Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Distinctive (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 147 1.9 JTD 115pk Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 206.000 km |
KM-stand laatst | 271.500 km |
Van zwart naar blauw
- 206.000 km
Heb deze Alfa 147 in sept'17 gekocht bij een handelaar. M'n vorige Alfa 147 naderde de 500.000km en was opzoek naar wat anders, dan leek dit mij wel een goede opvolger.. Alleen je kon merken dat ie niet tot op de puntjes bijgehouden en onderhouden was. Maar technisch was ie oké. Zo was de cosmetische check, geen roest, wel nieuwe remblokken+schijven rondom, recente draagarmen en goede banden. Startte in één keer en ook geen storing voorgloeisysteem zoals bij de vorige wel het geval was (maar startte in die 3 jaar dat ik 'm had wel altijd in één keer zonder moeite....). Tijdens de proefrit kon ik weinig raars opmerken. Wel een ander dingetje en dat was een storing. Motor was niet vooruit te branden en storing motor management kwam naar voren. Maar na er een nachtje over geslapen te hebben toch gekocht. De storing was te wijten aan een kapotte vacuümslang van de turbo wat me als service van de zaak bij de specialist niks gekost heeft. Dus daar heb ik geluk mee gehad. Heb deze Alfa gekocht voor €1200,- incl. nieuwe apk, is geen geld voor deze wagen lijkt me.
Wel heb ik in de tussenperiode er best wat kosten aan gehad wat je straks in het kopje "onderhoud" kan lezen. Later meer dus daar over. Het gaat er om hoe een auto rijd, welke beleving die bied en of die in grote lijnen een beetje betrouwbaar is. Ook moet je er mee voor de dag kunnen komen vind ik, en je gewoon lekker voelen in wat je rijd. Ik heb al mijn hele leven wat met hatchbacks en moet zeggen vind deze Alfa echt een geslaagd uiterlijk hebben. Agressieve lijnen in de motorkap, koplampen en voorbumper. Regelmatig gaan mensen voor me opzij, wat ik als prettig ervaar als dat echt een keer nodig is. Als ik ze eenmaal voorbij ben zien ze de mooie dikke achterkant. Mooie lijnen met de achterlichten, achterbumper, diffusor en iets grotere uitlaatpijpje. Het ziet er gewoon gelikt uit. Zet er bijvoorbeeld 17 inch spaakvelgen onder en een origineel dakspoilertje en het plaatje is compleet. Helaas gaat het leven niet altijd over rozen en moet ik het doen met 16inch selespeed velgen (gebruik ik als eco setje voor herfst+winter periode) en de 17 inch tristar velgen die op moment van schrijven in de schuur liggen.
Ik kan eigenlijk wel uren praten over deze Alfa.
Het rijgedrag, het comfort, de prestaties, gebruiksgemak, veiligheid en niet te vergeten de betrouwbaarheid. Deze zaken zijn belangrijke aspecten die ik stel aan een auto. De keuze van een auto met een bepaald budget is daarom zo gemakkelijk nog niet. Je betaalt al gauw te veel geld voor een auto met de bijbehorende uitrusting, bouwjaar en kilometerstand. Zo zit er standaard zoveel op dat ik de eerste dagen verbaast heb dat dit voor zo weinig geld te krijgen is. Zo zit er climate-control gescheiden zones op (ideaal voor als ik het koud heb en de passagier niks te klagen heeft), airco dus, cruisecontrol, elektrische ramen en spiegels uiteraard en verwarmbaar. Uitgebreide boordcomputer waarin redelijk veel af te lezen is, zoals verbruik, verbruik trip b, actieradius, onderhoudsinterval, bandenspanning etc etc. Coming home functie, gaan de lampen aan als ik de auto van of op het slot doe, is een optie die je in moet stellen. Via de afstandsbediening kun je de ramen open laten gaan. Maar minpunt is dat ze niet via de sleutel weer omhoog kunnen, dan moet sleutel in het contact, zal wel met veiligheid te maken hebben. Verlichting in de deuren als je in of uitstapt. Veel opbergvakjes (geen extra optie, wel makkelijk), armsteun met opbergvak, 2 bekerhouders, 1x pasjeshouder, 1x inleg-dingetje om euromuntjes in te doen.
Veiligheid: 6x airbags. ABS(dat hoef ik niet uit te leggen) ASR (antislipregeling), EBD (elektronic brakeforce distribution), VDC, (vehicle dynamic control)
Comfort: ****
Het dashboard vind ik erg geslaagd. Geen straf om daar dagelijks tegen aan te kijken. Alles zit ook wel op een logische plek, alleen de cruisecontrol moet je even aan wennen, de hendel zit onder de ruitenwisserhendel en moet je een 'flip' beweging aan dat hendeltje maken, om de cruisecontrol te activeren. Om de cruisecontrol even te resetten kan je de rem aantikken, om 'm daarna weer te activeren door op 't knopje van de geheugen te drukken. Zithouding is verder prima, stuur is prima te verstellen in hoogte en diepte. De stoelen net zo. De lederen bekleding zit goed. Pijnpunt op de langere afstanden is de voor mijn mening te korte zitting. Dus als je je er aan gaat irriteren, dan moet je regelmatig even verzitten of je stoel verstellen. Maar dat is ook gekomen doordat ik in een andere wagen heb gezeten die een verstelbare zitting had, echt ideaal, dus sindsdien 'mis' ik dat stukje ondersteuning in m'n onderbeen. Maar goed er valt mee te leven.
Na het bestuderen van wat fora over de Alfa 147 ben ik te weten gekomen dat Alfa met de introductie van de facelift, de vering 1.5cm verhoogd heeft voor meer comfort. Dat is alleen niet te merken want oneffenheden in de weg dat voel je nog steeds. Wel heb je op de snelweg een langere veerweg als je door van die snelheidsafremmende kuilen gaat, dat ie niet zo snel op de eind aanslag komt. Als tegenprestatie zal die iets meer overhellen in bochten, maar als je er aan gewend bent en weet dat je toch wel de bocht door komt... is daar prima mee te leven. Wel ben ik er van overtuigd dat de vorige zwarte beter op de weg lag omdat ie dus 1.5cm lager lag. Een nog lager onderstel, bijvoorbeeld door verlaging, zal een nog betere wegligging geven. Misschien daar maar eens over nadenken in de toekomst.
Een Alfa koop je niet speciaal voor het comfort, dan was je echt beter af geweest met een Citroën. Maar de basis is goed. Je kan prima een paar uurtjes vertoeven in de auto i.c.m. de stoelen en de ruimte die je als passagier/bestuurder hebt. Als je normaal rijd is het ook prima comfortabel want veel inspanning heb je niet nodig tijdens het rijden. Achterin is het soms even behelpen maar het is niet dat je met je hoofd tegen het dak zit. Krijg alleen maar complimenten over de achterbank.
Wat ook in comfort mee speelt is de geluidskwaliteit van de boxen. Daar is niks mis mee. De radio geeft veel instelmogelijkheden met de bass en treble. Het is alleen geen Harman kardon of Bose systeem, dus erg spectaculair klinkt het niet, maar er komt wel een lichte bass uit door de goede isolering. Verder is de geluidskwaliteit prima voor originele boxen, ik en de passagiers hebben er geen klachten over.
In de vorige Alfa 147 had ik een dubbeldin scherm erin gezet, 4 originele alfa bose boxen gemonteerd en een 1500watt subwoofer. Dát klonk pas bruut. Echt gekkenwerk. Maar vooral heel zuiver en natuurlijk, bass kon licht en mooi, of zwaar en hard alsof je in de club staat. Dat kriebelt nog steeds om het weer in deze te zetten. Maar het ontbreekt me aan tijd en zin om het weer in te bouwen. Dus tot die tijd vermaak ik me wel met de originele muziekinstallatie.
Prestaties: *****
Het eerste rondje in een Alfa was ik verkocht. Niet alleen vanwege de looks maar ook het rijgedrag sprak me direct aan.
Als je een sportieve rijder bent kan je op den duur waarde hechten aan wendbaarheid van een auto en kracht van de motor, omdat het je verplaatsing in het verkeer garandeert. Even iemand snel voorbij, achter iemand langs, spelend met het gaspedaal, rempedaal en het stuur heb ik mij vaak ergens tussen door kunnen manoeuvreren om geen ongeluk te krijgen door onoplettende mensen die ineens de weg op draaien of de auto er tussen wurmen op de snelweg zonder überhaupt gekeken te hebben. (Er leven echt achterlijke mensen op deze wereld, die vaak niet eens door hebben dat ze bijna iemand vermoord hebben.) Geen moment protesteert het onderstel naar de gedragingen die ik doe. De wendbaarheid is mijn inziens met deze auto naar een hoog niveau getild. Enige punt van kritiek; de voorkant is best zwaar, dus regelmatig als je ASR uitschakelt en op lage snelheid een bocht in gaat, bijvoorbeeld een kruispunt een bocht rechtsaf, en op het moment van de bocht in sturen volgas geeft, spinnen de wielen om het leven door, door de verandering van gewicht op de vooras en omdat de motor in een bepaald toerental dan ineens al het vermogen eruit gooit. Daar moet je dus verdacht op zijn. Verder is de Alfa alsnog goed te plaatsen of te corrigeren als de voorwielen weg, of doorspinnen. Maar na bijna 200.000km in een Alfa 147 ken ik de rij-eigenschappen ook op mijn duimpje en kan ik er wel een boek over schrijven. Ook is het met hogere snelheden van belang om goede banden eronder te hebben, anders wil de voorkant ook wel eens een stapje opzij zetten, maar alles binnen de veiligheidsmarges, want hoe harder je gaat des te meer risico er is. Het onderstel is alleen niet circuit waardig, maar voor straat gebruik is het echt goed te vertoeven en geeft je ook geen moment een onveilig gevoel. Hoe vaak ik wel niet gedacht heb, door gedrag van een ander, dit gaat fout, dit gaat fout. Sturen, remmen, ergens omheen 'hoeken', en je hebt degene gewoon ontweken. Het onderstel reageert verbazend direct, wat het echt een veilige auto maakt.
De vering is goed. Sportief karakter, maar toch comfortabel verend. Drempels in woonwijken moet je rustig nemen, maar geasfalteerde drempels kun je wel weer hard overheen. Door de onafhankelijke wielophanging heeft ie ook een goede wegligging.
De motor is vrij stil voor een diesel. En is redelijk vlot heb net als bij de vorige de EGR klep verwijderd en uit laten schrijven zodat de motor niet dicht geroet gaat zitten na verloop van tijd. 0-100 in 9.5 seconden voor de liefhebber die dat interessant vind en een top van 200 op teller. Meer was mogelijk. Maar ik moest verderop de afslag hebben dus sindsdien niet weer de grens opgezocht.
Verder ligt de Alfa bij hogere snelheden prima op de weg en alsnog comfortabel. Mede door de onafhankelijke wielophanging, meerdere draagarmen, abs, asr, ebd, vdc voelt het allemaal erg veilig aan.
De auto rijd echt het fijnst op de snelweg bij 150km/h. Dan rijd je 3200 toeren, weinig motor geluid en een verbruik van 1/13 - 1/14. Ook is die snelheid lang vol te houden als je langere afstanden rijd (enkele reis 1000km+).
Nu we het over verbruik hebben, dat is echt naargelang je het gaspedaal indrukt:
Bij sportief rijgedrag over een volle tank gemeten (gaat altijd rond de 55liter in als lampje brand) heb ik 'm nog nooit onder de 1/13 gehad (en vind dat ronduit netjes. Maar dan moet je wel een serieuze zware voet hebben, dat wil zeggen fel accelereren bij stoplichten, of snelheidsverhogingen, of tijdens inhalen, zeg maar het mainstream petje gedrag inclusief hogere snelheden op de snelweg.
Bij normaal rijden, wat 90% van de tijd zo is over een volle tank gemeten, haal ik vaak 1/16 en vind dat voor mijn rijgedrag erg netjes. Daar zit stadsverkeer, Provincialeweg waar je wel eens iemand inhaalt, en snelweg kilometers bij in.
Betrouwbaarheid: *****
Wat kan ik daar over zeggen. Heel makkelijk. Het is een Alfa. En daarmee bedoel ik niks slechts, want zoals ik schreef over het comfort, de basis is goed, zo gaat het ook met de betrouwbaarheid. Tuurlijk gaat een relatie niet over sprookjes en zo kan je het ook met een Alfa zien. Afbrekend klepje van het dashboard kastje, lamme knopjes van bedieningsunit van de elektrische ramen bij de vorige Alfa. En bij deze huidige eveneens lam knopje van de elektrische ramen (na aanschaf gelijk gefixt door ander knopje) en als schepje er bovenop, had ik op een dag ineens de deurklink(!) van de bestuurdersdeur in de handen toen ik de deur open wou doen (buitenkant). Dat was geen fijn moment, bij zoiets zou ik spreekwoordelijk graag een deuk in m'n auto trappen en ik snap niet hoe zoiets nou kan afbreken. Maar een andere deurklink erop en gaan met die banaan. Een deuk in je deur is ook weer zowat... Verder zijn de draagarmen een zwak punt. En roest bij de dorpels willen sommige ook wel eens doen. ALARM ALARM ik lees roest. Ja klopt, roest. De flex erin en een nieuw plaatje lassen, tectiel erover heen en je kan weer jaren vooruit. Omdat ik goed op de hoogte ben en techniek mij interesseert weet ik dat bij bijna iedere Alfa 147 het chassisbalkje roest. Aangezien mij dat totaal niet interesseert durfde ik 5 jaar geleden zonder moeite een Alfa te kopen. Wielkasten roesten niet, de deuren ook niet, alleen onder de auto wil een chassisbalkje nog wel eens roesten. Dus het is maar net wat je belangrijker vind. Je geeft een paar tientjes aan de lasser en je bent weer voor jaren klaar bij de APK. En dat terwijl de buitenkant niet roest.
Maar de motor. Daar kan je blind op vertrouwen. Wat een machine.
Veel uitleg qua betrouwbaarheid hoef ik niet te geven als de vorige 493.000km gelopen had en nog als een zonnetje liep. En dat terwijl ik 'm echt vaak tot het uiterste gedreven heb. De motor is bulletproof.
Verder zijn de achterschokdempers vervangen bij 237000 vanwege beginnende roest bij de schotel, niet eens omdat ze versleten waren want qua rijgedrag merk ik weinig verschil (het veergedrag zal misschien 1/10 stugger zijn geworden dan eerst). Maar na 13 jaar én er zit een Alfa omheen, wat kan je er dan nog van zeggen? Nieuwe schokdempers erop en weer gas erop! Ik ben een sportieve rijder, die soms veel vraagt van het onderstel, dus dan staat veiligheid voorop en dan mag je best een beetje geld bij pinnen.
En zo is het met wel meer dingen. Vind niet dat Alfa schrikbarend onderhoudsgevoelig is. Wel moet je er goed voor zorgen, dat wil zeggen rustig warm rijden, niet de motor op z'n sodemieter geven als ie koud is, regelmatig onderhouden of zelf nalopen, zoals alle vloeistoffen, bandenspanning, vage geluidjes, etc etc, dan heb je er een goede en betrouwbare wagen aan. Ben er zonder problemen Spanje mee op en neer geweest wat 2100km enkele reis is. Dus betrouwbaarheid staat qua motor en techniek wel op een hoog niveau, beter dan je zou verwachten. Heb niet voor niets m'n vorige Alfa 147 van 350.000km naar 493.000km gereden zonder al te veel problemen. Als Alfa echt een onbetrouwbare wagen zou zijn had ik er nooit en te nimmer 1 weer gekocht! Want elke dag moet ik er van op aan kunnen. Maar tot dusver na 4 jaar Alfa rijden voel ik nog niet de drang om een ander merk te rijden. Dus dat heeft Alfa goed voor elkaar gekregen. Aangezien ik in het verleden nooit een echte Alfa fan ben geweest tot mijn eerste rondje in een Alfa 156 2.0 '06 was, was ik gelijk verkocht. Vele jaren en auto's verder dan in 2014 dan toch de stap gezet en m'n eerste Alfa gekocht. Met de jaren wordt je verstandig zeggen ze.
Qua storingen valt het allemaal reuze mee en is geen reden om geen Alfa aan te schaffen. Bij de meeste merken is een lampje op het dashboard gelijk een groot probleem. Bij Alfa niet. Dan is het vaak een sensor of iets dergelijks of een storing die nergens op slaat. Zo heb ik bij beide Alfa's regelmatig dat het airbag lampje is gaan branden. Uitlezen via de computer en storing wissen helpt prima. Een paar maand later gaat het lampje weer aan, hoe random ook, gewoon op de snelweg terwijl ik rechtdoor rijdt, om na enkele dagen vanzelf weer uit te gaan. Daar moet je tegen kunnen.
Verder... en dan wil ik geen open deur intrappen. Bij de vorige Alfa 147 had ik élke 3 maand (ik overdrijf niet, soms korter) een stadslichtje stuk. In die 3 jaar dat ik 'm heb gehad zeker wel 10x een stadslichtje vervangen.
Bij deze nog geen stadslichtje stuk gehad wat écht een verademing is.
We gaan het zien hoelang die het volhoud nu ik er over gesproken heb.
Update stadslichtjes. Gaan ruim een jaar mee !
Gebruikskosten: ****
Goed te doen. De wegenbelasting kost me €102 per maand. Verzekering €39. Onderhoud moet ik nog even na rekenen maar reken maar een dikke €1500,- in een jaar tijd wat ik eigenlijk net een tikkeltje teveel vind, maar aangezien ik autistisch ben met vage geluiden en dingen die niet in orde zijn, de olie-interval bijvoorbeeld erg belangrijk vind en eveneens goede merk banden eronder wil hebben, kom je al gauw op zo'n bedrag. En met zo'n laag aanschafbedrag als wat ik er voor betaald heb, mag je ook niet zeuren vind ik. Voor een gemiddelde Golf, A3, Mazda 3 en ga zo maar verder betaal je 3x zoveel en dan heb je nog geen beurtje gegeven. Maar over het onderhoud kom ik later op terug. Wil alleen wel zeggen een Alfa koop je niet om ultra zuinig of het aller goedkoopst te rijden. Dan had je beter een nietszeggende Daihatsu kunnen kopen. Je koopt een Alfa omdat je iets anders wilt dan de rest, iets exclusiever en de wegligging spreekt me gewoon erg aan. Verder mankeert er altijd wel iets aan, net als bij elke andere auto, het is maar net of je het belangrijk genoeg vind om te repareren. Ik hou in elk geval van puntjes op de ï. En als je het regelmatig een beetje bijhoud kan je lang rijden zonder problemen of dingen die kapot gaan. En daarmee creëer je weer betrouwbaarheid.
Later meer.
Onderhoud
- 265.000 km
In dit hoofdstuk zal ik alles specifiek benoemen wat er aan de Alfa gebeuren moet, of gedaan is. Dit om een helder beeld te schetsen van een Alfa. Hieruit kan je zelf je conclusies trekken, maar bedenk je wel dat niet iedereen hier op Autoweek zo eerlijk is om een uitgebreid verslag te schrijven, wat een vertekend beeld geeft over een auto. Positief is prima, maar je moet wel reëel blijven.
______________________________________________________________________________
Datum: 21-09-2017 / Kilometerstand 206.500
De Alfa werd afgeleverd met een nieuwe APK welke geldig is tot 03-11-2018.
Voor de APK is er een ashoes gerepareerd of vervangen, welke van de twee was me niet helemaal duidelijk, maar ik vond het prima.
Recente bovenste draagarmen
Recente remschijven+blokken
______________________________________________________________________________
Datum: 02-10-2017 / Kilometerstand 209.000.
Om het gelijk goed aan te pakken voor preventief onderhoud gekozen en de specialist de vrije hand gegeven om dingen te vervangen, los te halen, te repareren etc. De Alfa rijd na de beurt merkbaar beter dan het eerste testrondje.
Grote beurt en alles wat daarbij komt kijken:
1. Motor olie 5w40 Castrol Edge Turbo Diesel
2. Oliefilter, luchtfilter, interieurfilter
3. Versnellingsbakolie (schakelde niet lekker van 2 naar 3, en stroef van 3 naar 4. Na vervanging bakolie probleem opgelost).
4. Remvloeistof dot5.1 (alle remmen losgehaald schoongemaakt etc).
5. Luchtmassameter tweedehands (zat eentje in van een 16v terwijl dit de 8v is, motor had niet al z'n kracht wat ie moest leveren).
6. Thermostaat nieuw (temperatuur kwam niet boven de 80 graden) incl. nieuwe koelvloeistof.
7. Vacuümslang naar de turbo en een paar extra preventief vervangen. Storing motormanagement; turbo deed niks.
8. EGR afgedopt en uitgeschreven om interne vervuiling te voorkomen.
9. Knopje bedieningsunit elektrische ramen gefixt (was lam).
Uit laten lijnen bij Lammert van der Meulen in Dokkum.
Bedrag specialist €450,00
Uitlijnen €100,00
Totaal €550,00
_____________________________________________________________________________
Datum: 20-03-2018 / Kilometerstand 223.079
Kleine beurt.
1. Nieuwe voorbanden. Michelin energy saver+.
2. Wiellager linksachter. Begon lawaai te maken.
3. Motorolie 5w40 Castrol Edge Turbo diesel.
4. Oliefilter.
5. Deurklink bestuurdersdeur. (brak ineens af).
6. Deurvanger bestuurdersdeur (begon lichtjes te kraken met open en dicht doen)
7. Ruitenwisser-arm bestuurderskant tweedehands (de vertanding was vergaan waardoor er speling op op het mechaniek zat en als de wind van rechts kwam, tikte de ruitenwisser tegen de raamstijl aan, met irritant getik tot gevolg).
8. Phillips White-Vision lampen.
Totaalbedrag €803,95
______________________________________________________________________________
Datum: 10-08-2018 / Kilometerstand 237.090
Grote beurt.
De Alfa naar de specialist gebracht en vakantieproof laten maken omdat ik er een paar week later mee naar Spanje ging.
Had een storing motormanagement gehad bij 180km/h.. Geen merkbaar vermogensverlies gelukkig wel een rood lampje die begon te branden, maar enkele dagen later ook weer uit zichzelf uitging. Ideaal. Maar een paar dagen later hoorde ik wat suizen... bij de specialist (gratis zoals altijd) uit laten lezen, kop koffie erbij, onderdelen besteld en een week later alles gemonteerd.
1. Motorolie Eni i-Sint 5W40
2. Oliefilter, luchtfilter, interieurfilter, brandstoffilter
3. Onderste turboslang
4. Sensor van de turbo (pierburgklep) P0236 was storingscode
5. Schokdempers achter origineel af-fabriek (vanwege roest aan de schotel)
6. Reactie-armen achter
7. Stabilisatiestangen achter
8. Verstelbare bouten
9. Aircoservice, laten reinigen en opnieuw laten vullen. Wordt weer goed koud wat in Spanje straks geen overbodige luxe is. (update; dat was zeker geen overbodige luxe)
Ook de verlichting opnieuw af laten stellen.
Ook heb ik weer een haakje aan de sleutel, was afgebroken en gebeurt wel eens vaker, dus heb nu ook weer een sleutelhanger eraan bungelen i.p.v. een losse sleutel in je broekzak.
Totaalbedrag: €850,00
______________________________________________________________________________
Datum: 24-09-2018 / Kilometerstand 246.000
APK.
Moeiteloos!!! Moeiteloos van NL naar Spanje gereden, daar naar alle tevredenheid rondgetoerd naar bestemmingen en weer terug naar vakantie-adres. Op bochtige wegen in Frankrijk en Spanje komt het onderstel echt goed tot z'n recht. Ben in één keer (wel ruime pauzes tussendoor) naar huis gereden á 2150kilometer enkele reis. Totale afstand 6100km in 2 weken tijd en motorisch geen centje pijn! Wat dat betreft heeft de Alfa zich op alle fronten bewezen! Echt een betrouwbare wagen.
Maar de Alfa moest bij terugkomst een maand later voor de APK. Zoals verwacht geen problemen en in één keer er doorheen gekomen. Geen stress dus. Nu weer geldig tot 03-11-2019. Wel een aantekeningspunt over de draagarmen. Daar zit een beetje speling op maar wel binnen de marges. Ik had het in elk geval nog niet gemerkt met het rijden. Maar zal ze in de loop der tijd wel vervangen waarna ik 'm ook weer laat uitlijnen.
Totaalbedrag APK: €50,00
_______________________________________________________________________________
Datum: 09-01-2019 / Kilometerstand: 260.000
Kleine beurt.
Met Eni i-Sint 5W40 en oliefilter.
Kosten. €65,00 bij de specialist. Contant, zonder bon. Hoef ik het niet zelf voor te doen.
Tevens de passagiers koplampunit laten polijsten aangezien ie dof werd en het zicht dus ook minder. Kostte €25,- . Laten doen bij iemand die van z'n hobby (auto's poetsen en polijsten) z'n werk heeft gemaakt. Het resultaat mag er zijn, ziet er weer als nieuw uit. Foto's volgen nog!
Disclaimer; de vorige eigenaresse heeft de andere koplamp unit in z'n geheel laten vervangen, wel voor een originele, maar de specialist kon zien dat ie al een keer vervangen was.
Totaalbedrag: €90,00
_______________________________________________________________________________
Datum: 08-03-2019. / Kilometerstand: 264.500
Storing motormanagement.
Nu was ik er wel klaar mee. Voor de 4e keer storing motor management bij het overschrijden van de 180km/h op de autobahn. Het aparte is dat ie alleen maar een storing aangeeft als ik de 180km/h passeer, alle snelheden daaronder heb ik nooit iets vreemds gemerkt of aan storingen gehad. Heb de Alfa afgelopen maandag naar de specialist gebracht die 'm een grote beurt geeft en alles fixt wat er te fixen valt.
Dat is de pest van een auto kopen met een storing. Ook al kocht ik 'm voor een lage prijs, de ergernis die je er in een later stadium van hebt is dat het niet waard. De vorige eigenaresse heeft waarschijnlijk jaren lang met de storing rond gereden waardoor de turbo maar half z'n werk deed en de VNT verstelling vast zit.
Volgende week heb ik haar weer terug dan zal ik de review weer aanvullen. Ben hier al een paar maand niet meer geweest. Teller staat nu op 264.000km dus om-en-nabij de 60.000km gereden in 1.5 jaar tijd. Gaat snel.
_______________________________________________________________________________
Datum: 17-03-2019 / Kilometerstand: 265.000km
Nou... gisteren de Alfa weer opgehaald en echt, wat een andere auto is het geworden. Motor klinkt stuk rustiger, loopt mooier en hij rijd zoveel fijner.
Vooral onderin weer een stuk meer power. Alsof ik er zeker 15nm bij heb gekregen. De turbo was bij aanschaf dus al niet super.
Maar er is ook een hoop aan gebeurt waarvan sommige dingen noodzakelijk, de rest is preventief. Zoals bijvoorbeeld de turbo, die is preventief, hij deed het nog maar de VNT verstelling zat vast waardoor ik regelmatig een storing motormanagement had. Het spruitstuk was de pakking van lek, waardoor die krom getrokken is en vervangen moest worden. De inlaatslang (zit tussen lmm en turbo) zat een scheur in. Zat ook een zwaar punt in het koppelingspedaal (helaas gekomen op vakantie toen er een blikje drinken onder rolde en ik wou koppelen/schakelen) en die heb ik op eigen verzoek laten vervangen. Zo tikt het allemaal al gauw aan.
1. Nieuwe turbo.
2. Uitlaatspruitstuk tweedehands
3. Spruitstuk pakking.
4. Inlaatslang.
5. Koppelingscilinder.
6. Distributieriem, waterpomp, looprollen en multiriem
7. Motorolie Eni-iSint 5w40 en versnellingsbakolie.
8. Oliefilter en luchtfilter.
9. Draagarm rechtsboven en rechtsonder.
10. 2 nieuwe achterbanden Vredestein Ultrac Satin. De zomervelgen er weer onder gezet na een halfjaar in de opslag. Voorbanden waren al nieuw. 215-45-17 XL.
11. Er zat een resonantie in het rechterdeur bij het aan hebben staan van muziek. Dit is nu ook over.
En verder een grote beurt gehad.
Zo zijn er nog een paar lampjes die vervangen zijn waarvan o.a de kofferbakverlichting die niks meer deed maar dat is detail.
Ook uit laten lijnen bij Lammert van der Meulen in Dokkum
Stuurt weer strak de bochten door.
Rijd/stuurt/remt/accelereert als nieuw.
Je kan wel zeggen dat ik perfectionistisch ben. Dat kost me veel geld maar het is het meer dan waard. Kan weer jaren vooruit.
Totaalbedrag voor al het bovenstaande.: €1720
_______________________________________________________________________________
Wegens totall-loss, een berekening van de kosten per kilometer.
20 maanden. 21-09-2017 - 01-05-2019
65.000km
Aanschaf: €1200,00
Wegenbelasting: €2020,00
Verzekering: € 780,00
Brandstof: € 5484.37*
Onderhoud / accesoires; € 4063,95
_________
Totaal: € 13.538,32
*o.b.v. 65.000km, 1 liter per 16km aan verbruik en €1,35 gemiddeld als dieselprijs.
Kosten per kilometer: € 0,20.8 cent.
Kosten per maand: €676,91
o.b.v. 3250km per maand.
Totall-Loss
- 271.500 km
Dat ging niet zo als gepland. Heb een leuke dag gehad op het werk en op cursus. Lekker rustig naar huis gereden. En 100 meter voor m'n huis gaat het fout. Ik steek een kruispunt over, waar ik van te voren nog naar links en daarna rechts gekeken heb voor ik overstak. En ineens krijg ik - was kruispunt al voor een groot gedeelte over - uit het niets rechtsachter een beste duw waardoor de achterkant van de auto in de slip schiet, ik moet tegensturen en remmen tegelijk om niet volledig de macht over het stuur kwijt te raken, waarna ik tegen een boom tot stilstand ben gekomen. Het ging allemaal zo snel. Was er totaal niet op verdacht dat ik rechtsachter geraakt werd. Ik heb immers niks gezien, waardoor ik aangereden kon worden. Was een hele rare gewaarwording. Ineens werd ik opzij gedrukt... Pas toen ik de auto uitstapte kwam ik erachter dat het een motorrijder was. Zal je vertellen, toen zat de schrik er wel even goed in. Hij zal maar dood zijn. Maar gelukkig had ie de klap overleefd en behalve een paar kneuzingen en 30sec compleet van de wereld te zijn geweest is ie er goed vanaf gekomen. Waar ik erg blij om ben. Gelukkig komt er ie er weer bovenop, heeft niks gebroken alleen een paar kneuzingen. Feit blijft helaas wel dat ik schuldig ben aan het ongeluk omdat hij van rechts kwam (gelijkwaardig kruispunt), alhoewel ik hem nooit gezien heb door vermoedelijk z'n hoge snelheid, dat is alleen niet te bewijzen, en ik dus ook niet kon anticiperen dat hij er was. Het was gebeurt in een 30km-zone, notabene 's avonds, dus we moeten elkaar wel opgevallen zijn door de verlichting auto vs motor. Want ik zag hem niet en hij mij niet (op het laatste moment zag ie me; 5 meter remspoor van de motor voor ie m'n auto raakte en dan nog met een bepaalde snelheid die de impact op m'n auto geeft, waardoor de achterkant een swieper opzij kreeg). Dusja shit happends helaas. Ben er een paar dagen wel even goed ziek van geweest. Net €1700,- uitgegeven aan preventief onderhoud en alleen WA verzekerd. Verder blijft het blik, materiaal, dus gewoon vervangbaar alhoewel het wel even zeer doet.. Maar dat de motorrijder niks mankeert / het overleefd heeft vindt ik daarin belangrijker. Van geld kwijtraken kom je wel weer bovenop, van iemand doodrijden niet.
De Alfa is verder zo goed als totall-loss.
Motorkap/voorbumper/koplampen beschadigd en de bovenste balk achter de voorbumper is krom waar de koplampen aan bevestigd zijn, staat zeker 5cm naar achteren en komt tegen de bovenste, geluidswerende kap aan van de motor. Als ik de motorkap dicht doe schuift er een deel over het zij-spatbord. Dat is gewoon einde oefening.
Zo staat het rechterachterwiel er krom onder en wat beschadigingen op de achterbumper en zijscherm door de motor die er tegen aan gekomen is.
Economisch is ie totall-loss en zal een aardig kostenpost worden om alleen al het plaat en spuitwerk klaar te krijgen. Laat staan de kromme as en het kromme wiel. Heb er later even onder gelegen en draagarmen zijn geknikt en schokdemper krom, het wiel kan afgeschreven worden. Nieuwste banden zaten achter, 6500km oud. Geeft te kennen wat voor klap het geweest is.
De laatste foto laat het kromme achterwiel zien. Weggesleept door de berger...
Ook typisch. Ben een "snelheidsduivel" buiten de bebouwde kom, rijd graag 150 waar het kan en mag op een 130 stuk (heeft me in al die jaren nog maar één keer een boete opgeleverd á €96,-), 90 waar ik 80 mag of het gas een keer diep intrappen op de Duitse Autobahn als ik voor m'n werk ergens heen moet (zoals laatst, Dortmund, 215 op de teller). Maar notabene in je eigen straat wordt je met lage snelheid aangereden.
Nu opzoek naar een andere wagen.
Dat wordt zeker weten weer een Alfa.
Heb nergens last van na het ongeluk dus echt een veilige auto!! Ben er zeer over te spreken hoe sterk het onderstel en de carresorie is.
En ik vind het ook jammer want deze Alfa was helemaal klaar gemaakt. Als er vrienden of familie mee rijden complimenteren ze altijd dat ze geen rammels, gepiep of gekraak horen en het onderstel en aandrijving erg strak aanvoelde. Dat zal de zoektocht naar een andere wagen lastig maken.
Ga deze Alfa zeker missen vooral om z'n mooie blauwe kleur. En het is vooral als een domper dat ik zelf ook al regelmatig motorrijd en áltijd let op motor rijders omdat ze kwetsbaarder zijn in het verkeer. En zo ineens ben je volgens de wet aansprakelijk voor een ongeluk waar ik niks aan kon doen, notabene met een motorrijder. Dan is het wel verzekeringswerk, maar toch.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo 147 2.0 T.Spark Distinctive 150pk LEDER
- 2006
- 235.228 km

Alfa Romeo 147 2.0 T.Spark Collezione Selespeed
- 2006
- 168.194 km

Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark Progression Clima, Cruise control, Radio, Mistlamp, Lichtmetalen velgen Bij de verkoop van gebruikte voertuigen door CD-Cars wordt geen standaard garantie verstrekt. De koper aanvaardt het voertuig in de staat waarin het zich bevindt op het moment van aankoop, in
- 2005
- 288.626 km