Alfa Romeo 156 1.6 T.Spark 16V (1998)

autoreview

Alfa Romeo 156 1.6 T.Spark 16V (1998)

Signalement

Uitvoering156 1.6 T.Spark 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf167.500 km
KM-stand laatst167.186 km
Lezerswaardering: 6%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bella machina

  • 167.186 km

ERVARINGEN (167.168 – 196.733km)
De Alfa Romeo 156 Car of the Year 1998 en elf jaar later in mijn bezit. Vanaf het begin dat het model uitkwam altijd gecharmeerd geweest van het uiterlijk zowel vanbinnen als van buiten. Kon mijn Honda Civic gunstig inruilen op deze grotere en volwassene auto.

Door bekenden en “mensen die er verstand van hebben” werd het mij afgeraden om een Alfa te kopen.
Nu was het ook zo dat ik twee kennissen had die een 2.0 TS hadden en deze motor geeft samen met de 1.8 TS eenmaal vaker problemen als er met te weinig olie wordt gereden (beide blokken hebben een relatief lange slag).
Eerst vooronder zoek op het Alfa156forum gedaan en daaruit bleek dat de 1.6; de 2.5 en de 1.9 JTD qua techniek als degelijk te boek zijn. Proef gereden in een nette 1.6 TS en daarna de “gok” genomen om mijn eerste Alfa Romeo te kopen.
In deze review lees je verder of het goede aankoop is geweest, maar eerst bespreek ik een aantal belangrijke punten over de algemene indruk van dit model.

Design:
Qua buitenkant een mooie tijdloze verschijning. Mijn model heeft de Grigio Chiaro kleur en in dit zilvergrijs komen de lijnen van Walter da Silva mooi in terug. Kenmerkende designelementen van da Silva zoals de achterbumper zie je bijvoorbeeld nu nog terug in de Golf 6. Verder is de auto voorzien van 15 inch Lusso velgen, qua formaat bescheiden maar teledial design geeft de auto een nette&vlotte uitstraling

Vanbinnen de mooie Alfa klokken en een middenconsole die naar de bestuurder gericht is. Fraai om te zien en ook ergonomisch verantwoord.

Comfort:
Op lange afstanden is het een erg comfortabele auto. De auto ligt goed op de weg is nog best zacht afgeveerd. De 1.6 vind ik op de snelweg wel teveel toeren maken (bij 120 ongeveer 3300 toeren). De standaard speakers zijn van aardige kwaliteit en de tweaters geven de hoge en middentonen beter weer dan de audio in mijn vaders Mazda 6.

Prestaties:
Alfa’s staan er om bekend als sportieve en snelle auto’s. Over het weggedrag dan ook niets dan lof. De auto stuurt lekker vlezig(lees met iets meer weerstand/zwarte in het stuur) je hebt hierdoor een zeker gevoel ook wanneer je op topsnelheid door Duitsland rijd. Het geavanceerde onderstel met de dubbeledraagarmen kan daardoor met precisie goed in de bocht gezet worden. Wel is de auto op de limit wat tricky waardoor die wat wil glijden door bocht, dit moment is wel goed aan te voelen.
De 1.6 TS motor is net voldoende voor deze 1225 kilo zware middenklasser, het is een motor die graag toeren wil maken en door relatief korte overbrengingen kun je best vlot met het verkeer mee. Als de motor eenmaal warm is, dan voelt deze zicht tussen de 4000 en 5500 toeren het meest thuis ook is het geluid voor een viercilinder lekker. Het koppel onderin is wel nadelig, toch verhoud deze motor zich prima ook in vergelijking met de modernere en even krachtige 1.8 in de Mazda 6.
Het schakelgedrag is wel rede vatbaar, de lange pook haakt wat en het schakelt minder strak dan de Japanse poken die gewend was.

Verbruikt:
Met mijn ietwat stevige rijstijl 1 op 11,23 op basis van de Spritmonitor. Met het nieuwe rijden en veel 80 kilometerwegen is 1 op 13.69 haalbaar.

Eindconclusie:
Heb nu 2 jaar lang in de Alfa 156 gereden en ben zeer tevreden over dit model. Zo tevreden zelfs dat ik weer één 156 heb gekocht, deze keer een type voor de liefhebber een 2.5 V6 met 190 pk :D.


PROBLEMEN (167.168 - 196.700 km)


Heb deze 156 nu twee jaar gereden en hier een samenvatting van de reparaties, keuringen en onderhoudsbeurten.

170.000 km Direct bij aanschaf was al duidelijk dat het thermostaat niet genoeg open ging. Een algemeen bekend probleem van de 156 en 147. De motor wordt niet warmer dan 80 graden op de meter en daarna slaat de radiator aan. Vervanging ervan was €150,-
Op het 156 forum snel de diagnose gevonden.


178.000 Bediening van verlichting doet het niet meer. Contactpuntje voor het dimlicht in de stuurschakelkolom is defect. Stuurschakelaar gekocht op de sloop voor €85,-


186.700 KM Eerste APK keuring gedaan gewoon voor €15,- bij de Kwikfit en kwam er probleemloos door, afgezien van een stadslichtje.


188.000 KM Ruitenwisser doen het slecht. De ruitenwissermotor hapert, achter de parafan plaat gekeken en de motor was door roest aangetast. Een nieuwe erin gezet voor €112,-


192.422 KM Tweede APK keuring, komen helaas wat problemen die met regulier onderhoud te maken hebben. Remschijven+blokken achter vervangen; handremkabel; verlichting niet goed afgesteld; uitlaad die gelast dient te worden en als aandachtspunt een lek in de radiator. Totale kosten €750,-


193.000 KM Schakelpook voelt “losser” aan dan voorheen. Waarschijnlijk pookkap en beschermhoes beschadigd tijdens het vervangen van de uitlaad. Tot 196.000 km geen problemen gehad met schakelen daarna was de 1e en 2e versnelling moeilijk in te leggen. Toen besloten om de auto in te ruilen in verband met toekomstig onderhoud zoals de distributieriem wissel; nokkenasversteller en bougies vervangen.

Ingeruild op een 1999’er 156 2.5 V6 met 148.000 KM op te teller als van eerste eigenaar overgenomen.


EINDCONCLUSIE (196.733 km)
Mijn eerste Alfa 156 ervaren als een prettig en betrouwbare machina. De 1.6 uitvoering die ik had was qua opties wat basic, maar heeft me nooit in de steek gelaten. Door het vertrouwen in dit model durf ik het nu ook aan om weer één te kopen. Nu dus een full ops 2.5 V6 met zwart leder en climacontrol.

Hierbij de voor en nadelen opgesomd.

Pluspunten:
*Betrouwbaarheid en kosten
Heb meer dan 2 jaar probleemloos gereden tegen een kostprijs van €0,26 per kilometer, wel wat kleine problemen gehad maar ben er niet op leeggelopen. Belangrijk is dat de motor altijd goed warm gereden moet worden en dat je regelmatig het olie peilt o0k is het onderstel gevoelig. Check voor aanschaf of de draagarmen niet kraken en neem drempels gewoon altijd met beleid;
*Weggedrag en besturing
Volwassen weggedrag en sportieve besturing voor een auto uit 1998, vind de 156 zelfs fijner sturen dan een 7 jaar jongere Mazda 6 wat ook geen verkeerde wagen is om te rijden.
*Uiterlijk
*Mooi interieur
*Motor geluid

*/- Verbruik is aardig met een gemiddelde van 8,9 per 100km, zoals bijgehouden is met de Spritmonitor. De 1.6 moet nou redelijk hard werken in deze relatief grote auto.

Minpunten:
-Koppel
De motor heeft erg veel toeren nodig.
terugschakelen op de snelweg.
-Opbergruimte
In het interieur ontbreekt het aan bekerhouders en handige vakjes, vormgeving gaat boven functie.
-Imago
Qua restwaarde en imago zijn mensen toch gauw geneigd om dit model als onbetrouwbaar te bestempelen. Al met al heb ik er in ruim 2 jaar geen problemen mee gehad en is de afschrijving beperkt tot €1750,-.
-Bekabeling en contactpunten
Hier is tijdens de productie blijkbaar door de Italianen op bespaard. Wanneer een kabeltje stoor dien je de hele kabelboom of het onderdeel te vervangen, voor verbetering vatbaar.

Algemene conclusie erg fijne auto die goed oogt en ook zo stuurt. Durf het gewoon aan om eens een Alfa te bezitten, je wordt niet teleurgesteld. Zoals bij elke auto die je tweedehands koopt ga de historie na en ga uitgebreid proefrijden. Let extra op de zwakke punten van het specifieke model en ga vergelijken.

Probeer mijn ervaringen met de 2.5 V6 vanaf het begin bij te houden. Ciao!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.