Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 1.8 T.Spark 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 94.700 km |
KM-stand laatst | 94.700 km |
VLOT, STRAK, COMFORTABEL
- 94.700 km
Wegens gezinsuitbreiding moest ik op zoek naar iets anders. Hiervoor had ik een VW Golf cabrio, maar die is natuurlijk niet zo handig met kinderwagens enzo.
Aangezien ik niet zo veel te besteden heb (crisis) was ik op zoek naar een wagen die niet te duur was.
Een Alfa Romeo 156 heb ik altijd een erg mooie wagen gevonden maar nooit aangedurfd vanwege de reputatie an het merk.
Al zoekende kwam ik erachter dat je een Alfa voor een kleine prijs kunt kopen. verder zoekend kwam ik erachter dat de 156 een goede auto is, mits goed onderhouden.
Eigenlijk was ik op zoek naar een station in de bouwjaren 2003-2004.
Er was veel aanbod, maar eentje viel me erg op, ook al betrof dat een sedan.
13 jaar oud maar met een kilometerstand (NAP) van minder dan een ton en bewezen goed onderhouden dmv facturen. De eigenaar was duidelijk een liefhebber. Hij had de waqen gekocht van de 1e eigenaar met ca 30,000 km op de teller. Na 9 jaar heeft hij er dus zo´n 60,000 meer opgezet.
Ondanks dat zag de wagen er keurig uit. Geen beschadigingen of viezigheid aan de bekleding, ondanks kleine kinderen, en geen rare beschadiging aan de buitenkant. de wagen was nog volop in de running, de kinderzitjes zaten er dan ook nog in.
De eigenaar liet me een proefritje maken in de stad, maar ook op de snelweg. Bij het starten gaf hij me direct aan om niet direct te gaan 'gassen' maar eerst de motor op temperatuur te laten komen.
Wát een fantastisch sturende kar! ...Al moest ik wel erg wennen aan de directheid van zowel het stuur, de remmen en de koppeling. (Ik heb vrijwel alleen Duitsers gereden in mn leven)
Nu dus een km stand van 97,400.
Bij 94,000 is er een grote beurt gedaan incl. distributie met waterpomp.
De banden waren allen zo´n 90%
De wagen heeft in de jaren ervoor keurig op tijd zijn oliewissels en andere beurten gehad.
De eigenaar wees me wel op het feit dat de bougies binnenkort vervangen moeten worden en dat dat een duurdere zaak is dan bij andere merken. de bougies zouden zo´n 15,- per stuk kosten. Het betreft een Twin Spark, dus niet 4, maar 8 bougies.
Verder zaten de remblokken aan de voorkant eraan te komen.
Het was me wel duidelijk dat de eigenaar écht een liefhebber was en dat ik me, volgens mij, geen buil kon vallen. Zeker niet gezien de prijs, voor € 1675.- mocht ik 'm meenemen.
Kortom± Ondanks dat de wagen iets ouder was dan ik in gedachten had heb ik deze aangeschaft. Gewoon omdat alles tot in de puntjes was bijgehouden.
Ik rij niet zoveel km´s per jaar, zo´n 7000. Dit omdat ik de wagen bijvoorbeeld niet gebruik voor woon/werk.
Heb er nu zo´n 1000 kilometer opzitten en ben erg tevreden over het rijgedrag.
Er zitten vooral in de rubbers voor wel meer kraakjes in dan bij een Duister, maar na enige kilometers verdwijnt dat weer grotendeels. kwestie van de rubbers regelmatig invetten, aldus de oude eigenaar.
Nu ik iets bekender met de wagen begin te worden begrijp ik dat het ook in de draagarmen kan zitten.
Zolang het nog steeds minder wordt na een tijdje sturen hou ik het er maar bij. De volgende keuring zal wel uitwijzen of ze vervangen moeten worden, wat niet eens heel erg duur schijnt te zijn.
Aan de andere kant vind ik bepaalde zaken juist weer heel degelijk aandoen. Bijvoorbeeld als je de deuren dichtdoet. Die klinken toch erg degelijk. Ook de richtingaanwijzers en andere bedienknoppen voelen erg degelijk aan, degelijker dan in mn 'Duits degeleijke Golf'.
Ben ook al op zoek geweest naar specoalisten in mijn buurt, voor het geval dat.
mijn eigen garage is best OK,en zal de gewone zaken ook mogen blijven uitvoeren.
Maar een Alfa heeft zo zijn eigen nukken die je maar beter bij een specialist kunt laten verhelpen.
Er zit er eentje op loopafstand van mijn werk, dus dat is mooi geregeld.
Tot op heden ben ik er tevreden mee.
Ik heb veel mercedes klassiekers gereden en enkele forumleden van een internetforum, waar ik zelfs admin was, hebben me het niet in dank afgenomen, mijn ommezwaai.
Maar ja, ze zeggen wel eens 'een échte autoliefhebber moet eens een Alfa in bezit gehad hebben'... Dat is dus nu het geval voor mij.
Wellicht blijft dat zo.
*Heb betrouwbaarheid en gebruikskosten bewust gemiddeld ingegeven. Dit omdat ik dat niet weet maar wel een keuze moet maken.
BIJGELUID BIJ STUREN
98500 KM28 DECEMBER 2012
De teller staat op 98500 nu.
Ik hoor een geluid als ik naar links stuur, denk een wiellager. Daarnaast is de wagen toe aan een nieuw setje bougies aangezien de 100.000 km nadert. Verder bleef de temperatuur hangen op 70 graden, dus een nieuwe thermosstaat is ook nodig.
Ik heb een goede in QVerde webshop gevonden die behoorlijke prijzen hanteert.
De bougies (Twinspark, dus 8 stuks) kwamen bij de meste autoshops tot boven de € 200.-.
Bij QVerde hadden ze ook 60.000km bougies welke een stuik voordeliger waren(€70.-) en nog origineel ook. Aangezien ik geen kilometervreter ben doe ik met een setje 60000 bougies ook vele jaren.
De vorige eigenaar had me er al op gewezen dat de voorremmblokken aan vervanging toe waren, dus ook hiervan een setje besteld.
Ik hoorde wat gerommel in een wiel en dacht dat het om een lager ging. Dus per mail gevraagd welke ik moest hebben, dat was me niet duidelijk. Vlot werd ik geantoord met het advies om eerst naar de garage te gaan om te checken of het wel om de lagers ging
Bij de garage bleek dat er niets mis was met de lagers op alle 4 de wielen. Wél zat er een gecupte achterband op.
Vreemd, ik dacht zeker te weten dat ik de banden had gecontroleerd op merk en profiel bij de aankoop. Ik wil altijd voorkomen dat er verschillende banden op 1 as zitten. kennelijk had ik het profiel wel beoordeeld, maar in ieder geval vergeten te checken naar het merk op de achteras.
Mijn eigen garage heeft de banden vernieuwd en de onderdelen vervangen welke ik in de webshop had gekocht.
Alle draagarmen zijn in goede conditie, dus daarover hoef ik me voorlopig geen zorgen te maken.
Na het monteren van de thermostaat reageerde de temperatuurmeter erg vreemd, deze schoot gelijk door naar 130 graden om vervolgens iets te zakken tot 110 nadat de motor even had gelopen. Een sensor bleek dit te veroorzaken. deze was gelukkig niet erg duur en 2 dagen later was dat euvel in 5 minuten gepiept.
De kosten zijn toch wel behoorlijk, zo alles bij elkaar: Onderdelen € 192.- en de garagerekening, inclusief banden € 285.-
Aan de andere kant lijkt het erop dat ik de komende tijd alleen kosten heb aan de APK die in april moet plaatsvinden.
We wachten af....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.