Alfa Romeo 156 1.9 JTD (2000)

autoreview

Alfa Romeo 156 1.9 JTD (2000)

Signalement

Uitvoering156 1.9 JTD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf197.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Alfa 156 maakte het verschil in 1997. Het was een grensverleggende schoonheid in 1997. Sinds die tijd zijn er een boel mooie en modernere auto's gemaakt, maar de stap vooruit die de 156 maakte is volgens mij niet weer geevenaard. En hij reed ook nog eens erg goed, zo schreef men.

Vanwege de extra te maken kilometers heeft mijn Peugeot 106 Rallye 1.3 in 2008 plaatsgemaakt voor een diesel. En als je vriendin een 156 wel ziet zitten is de keuze snel gemaakt. Via internet is een betaalbare 156 jtd gezocht met 2 ton op de teller.
De bedoeling is om de auto behoorlijk te gebruiken (30.000 km/jaar) en te kijken hoe ver hij komt. Tot zover geen klachten. Sterker, ik geniet nog regelmatig en had geen betere keus kunnen maken. Soms denk ik aan de 5 cilinder, maar de 1.9 is sneller dan strikt nodig voor een vlotte rijstijl en zuiniger. Hij voelt niet zo sterk als bijvoorbeeld een TDI, maar loopt mooi en klinkt zelfs lekker met een mooie roffel tussen 2500 en 3000 toeren. Het blok heeft een licht afbouwend koppelverloop. Samen met de goed op elkaar afgestemde versnellingen is naadloos schakelen niet moeilijk. Ik heb Audi hoog zitten, maa dat doet de TDI hem niet na.
Hoe benzine rijdt weet ik niet, maar de 156 is zeker geen sportauto en het koppelrijke blok bevalt mij uitstekend. Het klopt bij de auto. Je gaat als vanzelf een vloeiende harmonieuze rijstijl zoeken.
Wel is de koppeling nogal zwaar. Dat went, maar veel andere auto's hebben het niet en die geven toch ook gevoel in het pedaal...

De auto is veel comfortabeler dan ik vooraf dacht. Bovendien is de auto mooi stil binnenin en zitten er standaard best goede speakers in. De stoel heeft erg veel zijdelingse steun, maar de steun onderin de rug kan voor mijn lengte beter. Ik heb helaas side-airbags, want anders zat er een lendesteun. Die had ik dus liever gehad...

De bouwkwaliteit valt mij erg mee. Ik kan slecht tegen ondoordachte of goedkope oplossingen, maar ik ben ze nog niet tegengekomen. Nou ja, eentje dan. De bediening van de achterklep is onhandig, met de sleutel of met een hendeltje naast de stoel. doe mij maar een knop op de klep sleutel of de klep. Verder zitten de knoppen best logisch, en het voelt allemaal nog goed strak aan. Geen krakende plastics of versleten bekleding.

Mijn conclusie tot zover: Ik had geen beter auto kunnen kopen, en zolang er zich geen grote technische rampen voordoen ga ik er nog veel plezier aan beleven. Ik stap elke ochtend met plezier in. Een beetje handigheid helpt wel om de typische storinkjes op te lossen. Zie hiervoor de genoemde problemen. Maar al met al heeft de gok erg prettig uitgepakt.

+++
De auto is dus geen scheurijzer, maar hij klopt wel als een bus. Het licht afbouwende koppelverloop, de versnellingen, het scherpe stuurgevoel en het weggedrag; het combineert erg goed.

---
Zware koppeling. Ondersteuning in de onderrug. Bediening achterklep niet handig.

PROBLEMEN

- De auto had een kapotte thermostaat. Deze is prima zelf te vervangen. Koste 2 uur, 60 euro en wat koelwater. Sindsdien loopt de auto soepeler, stiller en zuiniger. Overigens een bekende 156 kwaal.
- Storing inspuiting. Een slechte stekkerverbinding van het gaspedaal bleek de boosdoener. Een soort krakende volumeknop dus. Stekker los en weer vast hielp nu al 10.000 kilometer...leve de internetforums. Eveneens een echte 156 kwaal.
- De draagarmen voor klapperen op een slechte weg. Op de snelweg heb ik geen last, dus ik laat het even zo...en ja hoor, ik heb een echte Alfa, want ook dit is er weer zo’n 156 kwaal.

Al met al: voor een auto met 2 ton op de teller geen vreemde, onverwachte of dure zaken.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.