Alfa Romeo 146 1.6 i.e. L (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 146 1.6 i.e. L |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 111.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Via autotrader.nl kwam ik deze auto op internet tegen, zwart, boxermotor en de L. Mijn broer reed op dat moment in een 145 van 1995, een rode (waarvan de lak niet super was, maar dat hebben alle rode auto’s van dat jaar)
Na een proefrit gemaakt te hebben, nadat de eigenaar van de zaak de auto met uiterste voorzichtigheid uit de showroom had gereden, was ik al helemaal verkocht. Wát een auto zeg!
De auto was van liefhebbers geweest en alles wat erop en in zat was origineel, tevens de 14’ LM velgen (niet supergroot, maar wel mooi) Ook zat er een afneembare trekhaak bij, altijd handig...
Het weggedrag is ruim bovengemiddeld te noemen, de ruimte is overweldigend; met de bank plat is de laadruimte even lang als in een Kangooachtige. Daar waar GTi’tjes, CRX’jes, Calibra’s een ander uitlaatsysteem nodig hebben is het geluid van een viercilinder boxermotor standaard lekker diep. Stationair en op hoge toeren een heerlijk geluid, al is de auto niet supersnel.
De tweede week dat ik de auto had ben ik met vrienden op vakantie geweest, een ritje van 300 km met drie man en voor 4 à 5 bagage (in de kofferbak) 1:13 de vakantie door.
Afgelopen jaar naar Oostenrijk geweest met mijn vriendin én complete kampeeruitrusting (nu ook gebruikmakende van de achterbank) gemiddeld 1:13,3 (met één uitschieter van 1:15,7. Dat was waarschijnlijk bergafwaarts)
Ofwel ik heb mijn droomauto en ze bevalt me prima!
(mistlampenen daglicht aan staat superstoer, maar kost je wel €65,- als je wordt aangehouden...)
PROBLEMEN
Kleine beurt en APK:
- stuurkogel rechtsvoor
- uitlaat (€200,-)
- remblokken
- gordels voor (APK)
De kosten hiervoor waren in totaal €700,- wat neerkomt op zo’n €60,- per maand excl. houderschapsbelasting à €30,- per maand.
Redelijk te noemen dacht ik.
Wat er nu aan de hand is, waarschijnlijk na lang op hoge snelheid te hebben gereden door Duitsland heen... (al kwam de naald niet verder dan 150 km/h dit omdat we zelf niet harder wilden, maar het overgrote deel reden we 130 km/h)
De hydraulische klepstoters aan de rechterkant van het motorblok moeten worden vervangen, wat een duur grapje klinkt te worden. Oorzaak is niet helemaal duidelijk, wel is duidelijk dat mijn 146 tijdens de vakantie wat teveel op d’r donder heeft gehad...
Update 4-11-2006
In juni van dit jaar zou ik mijn auto voor een gorte beurt naar de garage doen, toen ik het lijstje hoorde wat er moest gebeuren en de kosten wa de pret er gauw af. Vooral toen de garage de reparaties afraadden omdat het niet zeker zou zijn hoelang de auto nog zou kunnen rijden. Een lijstje met de problemen:
- voorbanden versleten (binnen 10.00 km, niet door rijgedrag)
- draagarm rechtvoor
- tik in de motor
- drijfstang motor
- tik in versnellingsbak
- remleidingen
- remschijven en -blokken
Dit grapje zou op zo’n 1500 euro komen en mij werd geadviseerd om een andere auto te kopen. Saillant detail: er werd door de monteurs gezegd dat er in jaren niets aan de auto was gebeurd... (zie ook APK en kleine beurt voorafgaand in dit verhaal)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren