Alfa Romeo 145 1.6 Twin Spark 16V L (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 145 1.6 Twin Spark 16V L |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 87.000 km |
KM-stand laatst | 87.000 km |
Alfa Romeo in bezit
- 87.000 km
Stel, je hebt een beperkt budget maar wil toch in iets leuks rijden? Dit 'probleem' heb ik al een aantal jaren. Het kan soms best lastig zijn om tegelijkertijd student en autoliefhebber te zijn. Aan de andere kant is het een uitdaging om voor een beperkt bedrag toch iets moois te vinden.. En met mooi bedoel ik dan een auto waar niet iedereen in rijd. Zodoende had ik hiervoor een witte Bmw e30 uit 87. Prachtige wagen, al was 'ie niet in heel beste staat. Daarvoor een Volvo 440 1.7 automaat gereden. Ook een prachtbak, heerlijk lomp..
Nu dus weer iets totaal anders, een Italiaan! Bij een Hyandai dealer gekocht voor weinig, gezien de maagdelijke kilometerstand van 87000 met NAP, onderhoudshistorie en vol jaar apk. De auto stond mooi op de foto, geen spatje roest, en met alle bumpers in kleur gespoten, en dat maakt hem in mijn ogen echt stukken mooier dan die andere 145jes met die grote stukken zwart plastic.
Bij de proefrit op slag verliefd. Goed, het koppelingspedaal was even wennen want de auto bokte nogal, maar verder fantastisch. Het sturen ging lekker licht, maar wel met veel gevoel. De remmen voelden ook bovengemiddeld goed aan, alsof ze gemaakt zijn voor hoge snelheden. Mijn auto is uitgerust met airco, die ook nog eens fantastisch bleek te werken.. Toen de auto eenmaal warm was even een keer goed doorgetrokken. Waar ik eerst lichtelijk teleurgesteld was in de kracht van de motor, werd ik ineens wakker geschud. Aha, dacht ik, ik moet hem dus BOVEN de 3500 toeren rijden. Dan is het pas feest! Heerlijk sportief geluid ook. Over geluid gesproken, auto kwam met een Kenwood radio en standaard 6 speakers, waar heerlijk heldere klanken uit knallen! De deal was daarna snel gemaakt!
Tot nu toe weinig problemem gehad. Auto bevalt goed en het sportieve karakter kan mij nog steeds goed bekoren. Over kraakjes en rammeltjes hoor je mij niet klagen. Valt heel erg mee, zeker na wat ik gelezen had van sommigen.. Helaas is alleen de stuurbekrachtiging er pas mee gestopt. Is ergens lek, maar weet nog niet waar. Binnenkort even naar laten kijken. Het hindert wel, maar is gelukkig geen ramp.
Tot zover mijn eerste verslag.
Update 1:
Vorige maand het motortje even een opfrisser gegeven. Heeft een lieve duit gekost, maar het loopt weer als een zonnetje. De nokkenasversteller is vervanger inclusief alle bijkomende riemen en balansas e.d. Ook de distributieriem is vervangen en er waren 10 klepbekers (?) aan diggelen. Samen met de nokkenasversteller verklaarde dat het dieselgeluid. Nu hij gemaakt is loopt hij weer zijdezacht en ik merk ook een verschil met rijden. Hij pakt veel lekkerder op nu bij lage toeren en schakelen lijkt daardoor minder stoterig te gaan. Alsof er meer koppel beschikbaar is nu. Ik durf met de nieuwe distributieset ook eindelijk eens lekker door te halen tot het rode gebied, en wat is dat een feest zeg, zeker met het nieuwe sportfilter erop. Klinkt haast als een Maserati! ;)
NU moet alleen de stuurbekrachtiging nog worden gemaakt en dan is de auto weer in topstaat!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.