Alfa Romeo 156 1.9 JTD (1998)

autoreview

Alfa Romeo 156 1.9 JTD (1998)

Signalement

Uitvoering156 1.9 JTD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

van 160.000 naar 350.000 km

Mijn golfje was snel, betrouwbaar, sportief, maar ik miste wat…

- stiller (wat een dieselgeluid heeft die golf III van binnen)
- sportiever uiterlijk
- fijner reisauto
- ook betrouwbaar
- betaalbaar
- 4 deurs
- ECC (ipv gewone airco)
- zwarte kleur (portierhendels komen beter uit)

Nu ik 315.000 km op de teller heb denk ik dat ik iets vergeten ben in mijn verlanglijstje….
EEN AUTOMAAT….

Mijn golf III had inmiddels bijna 275.000 op de teller. Wilde naar Turkije met de auto en zocht dus een auto met de boven genoemde punten.

Audi A3/A6 waren te duur, Golf IV was ook te duur, Passat net zo, BMW 3 serie niet betaalbaar… Geen Duitser dus...Zucht…
Tot dat ik deze Alfa tegenkwam… Alfa roest toch in de folder?

Nadat ik wat Alfa sites heb bezocht en gelezen dat dit model in 1998 'auto van het jaar' is gekozen was ik al overtuigd. Daarbij nog dat de Golf IV en de A6 de 2e en 3e plek volgde deed mijn interesse in deze auto nog meer groeien.

Leuke vraagprijs, de opties waren OK, 160.000 km op de teller.
Ik was al verkocht. Wat een auto.

Direct naar een Alfa garage voor een aankoopkeuring. (natuurlijk in overleg met de handelaar)
KMstand laten checken, die was OK. Deze heeft voorschade gehad, maar netjes gerepareerd en hij reed perfect. Auto was voor de rest ook netjes met een paar aandachtspunten zonder al te hoge kosten. Direct terug gereden en de koop was een feit. Heb na wat pingelen 1000,- euro boven mijn golf van ’97 betaald. Ik was daar heel tevreden over.

Ik heb direct maar een grote beurt laten doen + disbt.set.
Verder vond ik deze versie traag. Trager dan mijn golf III 110 pk. Dus laten chippen en rijden maar…


Ondertussen staat er 315.000 op de teller. Wat een auto! Wat een beest! Ik mis, buiten een automaat, eigenlijk niets…
Twee keer naar Turkije geweest en daar ook weer de helft van het land gezien met deze auto. Perfecte reisauto. Lekker sportief. Stoer uiterlijk. Wil je rustig zoeven? De auto voor jouw! Sportief door een bocht? Geen probleem! In het begin had ik vaak op de snelweg niet in de gaten dat ik 160 km/uur reed ivm het geluidsniveau binnen, want dat was het meeste wat me opviel bij deze auto. Heel stil.

Nadelen:

Achterbank niet neerklapbaar: Ik zou de volgende keer ook voor een sportwagon gaan.
Draaicirkel is een ramp: Het lijkt wel een vrachtwagen. Je draait de halve wereld rond!
Dieselgeluid BUITEN de auto: Als je uit de auto stapt lijkt het wel een tractor!!! Dat wordt nog eens heviger als het tijd wordt de dis.set te vervangen. Er wordt dan een onderdeel meegenomen wat dit tractor geluid produceert.

Afwerking: Afwerking is een drama. Heb me laten vertellen dat dit typisch Italiaans is. Ik heb gelukkig geen passagiersairbag, want als ik zie hoe die er bij staat in andere alfa's...
Dacht eerst dat het een dashboardkastje was en dat het klepje niet goed zat. Bleek gewoon de pasagiersairbag te zijn!

PROBLEMEN voor 180.000 km

- airbaglampje blijft branden. (irritant, omdat dit steeds terug keert, maar uiteindelijk wenbaar kwaaltje)
- thermostaat vervangen (E 50,-)
- brandstofindicatielampje (sensortje)
- startmotor gereviseerd (E 250,-)

Daarbij de normale onderhoudsbeurten gehad. ALFA is duur, maar service was goed. WAS, want ze bestaan tegenwoordig niet meer ivm de crisis… Tenminste, niet meer bij mij in de buurt.

Voordeel: stuk goedkoper bij de 'normale garage'
Nadeel: Je moet net de garage tegenkomen die ervaring heeft met deze auto's.

PROBLEMEN na 290.000 km

Nadat ik 300.000 km op de teller had moest ik de startmotor vervangen. Ik ben, aangezien de kmstand dit keer hoog is, gegaan voor een tweedehandse uit de sloop. (E 50,-) Dit, omdat ik schat nog een jaartje met deze auto te rijden.
Accu loskoppelen, 5 schroeven uit en hij is los, maar wat een gepimel.

Verder heb ik de deurrubbers vervangen vanwege de windruis. Nieuw kosten deze ruim E 50,- per stuk, 2ehands E 50,- compleet.
De remklauw achter bleef haken. Ivm met een monteur destijds niet wist dat de cilinder in de remklauw van een alfa 156 in en uit DRAAIT. Deze ook mijn 1ste en laatste bezoek gebracht.
Tijdens het vervangen van de remblokken is de cilinder met kracht terug gedrukt waardoor de remklauw compleet vervangen moest worden. Dit bedoel ik dus met 'een monteur tegenkomen die de auto moet kennen'. Tweedehands remklauw kost E 50,-
De hoezen binnen en buiten van de aandrijfassen vervangen. Dit was veel werk bij een alfa 156, maar de monteur is dit keer een bekende waardoor dit ook samen met APK, fusekogel, remklauw en remblokken totaal E 350,- heeft gekost. Verder moet ik binnenkort de draagarmen vóór vervangen.

Al met al is mijn ervaring met de Alfa goed te noemen. Eigenlijk kan ik zeggen dat ik al die tijd geen problemen heb gehad met mijn ALFA. Nadeel vond ik de kosten bij de dealer na een beurtje. Werkelijk dure knapen. De onderdelen zijn ook érg duur van deze auto’s.

Toestant nu 315.000 km

Schakelt goed, stuurt sportief, remt goed, nog steeds een heerlijke reisauto, geen roest, geen problemen gehad.

Denk je zo’n auto te kopen? Ik zeg: DOEN!

Alfa ingeruild

HIJ IS WEG MET 350DKM OP DE TELLER!!!

Inmiddels is mijn Alfa ingeruild met ruim 350.000 km op de teller. Hij was echt op. De kmteller ging niet meer boven de 70 km/uur, best.deur ging niet meer goed dicht, draagarmen waren op, koppeling versleten. Wat ik nog ondertussen had vervangen was de brandstofpomp. Deze heb ik zelf vervangen door een replica te halen bij Brezan automaterialen. Opzicht is het makkelijk te vervangen. Deksel zit onder de achterbank. Wel even informeren bij een kenner of op internet voordat je eraan begint. Met een half uurtje was ik klaar. Het heeft me toen ongeveer 120 euro gekost en wat energie. Deze Alfa heeft bijna alleen maar snelwegkm gemaakt. Hij kent wat dat betreft de N50 en de A50 Kampen-Apeldoorn op z'n duimpje.

Hij is ingeruild voor een 206 SW qwk.silver diesel van bwj eind 2006. Eigenlijk willen we thuis weer een Alfa. Maar Daarbij vinden we het belangrijk om weer wat anders te rijden/proberen.

Samenvattend:

Heb je niet zoveel centjes? Wil je een mooie degelijke, zuinige auto en representatief overkomen? Zoek niet langer door! Koop een Alfa 156 JTD (sportwagon.

+ Zéér degelijk, betrouwbaar, sportief, zakelijk, Airco, fijne reisauto, stil, mooie lijnen, krachtige motor, schakelt en stuurt goed, aanschafprijs 2e hands, zuinig in verbk.
- draaicirkel, kleine kofferbak, achterste rugleuning niet omklapbaar, geen automaat, geen opendak, afwerking binnen, dieselgeluid buiten de auto, toch zwaar (wegenbelasting) 80 euro p/maand.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.