AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Alfa Romeo 147 1.9 JTD 16V Distinctive (2005)

autoreview

Alfa Romeo 147 1.9 JTD 16V Distinctive (2005)

Signalement

Uitvoering147 1.9 JTD 16V Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf207.700 km
KM-stand laatst266.172 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 224.130 km

Ik ben diesel liefhebber. Ik rijd niet extreem veel (20.000) maar vind diesel gewoon prachtig. Het geluid, de techniek, het verbruik, de betrouwbaarheid.
Ik reed een Peugeot 106 diesel. Eén van de laatste mechanisch ingespoten diesels. Had tegelijk ook een W124 300D voor de hobby, maar voelde mij pas echt thuis als ik in mijn 106-je reed. Zo simpel, zo zorgeloos, overzichtelijk, spartaans, sympathiek. Puur genieten. Maar als je op een gegeven moment met beide auto's de binnenstad niet meer in mag (Utrecht) en dan voor de hobby auto ineens 1400 euro MRB per jaar moet aftikken dan gaat de lol er snel af. Ik besloot op zoek te gaan naar een leuke moderne diesel om beide auto's te vervangen. Zaken als airco, ABS en wat vermogen en comfort werden inmiddels ook steeds wenselijker.

Ik overwoog de volgende auto's:

- Toyota Corolla (E120) 2.0 D4D 116pk (5D)
- VW Golf 5 1.9 tdi of 2.0 tdi (5D)
- Renault Megane CC 2.0 DCI (2006-2009)
- Alfa 147 1.9 JTD (5D) 2005-2007

Corolla: Wordt beschouwd als een emotieloze auto, maar ik vind Toyota een supermerk. Rijdt goed, remt goed, alles perfect uitgedacht, super betrouwbaar, onverslaanbare afschrijving en ik heb een enorme bewondering voor de geschiedenis en de missie van het merk. Deze generatie vind ik bovendien heel mooi. Ik zou bij elk ritje genieten van de degelijkheid, het kwaliteitsgevoel en de heerlijke Afrika proof plastics in het interieur. Die bij nieuwkoop goedkoop ogen, maar over 10, 20 jaar nog steeds nieuw ogen!
Cruisecontrol is zeldzaam (op de 1.4 D4D meer common). Ontwerp dashboard vind ik niet super. Ontbreken 6e versnelling is een groot minpunt.

Golf: Saai, maar degelijk. VW's rijden lekker en de Golf 5 kan er leuk uit zien. Het zijn echter Marokkanen bakken bij uitstek. Dat imago boeit me niet, maar betekent wel dat het onmogelijk is een Golf te vinden met een mooie uitrusting én in een nette onverprutste staat. Bovendien zijn de auto en alle onderdelen die er op en in zitten nogal diefstal gevoelig. In Overvecht mag je blij zijn als je koplampen, airbags, motorkap, spiegels en wielen er 's ochtends nog op zitten. Ook is bekend dat er regelmatig dure reparaties nodig zijn.

Megane CC 2.0 DCI: Een keer gehuurd op Mallorca en ontzettend van genoten. Ik realiseer me dat in NL de zon niet altijd schijnt, maar ook met minder weer kan je lekker open rijden met stoelverwarming aan. Motorisch lekker, de Nissan 6-bak is fijn, rijdt en remt super. Cabrio rijden met dat heerlijke dieselgeluid incl turbofluitje, kan niet beter. De praktische inzetbaarheid kan daarentegen wel beter. Weinig ruimte achterin.

De Alfa 147 fase 2 vind ik de mooiste auto van het rijtje en rijdt ongetwijfeld fantastisch. Mooi interieur, zijn vaak compleet uitgerust en had ik al gezegd dat ik ze bloedmooi vindt? Zijn niet popi onder bepaalde doelgroepen dus nette exemplaren zijn makkelijk te vinden en tegen schappelijke prijzen. Ik overweeg overigens geen fase 1, die vind ik niet mooi met die huiloogjes en andere achterlichtjes. Bovendien vind ik de kokers om de klokken niet mooi en denk ik dat de fase 2 wat meer gerijpt is qua betrouwbaarheid.
Ik lees dat onderhoudskosten wel mee vallen. Daar heb ik ook alle vertrouwen in. Geloof al die spookverhalen niet zo. Draagarmen zijn zwak punt. Motorisch bulletproof (JTD). Voorkeur voor de 150pk 16-klepper, na de GTA de snelste 147. Als hij er is, waarom niet? Is ook de enige 147 diesel met 6-bak.

Tsja... Als er eenmaal zo'n mooie Alfa 147 op de shortlist staat is de zaak eigenlijk al besloten.

Ik kwam na een paar maanden uiteindelijk een prachtige 147 16V JTD tegen in precies de juiste kleur (Blu Chiai di Luna metallic, niet uit mijn hoofd hoor), met een prachtig interieur (beige alfatex), gescheiden klimaat zoals ik wilde, precies de wielen die ik wilde, 5-deurs, in perfect onderhouden staat. In notabene mijn eigen woonplaats en duidelijk van een liefhebber. Ik wist direct dat dit 'm was. Een half uur nadat de advertentie online kwam had ik een afspraak gemaakt. Ik koop nooit bij een handelaar, altijd bij een particulier. Je kunt je een beeld vormen van de verkoper en dus ook het verleden van de auto.
Het was de eerste 147 waar ik daadwerkelijk bij ging kijken en ook de eerste 147 waar ik in reed. Het was direct goed en de koop was meteen gesloten.

Wat is het genieten! De motor is lekker krachtig en het rijdt ontzettend strak. De wegligging is echt indrukwekkend. Je kunt de auto met het gaspedaal keihard door lange bochten heen sleuren. En dan in de bocht geef je gewoon gas bij en hij gaat nog steeds als op rails. Remmen zijn heel krachtig en perfect doseerbaar, beter dan veel modernere auto's. De hydraulische stuurbekrachtiging vind ik ook fijn, veel lekkerder dan elektrische bekrachtiging. Stuur mocht overigens wel wat meer feedback geven. Koppeling is wat zwaar in vergelijking met andere auto's.

Bij aankoop had hij een gloeisysteem storing. De verkoper wist precies te vertellen welke plug er vervangen moest worden. Overigens maakt zo'n storing weinig uit, hij startte altijd perfect, ook bij -15. Geen haast mee gemaakt. Na een paar duizend km heb ik zelf de betreffende plug vervangen en de melding was direct weg.

Ik heb soms een motormanagement storing. Als ik hem zelf uitlees zou het iets met een turbosensor zijn. De storing gaat zoals dat hoort bij een Alfa, na een paar dagen altijd weer weg en ik merk er niets van. Ik laat hem een keer nalopen.

Ook winterbandjes gekocht met velgen. Gewoon dezelfde velgen als ik nu heb, maar dan in perfecte staat. Mijn huidige wielen hebben inmiddels toch wat lakschade. Na de winter wissel ik banden zodat de mooie velgen de zomerwielen worden.

De stoelen zitten echt voortreffelijk. Heel comfortabel en goede zijdelingse steun. Ook na 1200 km (naar Tsjechië) geen centje pijn.

Puntjes van kritiek:
- Cruisecontrol kan niet tijdelijk worden uitgeschakeld met behoud van geheugen (bij andere merken de 'O') dus je moet de rem aantikken, koppeling een stukje intrappen of cruise uitzetten en geheugen dus wissen.
- Bediening voor de ramen zit te ver naar achter. Je moet een beetje ongemakkelijk naar achter reiken.
- Tankdop kan alleen worden geopend met de sleutel. Dat is echt jaren '90. Dat had een knopje in het interieur moeten zijn.
- Versnellingsbak schakelt koud niet lekker. Als hij warm is, is het echter een ander verhaal, ik vind hem nu zelfs lekkerder schakelen dan de Nissan 6-bak uit de Megane die ik huurde op Mallorca en die ook in 2009-2012 Renaults van vrienden zit.
- Voor mijn vriendin kan de bestuurdersstoel eigenlijk net niet ver genoeg naar voren, dan komt deze tegen de middenconsole aan.
- Gaat erg makkelijk met de buik over de grond. Voorzichtig doen met verkeersdrempels!

In april APK laten keuren. Was € 34,00 in totaal. Twee lampjes gaven net iets minder licht. Draagarmen beginnen wel te piepen en kraken, dus dat moet nog een keer.

Bij 217.000 km heb ik olie en filters zelf vervangen.

In 17.000 km nog geen kosten gehad. Erg tevreden dus!

14-01-2016

  • 230.900 km

Motor begon zo nu en dan een slagje over te slaan en in de loop van een paar uur verergerde dit tot dusdanig stotteren dat het rijden bijna onmogelijk maakte.
Bij de Alfa Expert in Soest uitgelezen. De stekkers op de injectoren krijgen het blijkbaar bij de 16-klepper zwaar voor de kiezen. Schijnt vaker voor te komen dat ze slecht worden.
Eén stekker vervangen door een gebruikte en de Alfa was weer in orde. € 48,40. Meteen een afspraak gemaakt voor de draagarmen.

05-02-2016

  • 232.140 km

Ik verwachtte dat er meerdere draagarmen vervangen moesten worden. Het bleek mee te vallen. Eén draagarm (linksboven) vervangen + stabilisatorverbinding en wat kleine dingen, filters enz. € 309,-

16-03-2016

  • 234.000 km

Ik hoorde een flink geblaas uit het vooronder, gepaard met vermogensverlies. Een turbo lek, ik hoopte een slang. Vriendin in neutraal gas laten geven, ik zoeken naar het lek. Maar doordat de motor en dus de turbo dan niet belast worden zag en hoorde ik niets. Bij Van Neerijnen in Utrecht werd idd een lekkende turbo slang geconstateerd. € 228,- incl montage.

13-05-2016

  • 237.000 km

APK goed gekeurd zonder opmerkingen.

30-12-2016

  • 248.000 km

Na een weekje vakantie, waarbij de auto thuis stond met temperaturen rond het vriespunt was de accu dood. Nog gestart met startkabels en een weekje doorgereden in de hoop een nieuwe accu niet aan de winter te hoeven blootstellen. Maar na een week was er toch echt een nieuwe nodig. De dikste gekocht die ik kon vinden, met de hoogste koudstartcapaciteit: Varta Silver Dynamic E44 77Ah 780EN voor € 115,- bij de Accuhandel Utrecht.
De Magnetti Marelli accu heeft het 8 jaar en 170.000km uit gehouden, ongekend goed!

25-01-2017

  • 249.850 km

Ik wilde wegrijden voor een stoplicht, maar het vermogen bleek ineens compleet weg. Motor wilde geen toeren maken en had niet eens vermogen om in 1 weg te komen.
Minutenlang stond ik met alarmlichten en een stotterende motor stil op de weg, paar keer opnieuw starten, geen effect. Dan ineens vermogen weer terug maar wel met dikke witte pluimen uit de uitlaat. Naar Van Neerijnen gebracht, zat vocht in het brandstoffilter. Die was erg oud. Opmerkelijk, want die was bij de Alfa specialist al eens vervangen, niet te lang geleden.
Meteen distributie en waterpomp laten doen. € 546,- incl spanrol, looprol, koelvloeistof en montage.

Ik rijd lekker verder in de Alfa maar begin te smachten naar een automaat. De enige serieuze hatchback met minimaal 6-traps conventionele automaat is de BMW 1-serie. Die doet me niet zoveel. Zal ongetwijfeld super rijden, maar ik vind alleen de nieuwste te pruimen, en dat terwijl ik de eerste generatie al te duur vind. Interieur vind ik ook erg somber. Ik wil eigenlijk helemaal geen andere auto, maar gewoon een automaat in mijn 147. Ik heb Squadra gemaild, maar die zeggen dat het eigenlijk niet te doen is als je het moet uitbesteden. Als er iemand met verstand van zaken is die een 6-traps Aisin uit een Croma (zelfde motor) kan inbouwen incl software aanpassingen, dan hoor ik het heel graag. Als diegene dan toevallig een Saab 9-3 1.9 biturbo diesel (zelfde blok) met automaat en schade heeft staan, dan word ik helemaal blij :-)

Ik ben blijkbaar een Alfist geworden, want ik ben helemaal weg van de Giulia. De Giulia is ook zo licht, slechts één MRB-klasse hoger dan mijn 147! En dat voor een sedan met 8-traps automaat en RWD. En zo mooi, van binnen ook. Middenconsole ook rustig en enorm goed uitgedacht. Bijna a-typisch voor een Alfa. De 4C is overigens mijn droomauto vanaf het eerste moment dat ik er foto's van zag. Ik had het geluk op de SCARB dag een paar ronden op Assen te mogen racen met de 4C. Dat was echt racen, want het moest alleen volgas van de instructeur. Ik was zo blij als een kind.
Maar zowel de Giulia als de 4C blijven voorlopig toekomstmuziek.

14-07-2017

  • 254.256 km

Voor de APK moest één achterdemper vervangen worden. Allebei uiteraard vervangen door originele Alfa Romeo schokdempers van Magneti Marelli.
Ook nieuwe zomerbandjes gemonteerd. Vredestein Sportrac 5, Nederlands fabrikaat, ontworpen door het Italiaanse Giugiaro Design :-)

14-01-2018

  • 266.172 km

We zijn met kerst en oud en nieuw in Tsjechië geweest met de Alfa. In totaal bijna 3.000km gereden. Zonder problemen uiteraard. De terugweg heb ik helemaal in mijn eentje gereden. 1060km in 10 uur en 20 minuten, op 1 januari is het lekker rustig op de weg :-) Eenmaal thuis was het net of ik een blokje om had gereden, ik was perfect fris, niet moe, geen krampen. Heerlijke stoelen en de auto rijdt natuurlijk erg comfortabel.

Ik heb onlangs zelf de slang van de intercooler naar de inlaat vervangen (€ 55 origineel Alfa) en de remblokken laten vervangen. Normaal onderhoud dus, en niet duur.
Ik heb nog wel zo nu en dan een motorstoring. Soms doet de turbo dan niet meer mee, herstarten en het is over. Heb daar dus weinig last van. Hij meet vermoedelijk ergens korte tijd een verschil. Vind het altijd vervelend om mijn auto kwijt te zijn en bovendien een enorm gedoe met vervoer enz. Dus breng hem liever niet weg.
Pas ook weer olie en filter zelf gedaan. En nieuwe winterbandjes besteld en eronder gedaan. Met de sneeuw onlangs in NL en vooral ook in Tsjechië heel veel grip, bijna saai :-)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren