Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Veloce Distinctive (2002)

autoreview

Alfa Romeo 147
Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147 - interieurAlfa Romeo 147 - interieurAlfa Romeo 147 - interieur

Signalement

Uitvoering147 1.6 T.Spark 16V Veloce Distinctive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf154.500 km
KM-stand laatst168.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooi, luxe en sportief

  • 168.000 km

Ik heb deze auto sinds april 2010. veel kilometers rijd ik er niet mee, maar elke kilometer die gereden wordt, is het genieten.

Hiervoor had ik een Golf III GTI. Iets verlaagd, beetje fout, maar in het zwart met nette BBS velgen ook een leuke auto.
Ik heb natuurlijk wel voor kortere of langere stukken in veel meer auto`s gereden.
De Alfa is echter van een ander niveau.

BUITENKANT / BINNENKANT
Wat bevalt aan de Alfa is in eerste instantie de buitenkant. De combinatie van o.a. de prachtige parelmoer kleur, 17 inch supersport velgen en lederen bekleding (is in echt donkerder dan op foto)geven deze mooie auto nog net even iets extra`s. Trotst bezit, alleen al vanwege het uiterlijk.
Daarnaast is het een Distinctive met wat opties. De al eerder genoemde lederen bekleding, stuurwielbediening, middenarmsteun en klimaatregeling met 2 zones geven het gevoel van luxe. Het interieur is geweldig.
In het donker maakt de rode verlichting van knopjes en tellers dit af. Mooier dan de standaard groene of oranje varianten op de meeste auto's uit die tijd.

RIJDEN
Het rijden is voor mij belangrijk, en dit is zoals bekend, het sterkste punt van deze auto. De zeer directe besturing is heerlijk voor in de stad, op de snelweg wordt dit ook nooit vervelend. Van geheel links naar rechts is totaal iets meer dan 2 stuuromwentellingen.
(Laatst in een oude Twingo gereden, die heeft er 4!)

Nadeel is wel dat de draaicirkel iets groter is, wat je merkt bij het inparkeren en draaien op de weg.
De auto heeft voldoende grip, en anders grijpt de traction control in. De Fulda banden die ik eronder heb zijn niet geweldig wat betreft grip. Wel zit er een slimme rand aan de buitenkant, waardoor de velgen nooit de stoeprand raken.

De uitlaat maakt een heerlijk geluid. Ik weet niet of dit standaard is vanwege de 120 pk versie (veloce uitvoering). maar raampje open, en het is genieten geblazen.
Gelukkig is ie niet zo luid dat op een achteraf gemonteerde sportuitlaat lijkt. Op de snelweg is de auto dan ook voldoende stil.
Daar valt ook op dat de auto nog behoorlijk wat trekkracht heeft in de vijfde versnelling, lekker bij het inhalen.
De auto helt nauwelijks over, is ' snel' te sturen door de directe besturing, en is comfortabel genoeg op de snelweg door een goed onderstel. Wel geven de platte banden iets teveel info door op snelwegritten.
Onderstuur is er pas wanneer je echt het maximale van de auto vergt. In korte bochten treedt de tractiecontrole in werking, wat vooral te zien is aan het lampje voor je, en nauwelijks te merken is.

De motor heeft in lage toeren niet veel trekkracht, in midden en hoge toeren des te meer. Lekker is het geluid en de beleving in die toerengebieden. Komt ook door de sportuitlaat (die vrij beschaafd is, geen foute sound dus)

DETAILS
Al met al dus een auto waarvan je echt kan genieten, en waar je ook mee opvalt, dankzij deze uitvoering.
Details die het genieten groter maken:

- Beschermende rand op de banden, waardoor velgen niet beschadigd raken tegen de stoeprand
- Sportief uitlaatgeluid zonder 'mister petje el cheapo' te worden.
- Rode verlichting tellers en knoppen.
- Bij dichtslaan en op slot gaan van portieren een `goede sound', geeft gevoel van kwaliteit.
- 8 (!) airbags in een driedeurs auto uit 2002...
- lederen bekleding is na 168.000 k.m. nog in prima staat!

PROBLEMEN:
- Airbaglampje brandt, al laten verhelpen, is nu weer het geval.
- Koelvloeistofniveau is behoorlijk gedaald. Onder druk zetten heeft niet geholpen, bijgevuld en nu afwachten.
- Krakende box van audiosysteem, linksachter (nu geen probleem meer ineens)

MIN:
- Andere banden zouden de grip nog kunnen verbeteren.
- trekkracht bij lage toeren
- Geen 6e versnelling (alleen gemis bij echt hoge snelheden)
- Ruitenwissers zijn zichtbaar in rustpositie, komt wat goedkoop over.

CONCLUSIE
Zeer sportief rijdende auto dankzij besturing, sound, en gretige toerenmotor. Comfort ook, dankzij de luxe uitvoering, en genoeg bekijks door de kleur en velgencombinatie
Alleen al het lopen naar de auto, verhoogt je funlevel, het rijden en het interieur nog meer.

Grote kans dat ik hierna weer een Alfa aanschaf, maar als ik even doorspaar heb ik misschien liever een Nissan 350Z...

--------------------------------------------
UPDATE 27 mei 2011:

DEZE WEEK IN DE AUTOWEEK!
In maart ben ik door Michiel Willebrands gemaild met een vraag voor een vergelijkende test tegen een Honda Civic. Erg leuke ervaring! Een aantal leuke uren beleefd met uitgereide fotoshoot en controle door keurmeester Aad.

Vreemd zijn de afgesleten multiriem en de troebele koelvloeistof die daarbij aan het licht kwamen.
Zal ik binnenkort naar laten kijken.

Verder blijft het genieten met deze auto. Soms even tot de max, als het stil is op de weg. Dan weer in de spaarstand.
Oh ja, een piep en waarschuwing vandaag: rechter stadslicht is stuk. Laat ik nog weleens vervangen, want met mannenhanden kun je erg lastig bij de lichtunits.

--------------------------------------------
UPDATE Februari 2012: (168.000 km)

Ee grote beurt gehad, met behoorlijk prijskaartje; Rmblokken+schijven voor verv., nieuwe distributiesnaar, multiriem+spanrollen, thermostaat,klepdekselpakking, accu waterpomp airbagstoring verholpen en nog wat kleine dingen, zoals de verlichting en vloeistoffen.

Allemaal redelijk regulier onderhoud bij deze km stand, maar alles tegelijk; dat kost best wat. Laten we het er op houden dat 'ie voorlopig weer vooruit kan.
De temeratuur bleef op grote wegen onder de 90 graden, zo rond 60 - 70 gr. Na vervangen thermostaat is dit weer prima in orde.

Verder vind ik dat met het gladde weer de auto vrij snel grip verliest. Komt ook door de B-merk zomerbanden. Maar ook de remmen gaan erg snel in ABS. De leenauto van de garage (fonkelnieuwe 107 met winterbanden) deed dit toch wat beter.

Al met al geldt de conlusie nog steeds. Wel heb ik de waardering 'gebruikskosten' met een ster naar beneden bijgesteld.
Het rijden gaat nog steeds heerlijk, evenals de electronica: Alle knopjes e.d. doen het prima, ook de stuurwielbediening.

Verder zijn er wat dingen wat ik voor een inmiddels bijna 10 jaar (!)oude auto handigheidjes vind. Tijdens het rijden schieten deze me te binnen, nu even niet. Ik zal ze later nog toevoegen onder het kopje ' details'.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.