Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V Selespeed (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 2.0 T.Spark 16V Selespeed |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De mooiste auto die ik ooit heb gehad, maar ook de meest slechte en onbetrouwbare auto van de 8 auto’s die ik heb gehad. Wat een ellende heb ik meegemaakt en wat een ongeïnteresseerde importeur (Fiat Auto Nederland B.V.)!
PROBLEMEN
Heeft u even?
Na 3000 km. Selespeedunit vervangen, géén 3de versnelling meer door een forse olielekkage - garantie.
Bij 16500 km. voorremschijven(krom) en blokken vervangen -garantie.
Bij dezelfde km.stand draagarmen vóór vervangen (kreunen/piepen) - garantie.
Bij 23000 km. opnieuw voorremschijven(wéér krom) en blokken vervangen - garantie.
Ook bij km.stand 23000 de multisnaar vernieuwd omdat de airco jankte maar dat was niet de oorzaak want de airco jammert tot op heden nog steeds!!! - garantie.
Bij 26600 km. de Lambda sonde vervangen omdat de koude motor extreem inhield bij temperaturen boven de 13 gr. C. ook dit heeft niets geholpen want tot op de dag van vandaag is het probleem niet verholpen!!! € 200,00 kosten (volgens de dealer komt dit door de zware milieu-eisen hoewel andere merken daar schijnbaar geen last van hebben).
Tweemaal is de gasdemper van het kofferdeksel spontaan afgebroken en dus vervangen waarvan éénmaal onder garantie.
Bij 40000 km. steeds een foutmelding van de Selespeed en na 5 of 6 keer te hebben doorgemeten de computer vervangen 50% garantie.
Bij 40400 km. distributieriem en spanners vervangen want die waren 3 jaar oud!!! (wat een kwaliteit!) kosten € 800,00.
Bij 43000 km. nog steeds een foutmelding van de Selespeed en vervolgens de Selespeedpomp vernieuwd, € 345,00 kosten.
Daarna 2x met pech gestaan omdat er niet meer kon worden geschakeld! Dealer constateerde weer een lekkage van de Selespeedunit, advies: unit vervangen. Kosten € 1500,00.
Vervolgens een brief geschreven naar Fiat Auto Nederland B.V. met de vraag of dit niet gedeeltelijk onder coulance zou kunnen vallen , maar de reactie was: jammer voor u, de garantie op uw auto is één jaar en die is ruimschoots voorbij dus geen enkele vergoeding!
Toen maar doorgereden (regelmatig Selespeedolie bij gevuld) en bij 65000 km. was de lekkage zo extreem (grote plas olie in mijn garage) dat de unit nu echt vervangen moest worden. Kosten € 1200,00.
Tussendoor mijn motormanagement-computer en Selespeedcomputer (blijkt achteraf een set te zijn) laten vervangen omdat er niet meer met de auto te rijden was (vlgs. mijn garage was een doorgebrande i.r. afstandsbediening de oorzaak????). kosten € 1030,00.
Tot op heden rijdt mijn auto de eerste kilometers na een koude start en met een buitentemperatuur hoger dan 13 gr. C. nog steeds zéér slecht.
De airco jankt ook nog, de draagarmen kreunen nog steeds en intussen is mijn Selespeedpomp gaan ’fluiten’.
Let op: bovengenoemde kosten zijn onvoorziene kosten en géén onderhoudskosten (met uitzondering van de distributieriem met toebehoren, hoewel bij 40000 km...).
U zult begrijpen dat ik intussen behoorlijk ziek ben van deze auto en wellicht kan iemand mij een wel betrouwbare en ook fraaie auto aanbevelen?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.