toch de mijne. Door de dealer vervangen voor de aankoop:

-Emblemen voor + achter;
-Gekleurde emblemen op de velgen;
-Thermostaat;
-Wat lichte schade rondom weggewerkt;
-4x nieuwe Michelin Primacy's;
-Een wiellager vervangen (mogelijk was dit toch de veroorzaker van het lawaai en het trillen).

Daarnaast heb ik nog drie maanden garantie op de motor. Kortom; een nette 'afleverbeurt'. Na de sleutels in ontvangst te hebben genomen meteen een stuk gaan rijden. De auto (en banden) waren weer stil. De banden zijn zelfs zo stil, dat het lijkt alsof de motor luid is.

Rijden:
Het is tot nu toe een erg comfortabele auto en is op een lange trip naar het noorden van Nederland en weer terug naar het zuiden (even inrijden!) een fijne reisgenoot gebleken. Zeker de climate control is een optie die welkom is (volgens mij was dit de goedkoopste "Impression" uitvoering, dus het is natuurlijk mooi dat climate control er wel op zit). Het dashboard en de middenconsole zullen mij niet snel gaan vervelen, met de draaiknoppen voor temperatuur en de Italiaanse aanduidingen op de klokken die naar je toe gericht staan (Benzina, Giri, Aqua...).
Bijkomende leuke extra's zijn elektrische spiegels, ramen, midden-armsteun, in delen neerklapbare achterbank. Ook een leuk detail is dat in de achterdeuren kleine asbakjes zitten voor de passagiers (gelukkig nooit gebruikt).
De 1.8 TS (140 pk) is een fijne en soepele motor met altijd voldoende "pit" beschikbaar. Ik heb nog niet het gevoel gehad dat ik op de snelweg moest terugschakelen voor een inhaalmanoeuvre. Dat heeft wellicht ook te maken met dat de auto in de 5e versnelling (naar mijn mening) redelijk wat toeren maakt en dus altijd vermogen beschikbaar heeft. Nadeel is wel een wat meer aanwezig motorgeluid (auto is voor de rest vrij goed geïsoleerd dus dat valt wat meer op) en helaas een vrij stevig verbruik, van ongeveer 1/11). Een 6e versnelling was welkom geweest. De auto rijdt 3500 tp/m bij 120 km/u).
De auto is vrij van gekraak of gepiep, er rammelt niets.
Verder valt me op dat het zicht in de auto vrij goed is. Ik heb niet het idee dat er grote dode hoeken zijn, wat prettig is bij het invoegen op de snelweg. Met mooie lijnen verslechterd het zicht vanuit de auto vaak enorm, is bij deze niet echt sprake van.

De motor heeft preventief een flesje injector-reiniger gehad, of het nodig was weet ik niet, maar kwaad kan het ook niet. Daarnaast let ik erop dat ik de motor goed warm rijd, daarmee voorkom je een hoog olieverbruik (een flacon 5W40 C3 volsyntheet ligt achterin mocht het nodig zijn).

Tot zover mijn bevindingen. Ik rijd ongeveer 1500 km per maand dus zal over een tijdje weer een update plaatsen. Tot nu toe in ieder geval erg tevreden met mijn aankoop, ik verwacht nog vele fijne kilometers.

Update & uitlijnen

  • 138.500 km

De auto eens laten uitlijnen, het wordt aangeraden om dat jaarlijks te doen en kon ook niet terugvinden of het al eens was gedaan. Ik vond het stuur een tikkeltje scheef staan (minuscuul maar ben perfectionistisch) en gokte erop dat dit met uitlijnen verholpen zou zijn.

En dat bleek inderdaad verholpen te zijn na het uitlijnen. Stuur weer kaarsrecht, dat voelt goed. Scheelt toch weer bandenslijtage op de lange termijn en over het algemeen vast gunstiger voor veiligheid en verbruik.

Toen de auto op de brug stond er eens onder gekeken. Zag er netjes uit, ik hoop dat dit ook zo blijft aangezien de auto niet binnenslaapt (bij de vorige eigenaar deed 'ie dat wel). Ik heb wat foto's toegevoegd van de onderkant.

Olie: nog geen noemenswaardig verbruik kunnen constateren, ik houd het in de gaten.

Tot zover een fijne auto, erg comfortabel en alle lof voor de 1.8 TS. Een uitstekende motor voor deze auto, voldoende pit en een mooi geluid.

Een aantal minpunten/opmerkingen:
-Het bereik van de radio is niet super, sommige zenders zijn slecht te ontvangen. Wellicht dat ik daar een keer iets aan ga doen.
-Geen bekerhouders.
-Diesel achtig geluid bij het starten. Het is niet heel erg, zou die nokkenasversteller kunnen zijn. Degenen die ik het heb laten horen zeggen dat het tussen m'n oren zit, maar het is een bekend kwaaltje bij deze blokken vandaar dat het me opvalt. Echt storend is het niet. Naar mijn weten kan het ook geen kwaad. Als ik ooit weer voor distributieriem en waterpomp moet zal ik die mee laten vervangen. Is ook na de start zo goed als weg en tijdens het rijden helemaal niet merkbaar.

Update-tje

  • 140.750 km

Weinig bijzonderheden, maar toch even een update.

De auto heeft zich keurig gehouden met het warme weer afgelopen weken. Airco doet goed z'n werk. Inmiddels wel een beetje olie bijgevuld, ongeveer 400ml. De pijlstok staat nu op bijna vol. Geen slechte score voor +- 3500 kilometers. De dealer gaf destijds aan dat deze Alfa vrijwel geen olie verbruikt, maar er werd door de vorige eigenaar erg weinig mee gereden. Wellicht dat de zomertemperaturen + het meer rijden + mijn rijstijl (af en toe eens doortrekken :-)) daar invloed op hebben. Uiteraard pas doortrekken na een goed aantal kilometers op de snelweg, zodat alles goed warm is. Ik check het pijl wekelijks om een goed beeld te krijgen van het olieverbruik.

De auto krijgt volgende week een check op 10 cruciale punten (zoals remmen, schokbrekers). Ben nieuwsgierig wat de keurmeester kan ontdekken! Na de check weet ik meteen wat ik al (preventief) kan/moet aanpakken indien nodig (weekje Italië gepland in september met de Bella!), en voordat de APK er over een poos aan komt is dat dan ook maar vast gebeurd. Verwacht eerlijk gezegd geen bijzonderheden, de auto rijdt heerlijk en voelt veilig en stabiel aan.

Fluitend door de 10 punts-check

  • 141.350 km

De auto is op diverse punten gecontroleerd, geen aandachtspunten (zie laatste foto)! De bandenspanning is van 2.2 naar 2.5 gegaan (advies ervaren Fiat/Alfa Romeo monteur). Ik vind dit beter rijden, het voelt wat sportiever aan zonder af te doen aan comfort.
De auto is in orde voor de Italië reis die begin september gepland staat: we kunnen veilig de weg op. Na deze reis weer een update.

Trip naar Lago di Como & koplamp coating

  • 145.000 km

Weer tijd voor een update, we hebben de afgelopen maand redelijk wat kilometers gemaakt.

We zijn, naast woon-werk verkeer + wat losse kilometers een weekje naar het Comomeer geweest, dat is 2x +-1000 kilometer en de auto heeft dat prima gedaan. Kan goed meekomen op de 'Bahn en rijdt het lekkerst tussen de 130-160. Moet toch wel bekennen dat ik cruise control mis met dergelijke afstanden, wellicht ooit nog laten inbouwen ;). Was wel even 'eng' om langs het meer op de smalle en met gaten bezaaide wegen te rijden (auw!) maar zoals mijn vriendin aangaf: het is een Italiaan, die moet tegen dit soort wegen kunnen, daar heeft ze gelijk in, kan 'ie vast tegen. De auto heeft in Italie zelf verder niet gereden, we hebben vooral de bus genomen dus de meeste hobbels & kuilen zijn hem bespaard gebleven.

De climate control is me wel uitstekend bevallen op zo'n lange trip, je hoeft hem maar 1x aan te zetten en het blijft dan lekker koel en fris in de auto. Werkt ook perfect bij ontwaseming. Wat ik wel merk is dat de airco (+fan) wat vermogen vraagt bij lagere snelheden/toerentallen, maar dat zal wel zo horen (immers, die airco moet ook aangedreven worden, net als de fan die dan aanslaat om de airco te laten werken, correct me if I'm wrong :)). Het is natuurlijk ook niet de nieuwste generatie airco, die zijn vast wat efficiënter dan de oude beestjes. Maar goed koelen, dat doet hij wel.

Verder heb ik vandaag de rechter koplamp opnieuw laten coaten + polijsten (€60,-). Aan de bovenkant begon de coating los te laten en kon daar niet tegen (zag er een beetje gelig uit), is nu opgelost en heb er 4 jaar garantie op. Daarna even langs de wasstraat gegaan om de vakantie (lees: vliegen + remslijpsel) eraf te wassen en meteen het interieur meegenomen. Helaas heeft de wasstraat mijn toch al loszittende en kapotte trekhaak-dop opgegeten, dus maar meteen een nieuw exemplaar gehaald (slechts €1,15,-). Die zit er weer stevig op en kan weer een tijdje mee.

Update!

  • 151.300 km

Ciao! Even een korte update. De herfst is inmiddels in volle gang en op de auto is een setje 16" velgen van een 147 gemonteerd + 4 gloednieuwe Pirelli Cinturato winterbanden. Rijden erg lekker en ik merk eigenlijk niet dat ze eronder liggen qua geluid of comfort. Natuurlijk wel stukken veiliger bij de lagen temperaturen die je 's ochtends en 's avonds naar en van je werk hebt. De zomerbanden en velgen houden nu een winterslaap.

Laatst na een gemiddeld nachtje vorst sloeg de airco s ochtends niet aan. Blijkt dat dit zo hoort volgens de handleiding, dus dat vind ik dan ook niet zo'n probleem.

Ik tank tegenwoordig in de meeste gevallen Super 98 (Avia) omdat de auto geen E10 lust. Het prijsverschil met Euro 95 ligt op zo'n 8 à 9 cent dus daar kan ik mee leven. Ik houd mezelf voor dat hij lekkerder en zuiniger rijdt (geen bewijs) en dat ik op termijn geen issues ga hebben door de E10, dat maakt de extra kosten meer dan goed ;-).
Over ongeveer 2.5k kilometer krijgt de auto een kleine beurt en dan mogen ze ook even kijken naar een 'kloenkje' uit het onderstel wat ik krijg als er spanning op het onderstel komt. Bijvoorbeeld, ik rijd een stukje achteruit en trap dan op de rem, dan kloenkt er iets. Dit is ook bij het schakelen zo, ligt niet aan de bak maar aan het onderstel geloof ik. Ik vermoed een rubbertje, iets opnieuw aandraaien meer niks spannends.
Olieverbuik is nog steeds zo rond de 1 op 4000-4500.

Verder nog steeds veel plezier ervan. Na de beurt plaats ik een nieuwe update.

Update + APK / Grote beurt

  • 155.500 km

Inmiddels de eerste 'echte' onderhoudsbeurt + APK gehad dus weer tijd voor een update.

Auto naar de dealer gebracht voor een grote beurt (+ nieuwere ruitenwisserbladen voor) + APK. Bougies niet laten vervangen, die zijn bij ~100.000 vervangen volgens de monteur en hoeven weer bij de ~200.000. De auto werd afgekeurd op het volgende:

-Remslangen vóór versleten (toch wel zo veilig om te laten vervangen, blij dat we er op tijd bij zijn). Hierbij is ook meteen de remvloeistof ververst. Niet erg om op afgekeurd te worden want nu is dat ook maar meteen weer in orde gemaakt!
-Richtingaanwijzerlampjes vóór vervangen (waren blijkbaar niet oranje genoeg meer ;-)). Bijzonder afkeurpunt, maar fair enough, de knipperlichten knipperen nu ook weer daadwerkelijk oranje ipv witgeel. Tot nu nooit bij stilgestaan eigenlijk.

Kosten (incl. arbeid):

-Grote beurt (oliefilter, luchtfilter, interieurfilter, verse olie 5W40 C3) + ruitenwisserbladen: €391,17,-
-Remslangen + remvloeistof/verversen: €172,68,-
-Knipperlichtlampjes vóór: €26,40,-
-APK afmeldkosten, kleinmateriaal, milieuheffing: €32,22,-

Dus Bella kan er weer tegenaan. Verder weinig bijzonderheden. Ondanks het relatief warme weer bevallen de Pirelli's uitstekend en heb ik niet het gevoel dat er extra brandstof wordt verbruikt of dat er meer bandengeluid optreedt. De prijs van Super Plus (Avia) blijft hier gelukkig op of net onder de ~1,70 dus dat is prettig. Daarnaast heb ik een 'tijdelijke fix' gevonden voor het vaag wordende display van de boordcomputer (als het oude LCD display warm wordt, wordt deze na een tijdje onleesbaar): gewoon de helderheid wat lager zetten ;-).

Nog steeds elke dag blij met deze aankoop: een prettig sturende, mooie en betrouwbare daily.

Grande update!

  • 163.700 km

Juno 2020 was een grote maand voor de Bella.

Helaas ook een eerste defect(tje) verholpen! Ik neem jullie kort mee door de 'highlights' (over dat het een fijne, mooie auto is immers al genoeg geschreven ;-))!

AIRBAGLAMPJE
Begin deze maand dook het probleem met het airbaglampje op. Dat is een veelvoorkomend probleem bij de 156's en hier is ook al veel over geschreven. Het euvel was bij de garage nog best lastig te lokaliseren: afleesapparatuur gaf aan dat het probleem zich in het stuurhuis voordeed, maar nadat de monteurs alles uit elkaar hadden gehaald en het betreffende onderdeel daar hadden vervangen, was het probleem er nog steeds. Toen maar de bekende stekker onder de bestuurdersstoel doorgesoldeerd.. et voila, probleem opgelost. De rekening was ~€130 wat ik best vond meevallen voor het aantal manuren. Airbags doen het dus in ieder geval weer en het vervelende lampje is (en blijft) uit. Wel zo veilig.

AIRCO BIJVULLEN/ONDERHOUDSBEURT
Ergens begin deze maand ook nog langs geweest voor een airco onderhoudsbeurt. Ik kon nergens vinden of dit ooit was gedaan. Dit was geen slecht idee: er zat ~200 gram koudemiddel in en er hoort 500 gram in te zitten. De airco is dus nu weer in topconditie en lekker koud. Voorkomt ook narigheid met de aircopomp (kan stuk gaan en dat is een duur geintje). Rekening was €120.

NIEUWE SCHOKDEMPERS / VEREN !!!
Ik had volgens mij niet eerder geschreven over dat de auto vrij 'slap geveerd' was met meerdere personen. Dit viel mij voor het eerst op toen we met z'n 4en in de auto zaten en bijna elke drempel / scherpe bocht resulteerde in doorhangen / klap en schaaf op het einde van de dempers. Dat moest niet de bedoeling zijn..

Op zoek gegaan naar advies om dit te voorkomen. De beste optie was de achterste veren en schokdempers vervangen voor kwalitatief hoogwaardigere exemplaren. Tja, dan doen we vóór ook maar meteen meenemen, toch? Dan ben ik daar ook maar vanaf, want ooit zijn ze allemaal toch aan de beurt. Na wat onderzoek en advies uitgekomen op een Bilstein B4 schokdempers i.c.m. Eibach Pro verlagingsveren. Ik wilde eigenlijk niet verlagen maar hier ontkwam je volgens mij niet aan als je betere veren wilde. Dus gekozen voor de max 30mm verlagende veren van Eibach. Dat moest de Bella wel kunnen hebben.

Het was even wachten tot alles bij de betreffende garage binnen was (ivm Corona hadden ook de leveranciers issues met leveringen etc.). Door de garage keurig op de hoogte gehouden van de status van levering etc.

Inmiddels zijn de nieuwe spullen gemonteerd. Auto is 1,5 dag weggeweest, alles zat flink vast, duurde even voor het oude spul eronderuit was. Ik kan niet anders zeggen dat ik een totaal andere auto ervoor heb teruggekregen. Letterlijk alles is erop vooruitgegaan: wegligging, comfort, sportief rijden, bochten, minder geluiden bij drempels/kuilen, niet meer doorhangen, looks. Ligt als een blok op de weg. Rotondes en doordraaiers zijn elke keer een feest. De B4 dempers zijn iets stugger dan origineel (dat adverteren ze tenminste) en eigenlijk de instappers van het merk. Ik had ze echt niet stugger willen hebben dan deze, zijn helemaal top. Een tandje hoger (B6 dempers) was voor mij waarschijnlijk te stug geweest. Bijgaand trouwens wat foto's, ik weet niet of je de verlaging kunt zien. Ik was eerst bang dat het de Bella niet zou staan i.c.m. de 'slechts' 16" velgen. Maar het staat hartstikke gaaf! Zal nog een keertje mooiere foto's gaan maken. Kosten €1375 incl. uitlijnen / montage.

Echt een super upgrade, wat dit een grote maand heeft gemaakt voor de 156.

Tot zo ver de update! Later uiteraard weer meer :-)

VAKANTIE ITALIË EN ONDER HET MES!

  • 173.500 km

Het is weer tijd voor een update. Zoals eerder beschreven heeft de Bella een nieuw onderstel. Dit heeft zich op vakantie naar Italië (En daarbij horende wegen, passen en bergen) uitstekend bewezen. Zelfs volgepakt is het fijn sturen in alle situaties, zelfs haarspeldbochten. Wow! Helaas wel een issue ontdekt: schaven van de achterbanden tegen de wielkastbekleding bij diepe en snelle glooiende hobbels/scherpe bochten, wanneer middelzwaar (en dus ook bij zwaardere) beladen. Au! Kan opzich geen kwaad maar toch irritant. Na de vakantie (augustus) even naar de garage geweest voor een oplossing. Met de monteur afgesproken aan beide kanten een stukje van deze bekleding weg te halen, waar de band tegenaan kwam. Oorzaak: niet originele velgen. Ze zijn van een 916 en staan 8mm te ver naar buiten! Dit zorgt voor issues, maar dat is nu naar alle waarschijnlijkheid opgelost. Wel even netjes alles achter dat stukje bekleding laten tectyleren voor de zekerheid.

Aangenaam verrast over de kofferruimte: met twee personen en een lading camping spullen prima op vakantie gekund.

Verder lijkt het olieverbruik te zijn afgenomen naar zo'n 1 op 4500/5000 maar dat kan ook eraan liggen dat je niet zo hard meer mag rijden tegenwoordig (lees: 100).

Nog wat quirks/dingetjes die er zitten en waar ik op termijn iets aan ga laten doen (toch objectief blijven in een review):

-Piepende remmen voor (soms). Tja dit kan ook bij nieuwe auto's gebeuren.
-Airco/clima die soms wat meer geluid maakt dan zou moeten, denk ik. Het klinkt eerder als een lager / pully want hij doet het verder prima. Ik ben blijkbaar wel de enige die het hoort..
-Matig bereik radio (antenne op het dak doet niets en is enkel voor als je de telefoon optie had, echte zit in de kofferbak??).
-Box in rechter deur moet soms even wakker worden (geluid hard zetten en het is weer goed).
-Scherm LCD display boordcomputer niet goed leesbaar wanneer deze warm wordt. Dus het display op de middenconsole. Dit is bekend en is bij de 2e facelift opgelost
-Bodemplaat (zwarte plastic ding) hangt vrij beun vast, bij eerst volgende beurt een verse eronder. Die was al niet fris meer bij de aankoop. Zie je pas als je onder de auto bent.

Verder nog steeds zeer tevreden. Nergens roest en rijdt geweldig. En is verslavend om eens goed door te trekken!

Ik houd jullie op de hoogte.

Update

  • 180.000 km

November 2020:
Inspectie laten uitvoeren van alle riemen (multi/distri/rollen). Had geen idee hoe die eraan toe waren. Bleek allemaal in orde. Ook een kleppendeksel parking laten vervangen (op constatering van wat druppels die eronder vandaan kwamen). Pakking was oud en broos. En een nieuwe (helaas niet OEM) bodemplaat laten plaatsen, de oude was echt op. Zo blijft het blok mooi beschermd en schoon. En de winterbanden weer gemonteerd.

Januari 2021:
APK + grote beurt gehad. Gevraagd goed te kijken naar wiellager rechts achter, begon wat lawaai te maken. Deze bleek inderdaad versleten (en afkeur) en is vervangen. Ook vond men speling op een spoorstang, geen afkeur maar meteen maar mee laten nemen. Bougies niet vervangen (kunnen nog minimaal 20k mee en zijn erg duur).

Vooral de nieuwe spoorstang (rechts voor) is een prettige upgrade. Ook bij koud weer geen geluiden meer bij kuilen in de weg links voor.

Op aanraden van de monteur overgestapt van 5W40 C3 olie naar 5W40 A3/B4 olie. De laatst genoemde kan mogelijk het olieverbuik terugdringen (C3 is meer voor moderne motoren, veroorzaakt minder wrijving maar hoger olie verbruik bij oude blokken zoals de TS?). Het is het proberen waard. Olie verbruik schommelt tussen 1L op 3500-4000km. Prima.

Al met al redelijk wat kosten maar goed, onderhoud is behoud. Hij rijdt erg lekker en kan nog jaren mee. En met preventief goed onderhoud en inspectie bij vermoeden van slijtage voorkom je vroegtijdig grote issues.

Tot de volgende keer!

Nieuwe radiator

  • 183.500 km

Al sinds aanschaf wat koelwaterverlies. Heel iets, maar toch af en toe bijvullen. Dat zou niet moeten. Toch eens naar laten kijken. Radiator blijkt op einde van zijn Latijn. Toch maar laten vervangen voor een mooie Nissens. Kosten inclusief montage, ontluchten etc. waren €440. Dan weet je vrijwel zeker dat dit ook geen problemen gaat opleveren.

Tevens zomerbanden weer gemonteerd. En we rijden weer door!

Chip!

  • 187.500 km

De Bella is door een gerenommeerd bedrijf gechipt. Ik zat hier al een tijdje naar te kijken. Toch de knoop doorgehakt en een afspraak gemaakt. Na een vriendelijk ontvangst werd de auto aan de computer gehangen. Er kwamen geen foutcodes te voorschijn. Na het chippen werd een testrit gemaakt en werd de tuning afgerond.

Hoe rijdt dat dan? Nou, op alle vlakken beter en gemoedelijker. Vooral een stuk prettiger onderin het toerenbereik (zeker met airco aan en de ventilator, alles lijkt nu veel minder energie te eisen). Bovenin de toeren vraagt de auto je sneller om de snelheidslimiet te overtreden. Gasrespons is een stuk beter. Ik kan iedereen aanraden eens te onderzoeken of je NA auto gechipt kan worden want het rijdt gewoon een stuk prettiger. Verwacht natuurlijk geen enorme pk en koppelwinst.

Op de planning: distributieset laten vervangen binnen 6k kilometers. Wordt vervolgd...

Nokkenasversteller & co

  • 189.500 km

Er mag gezien de omstandigheden weer meer gereden worden en de vakantie naar Toscane komt er aan, dus tijd voor een upgrade :)

De 60k kilometers (inmiddels daar 57k van afgelegd) waarin de distributieriem vervangen dient te worden kwamen er aan dus tijd voor een garagebezoek. Dit keer bij een specialist geweest en meteen maar de hele distributieset, waterpomp, multiriem set en... nokkenasversteller laten vervangen. Als Alfist natuurlijk alle mogelijk forumposts gelezen en geconcludeerd dat dit onderdeel vervangen moest worden. Soms een ratel bij het starten en een niet super mooi klinkende stationair, al was de loop verder prima. Dan moet dat ding vervangen worden, want als je hem hoort is 'ie niet meer 100%. Uiteraard zijn de riem gemonteerd met de originele kalibers en is de versteller een origineel onderdeel.

Zo gezegd zo gedaan, en dat verschil merk je zeker. Wat is er verbeterd:

--> Start: dieselend geluid compleet verdwenen
--> Stationair: zijdezacht i.p.v. lichtelijk JTD geluid (zo kan het dus ook)
--> Boven 5500RPM: prachtige vermogenskromme (denk ik), doortrekken tot 7000+ is nu echt een feestje. Voorheen kon dit wel maar hield de Bella duidelijk in boven de 5500. Hier zal de nokkenasversteller duidelijk iets mee te maken hebben
--> Rijplezier: toegenomen

Al met al een prachtige upgrade. Heel blij mee, ook nu ik weet dat alle riemen en rollen vervangen zijn. De riemen zagen er eigenlijk nog prima uit, maar ik ga geen risico nemen. En die versteller hoeft niet om de 60k, dus even een investering en weer door. Toch met een gerust gevoel op vakantie over een maand.

Bonus: monteur gaf aan dat het blok van binnen brandschoon is; geen narigheid tegengekomen.

Kosten: €890

Op de planning bij 200k: bougies, remmerij (?) en een beurt.

Vakantie update

  • 194.500 km

De vakantie in en rond Toscane die een slordige 4000km op de klok er bij heeft gezet bevestigd weer dat de Bella een betrouwbare en comfortabele reisgenoot is. Natuurlijk hoor, zie en voel ik als neuroot weer allemaal "dingetjes" die mijn vriendin niet hoort, maar dat zou ik waarschijnlijk bij een gloednieuwe auto nog horen :-).

Wat wel gaat gebeuren:

-Alu bodemplaat (motorbeschermplaat) besteld. Het kunststof gevaarte wat er nu onderhangt kan je gewoon niet fatsoenlijk mee over de naarste drempels die Europa rijk is (en ja, ik rem voor drempels). Ook de vele kuilen en de bergweg die beklommen
moest worden naar de accommodatie (op de bodemplaat na is Bella een prima berggeit) deed me dit ding doen bestellen. Een alu exemplaar precies voor dit model en motortype zou veel meer bodemvrijheid geven en hangt aan de zijkanten ook niet door. Het zou ook de aerodynamica ten goede moeten komen. En het ziet er ook nog eens gaaf uit.

-Een "Phase 3" info display besteld via EBay, 2e hands. Deze kunnen tegen hitte en zijn van betere kwaliteit. Zou een straight swap moeten zijn (dus hele unit omwisselen incl ventilatieroosters). De huidige begint ook wat dode pixels te vertonen (tja, oude LCD schermen...).

Beide onderdelen moeten nog gemonteerd worden.

Olieverbuik: stabiel op 1l/3500-4000km. Wellicht wat meer door lange snelwegritte op vakantie op wat hogere snelheid.

Op maar de 200.000 km. Dan weer een update / grote beurt en verslag over montage van de upgrades.

Twee ton gepasseerd

  • 200.500 km

De twee ton aangetikt en daarvoor is Bella beloond met een grote beurt (zonder bougies, die kunnen 100000km mee en mogen nu nog 16000) en diverse upgrades:

-Remschijven en blokken rondom vervangen (Magneti Marelli): oude meuk eronder vandaan. Rare 'knak' geluiden bij achteruit rijden en dan remmen zijn nu ook verdwenen. Iets te maken met bepaald slijtagepatroon remblokken?

-Alle rubbers in het vet gezet (zowel onderstel als bijvoorbeeld deurmechaniek)

-Alu motorbeschermplaat gemonteerd: die had ik besteld en men heeft deze keurig gemonteerd. Dat ziet er strak uit! Drempels zijn weer toegankelijk. Geen bijgeluiden of hogere temperatuurstijging in blok merkbaar door alu ipv kunststof. En wellicht 0.1% betere luchtflow onder de auto? Oude bodemplaat achtergelaten bij de garage :)

-Olie: toch weer een C3 olie. Selènia 5W40, wellicht nog minder olieverbruik? Zou dé Alfa olie moeten zijn.

Alles natuurlijk laten doen dus een leuke rekening en een weer helemaal verse Bella tot gevolg. Next up: boordcomputer vervangen, dat wordt wel een doe het zelf project.

update en APK 2022

  • 208.000 km

Weer een aantal maanden verder en dus tijd voor een update. Er is weer flink in de Bella geïnvesteerd:

November (~€ 150,-):
* Winterbanden en velgen weer laten monteren.
* Nieuwe accu (Bosch 60Ah). Mijn vermoeden (slechter wordende accu) werd bevestigd door een accu test. Tijd voor een verse. Blijkbaar zat er ook een te kleine accu in. De nieuwe accu past een stuk beter. Starten was al geen probleem, nu vliegt ze meteen aan.

December (~€ 1100,-):
* Een willekeurige inspectie onder de kap leerde mij dat er groene vloeistof op de bodemplaat lag. Een smoezelig groene aircopomp deed mijn vermoeden bevestigen: die was de geest aan het geven. Niet gek na zoveel jaar en dik 2ton. De airco vond ik altijd al lawaaiig en aanwezig. Dat is na een nieuwe (Nissens) niet meer het geval. Stil en ijskoud.
* Remschijven flens/buitenkant laten spuiten met hittebestendige verf. Zat flink wat vliegroest op, zag er niet uit. Ziet er nu weer keurig uit. Toch raar dat dit bij nieuwe remschijven zo snel lelijk werd.
* Schade aan linker voorbumper (kunststof) door iemand op de parkeerplaats. Briefje achtergelaten maar was al helemaal verregend toen ik deze zag, had ik niets meer aan. Laten herstellen uit eigen zak, meteen maar de koplampen eens echt goed laten polijsten en coaten. De rechter is nu een stuk knapper (waarschijnlijk is linksvoor al een keer vervangen geweest). Ik stoor me er nu in ieder geval niet meer aan :-).

Februari (~€ 700,-)
* APK met:
-Nieuwe NGK bougies (100.000km). Enorm dure bougies, zeker als je ze niet zelf vervangt. Maar aanzienlijk risico op schade als je het zelf doet bij deze bougies, dus maar laten doen. Ze hoeven in ieder geval pas over 1ton weer vervangen te worden.
-OEM ruitenwisserbladen voor
-Achterbankbevestiging klikte niet meer goed vast, bleek kwestie van aantikken te zijn. Opgelost.
--> Gekeurd na reparatie van kapotte 'homokineet-hoes'. Zat een scheur in, waarschijnlijk veroorzaakt door incorrecte montage verlagingsset. Wie zal het weten? Dat was afkeur. Nu weer gemaakt.
--> Steekproef controle met complimenten van de keurmeester. Geen spatje roest op de bodem, dat is mooi om te horen.

Conclusie: weer een hele poos zorgeloos rijden. Ik ga proberen deze 156 zo lang mogelijk te houden. De auto lijkt beter te worden met de toenemende kilometers, dus de investeringen vind ik het waard. Zeker omdat er geen grote gebreken zijn of roest waar niet tegenaan te sleutelen valt. Wordt vervolgd.

update en APK 2023

  • 225.000 km

Weer een jaar verder en een korte update. De APK en grote beurt zijn achter de rug (halverwege 2022 nog wel een kleine beurt gedaan om de olie verser re houden) dus we kunnen er weer even tegenaan.

Ik heb bij de werkzaamheden van te voren al aangegeven de twee bovenste draagarmen aan de voorzijde te laten vervangen omdat daar toch wel erg veel bijgeluiden vanaf kwamen en omdat er vorige APK al een adviespunt omtrent stuur/fuseekogel was. Deze gok bleek correct want dat was inderdaad afkeur (naast een koplampje stellen). Dat rijdt (en klinkt) weer een stuk beter: geen overdreven gepiep en gekraak meer over kuilen (op een gegeven moment ook kuiltjes/kleine oneffenheden). Incl. de grote beurt was ik hier € 870,- aan kwijt. De draagarmen zijn van TRW, dus OEM.

Verder weinig te melden. De Bella doet nu dienst als lichte verhuiswagen, niet heel ruim maar toch fijn dat het een station is. Rommel naar de stort brengen is goed te doen.

Verder weinig te melden. Tot de volgende.

Update 242k kilometers

  • 242.000 km

Auto begon naar benzine te ruiken, dus meteen op onderzoek uit. In de motorruimte niets te vinden (ruiken). Googlen leert mij dat een plastic deel van de brandstofpomp kapot gaat na al die jaren, door geschud en gedreun (dingt bevindt zich met het brandstoffilter onder de achterbank) komen er haarscheurtjes in. Zucht, maar naar de garage ermee. En als je er toch bent...:

* nieuwe uitlaatrubbers zodat de boel weer iets strakker hangt
* kleine beurt
* alle ruitewisserbladen vernieuwen
* bakolie vervangen + Forté spul erin
* nog wat kleine dingen

Samen met de brandstofpomp (met filter erin) en flink wat arbeid (achterbank eruit en nog meer ellende) en een huurauto was dat € 1200,- (slik).

Die handbak oliewissel heb ik gedaan omdat ik daar goede verhalen over las, kwaad kan het niet dacht ik. Ik kan het aanraden na al die kilometers want de bak schakelt merkbaar beter en minder 'crunchy'. Dat Forté spul gaat nog beter werken maar ik merk de nieuwe olie nu al.

Kunnen we er weer tegenaan.

Grote beurt APK 2024

  • 247.100 km

We tuffen vrolijk door. APK en onderhoud weer gedaan. Verder geen afkeurpunten (tja, een koplamp stellen, vooruit dan). Nog even voor de volledigheid:

-APK
-Grote beurt (zonder bougies)
-Nieuwe ruitenwisser arm achter + blad (arm was van een 147 en was te lang, tikte tegen de spoiler en sloot niet goed aan)
-Wederom nieuwe ruitenwissers voor (flatblade, geen geklapper meer)
-Nieuwe remvloeistof
-Nieuw AR embleem voorkant (auto ziet er meteen weer frisser uit)
-Nieuw mistlampje voor (100 euro voor dat kreng), zat een barst in de oude

Helaas over een paar duizend kilometer weer terug voor de distributie. Wellicht dan een motorflush laten uitvoeren; zou dat helpen tegen olieverbruik?

Helaas is de versnellingsbak minder aan het worden: sportief schakelen naar de 3e versnelling zit er niet meer in zonder een knars, verschillende (merken)fora geven aan dat dit waarschijnlijk een synchro is. Daar kan de auto oud mee worden dus dan schakelen we maar wat rustiger naar de 3.

900 euro armer alles bij elkaar en we rijden vrolijk verder :-). Nog steeds nergens roest te bekennen dus dat gaat voorlopig nog lukken.

Update herfst 2024

  • 262.500 km

Inmiddels weer een distributiewissel en oliewissel naar 10W60 verder. Dat was eerder dit jaar. Olieverbruik blijft steken op zo'n 1 op 2000.

Vandaag het flexibele deel van de uitlaat laten vervangen door een origineel exemplaar. Een luid gerinkel onder de uitlaat deed mij vermoeden dat het de flexi was en dat werd ook bevestigd. Je merkte er qua prestaties of storingen niets van, maar het ding was eigenlijk jaren geleden al stuk aan het gaan en nu was het toch tijd om hem te laten vervangen.

Dit onderdeel kon er tussen gelast worden, het kapotte onderdeel is eruit geslepen.

De Alfa is weer rammelvrij en weer veilig, op naar de volgende APK en beurt in januari.

APK 2025

  • 270.500 km

Auto is gekeurd, geen afkeurpunten. Ook een grote beurt laten uitvoeren (zonder bougies).

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.