Alfa Romeo 147 2.0 T.Spark 16V Selespeed Distinctive (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 147 2.0 T.Spark 16V Selespeed Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 178.476 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Van sceptisch naar enthousiast binnen enkele secon
Om maar meteen met de deur in huis te vallen...
Alfa romeo bevond zich altijd ver onderaan in het lijste van potentiele kandidaat als vervoersmiddel.
Eerlijk is eerlijk, de 147 is gewoon een prachtige auto met mooie lijnen, sportief en kan zélfs in deze tijd nog aardig meekomen qua styling tussen alle nieuwkomers...
Zelf werd ik vroeger eerlijk gezegdniet echt warm of koud van een Alfa.
Ik stam uit de tijd van de 145 en de 155 enz.
Deze producten stonden ook niet echt op het erepodium betreft "betrouwbaarheid" maar waren vooral bekend (of eigenlijk berucht) vanwege veel voorkomende roest problemen...
Vanaf de modellenwissel, en dan bedoel ik die van de 146 en 155 naar de 147/156 vond ik 't gelijk een prachtig, sportief ogende auto's met een mooi interieur (waar ik later overigens nog op terug kom!)
Zoals jullie in mijn andere reviews hebben kunnen lezen heb ik mezelf voor een lange plezierige periode in Japanners verplaatst. En nogmaals! Met veel plezier!!
Na een korte tijd waarin ik autoloos ben geweest vond ik het weer eens tijd om op zoek te gaan en alle merken gelijke kansen te geven.
Per toeval kreeg ik de kans om voor een "vrienden prijsje" een Renault Mégane over te nemen.
Leuke auto, alles erop en er aan! Rijd prima ook. En best pittig.
Maar eigenlijk was het leukste van de hele auto dat je nooit je sleutel uit je zak hoefde te halen...
Het was voor mij in ieder geval geen goede reden om deze (beetje "grijze muis") auto te blijven rijden.
Dus verder op zoektocht...
Segment waar ik naar zocht was een hatchback, minimaal 125pk en het liefst nog meer...
Ik zie Golfjes, Leon's, A3's, Polo's, Corsa's, focus, Punto's/Brava's en zo heb je nog wel een handje vol die je kan gaan vergelijken!
Het viel me echter wel gelijk op dat de Alfa 147 in tegenstelling zijn concurenten qua prijs/kwaliteits verhouding nét een streepje voor hadden. En achteraf ook vooral plezier technisch het meest interessant bleek te zijn tegenover zijn concurrenten
Tja... Lager geprijsd dan de concurrentie in dezelfde prijsklasse...
Maar wil dat dan ook meteen zeggen dat dan het niet echt degelijke auto's zijn?
Dat het blok na 200.000km al op is?
(wat overigens wel degelijk mogelijk is als je met koude start vol op het gas gaat!!)
NIET DOEN DUS!
(oh, en vergeet de onderhoudsbeurtjes niet!)
Na enige research en revieuws gelezen te hebben ben ik op zoek gegaan...
En wat een geluk had ik! Een vriend en tevens autoverkoper had er een staan. 2 eigenlijk...
En nu om even een heel lang verhaal kort te maken.
Wat doe je dan? De keuze is een 1.6 TS oooooff de 2.0 TS Selespeed!
Dus... 2 seconde later was ik de nieuwe eigenaar van de 147 2.0 TS Selspeed.
Nog steeds was ik niet helemaal gerust bij de aankoop. Maar dit had niet te maken met de vormen van auto, de Selespeed, de lichtunits, zowel voor als achter, de velgen, de 2cm die hij lager ligt dan z'n broertjes of het BOSE surroundsysteem...
Nee het was nog steeds die sceptische gedachten uit het verleden.
Maarrrr. Ok, het schakelen was even wennem.
het interieur daarentegen is gewoonweg genot om tegenaan te kijken! Ik bedoel, ik heb alle concurenten bekeken en vind het bijna bij allemaal erg "karig" of te simpel ofzo?
Rij er nu dus al weer een tijdje mee en écht met volle tevredenheid!
Selespeed heeft voor mij geen geheimen meer! Ik gebruik overigens nooit de "city" stand want die pakt vaak te laat op naar mijn mening...
Vergeet niet dat deze auto uit 2001 van de band gerold is en in die tijd met z'n 150pk
een echte GTI killer was.
En zelfs na 12 jaar is ie dat nog steeds niet verleerd!
Let wel op met olieverbruik (lust ie graag)
Opvallend is dat ie op de snelweg erg zuinig kan zijn (1 op 14 heb ik gehaald)
Maar ik heb zoals je in het filmpje kan zien ook de 220km aangetikt en rijd dan 1 op 4!! 1 op Rabobank dus!
Tot nu toe geen enkel probleem mee gehad.
Zit tegenwoordig haast liever in de auto dan thuis!
Even warm rijden, BOSE volle gas, pedaal naar beneden, flipperen en bochten nemen waar menig andere wagens de bocht uitvliegen. Wat een strakke wegligging!
Stuur reageerd perfect. Echt een top wagen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.