Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V (1998)

autoreview

Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V (1998)

Signalement

Uitvoering156 1.8 T.Spark 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf118.000 km
KM-stand laatst134.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 134.000 km

Na de goede verkoop van mijn Ford Sierra ben ik mij eens gaan verdiepen in de mogelijkheden voor een andere auto.
De Alfa Romeo 156 heeft mij altijd aangetrokken. Vooral vanwege het design.
Na wat zoeken op internet heb ik de auto gevonden waar ik nu mee rijdt. De auto heb ik gekocht bij een particulier uit Breda. De auto had een half jaartje stil gestaan wegens privé omstandigheden. De vader van de eigenaresse claimde monteur te zijn, en had altijd het onderhoud gedaan.
Het is een 1.8 TS (Cosmo Blue) met 144 pk en sportpakket. Dit betekend een carbonlook middenconsole, zwarte tellers met oranje verlichting, 2,5 centimter verlaging af-fabriek, speciale lichtmetalen velgen

PROBLEMEN

  • 134.000 km

Qua problemen is het een heel ander soort auto als mijn vorige.
1 dag na aanschaf van de auto begon er een inspuitingslampje te branden. De auto reageerde echter niet merkbaar anders. Ik heb reiningsmiddel in de brandstof tank gegooid, maar dit hielp niet.
Met de auto bij een specialist geweest, deze heeft hem uitgelezen en kwam tot de conlusie dat de fase sensor bij de nokkenassen stuk was. Volgens de kenners op www.alfaromeo156club.nl een probleem wat zelden tot nooit voor komt.
Toch maar de sensor laten vervangen, en meteen de distributie, spanners, multiriem, spanners en waterpomp meegenomen. Een kostbare ingreep!!
Helaas, bij het starten geeft de auto al vrij snel weer het lampje aan.
De dag erna naar een cursus gereden, ging prima. Helaas bij het wegrijden met koude motor viel na ’n paar honderd meter de auto uit. Niet meer aan te krijgen.
Afgesleept naar de garage. Daar hebben ze in eerste instantie vervangen:
- De BDP-sensor
- De stationaire regelmotor
Helaas liep de auto niet. Toch weer de distributie los gehaald, en toen kwam de monteur er bij toeval achter dat de poulie ietsje krom was, waardoor dat deze de fasesensor stuk sloeg. Dus weer een nieuwe (dure!) sensor gekocht, en daarna liep de auto als een zonnetje!
Hierna weer lekker gereden, wel nog 2 nieuwe voorbanden erop laten leggen, en de luchtmassa meter vervangen. Dit is een typisch 156 kwaaltje.
Het enige wat ik nog moet doen zijn nieuwe draagarmen aan de voorzijde, want deze piepen en kraken, ook een typisch Alfa kwaaltje.

Verder rijdt de auto prima, de remmen vallen mij iets tegen, maar deze zijn ook bijna aan hun einde, dus misschien verklaard dat wel iets.
Ik ben in ieder geval wel lid geworden van Alfa Romeo 156 club, want daar zit veel technische kennis, en door daar informatie in te winnen, en dan zelf iets te reparen kan ik veel kosten drukken.

*Inmiddels zitten we op 127.500.
Nog vervangen is de luchtmassa meter, typische Alfa kwaal. Nu ’trekt’ de auto weer veel beter op.

* Update, 12-09-2008.
Inmiddels zitten we op 132.000.
Auto rijdt nog steeds heerlijk. Ik heb er ook geen noemenswaardige problemen meer mee gehad. Qua onderhoud is alleen de uitlaat vervangen. Ik heb hiervoor gekozen voor een Alfa 156 GTA einddemper, ziet mooier uit in de bumper en geeft maar \'n heel subtiel extra geluidje.
In november moet de auto weer gekeurd worden. Ik verwacht dat daar de draagarmen wel eens voor moeilijkheden kunnen gaan zorgen.
Andere punten die er aan gaan komen zijn, de radiateur, die begint er wat slechter uit te zien, en de remmen, daarvan werd 10.000 km geleden al geroepen dat die \'wat minder begonnen te worden\'. We zullen zien..

Verder blijft de auto prima rijden! Al moet ik stiekem zeggen dat ik toch wel eens graag iets anders zou rijden, \'n mooie cabrio bijvoorbeeld, Volvo C70 of Saab 9-3

* Update, 10-10-2008.
Inmiddels op kilometerstand 134.000.
De auto is bij de APK keuring afgekeurd op zijn draagarm linksonder. Daarom heb ik alle vier de draagarmen laten vervangen. Stuurgedrag is een stuk beter geworden, en daarbij ben ik nu van het irritante gekraak af.

Auto verkocht

  • 134.800 km

Ik kon mijn auto goed verkopen. Daarom heb ik 'm weggedaan. Aan de ene kant erg jammer, ik heb er veel plezier van gehad. Aan de andere kant verheug ik mij op veel fijne kilomters in mijn nieuwe aanwinst. Een Alfa Romeo 166 3.0 V6 Sporttronic (automaat) van bouwjaar 2000.
Een review is natuurlijk hier te vinden.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.