Alfa Romeo 145 1.6 i.e. (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 145 1.6 i.e. |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 156.000 km |
KM-stand laatst | 202.000 km |
Alfa 145 1.6 Boxer, onterecht ooit een zwaar onder
- 174.777 km
Hallo ik ben Erik Stempels,
Ik begin even een kort verslag van hoe alles begon, wil je liever meteen wat over de 145 met boxermotor lezen, scroll dan naar beneden!
Ik begon in 1998 met mijn eerste auto een Opel Corsa 1.3 uit 1987 en dat terwijl ik Opel haatte, maargoed door omstandigheden kocht ik hem toch en hij beviel erg goed, maar na iets meer dan een jaar ging ik voor mijn droom en kocht ik een Alfa-33 1.7IE uit 1992 waar ik 5,5 met zéér veel plezier in gereden heb.
Daarna kocht ik een Lancia Delta HF4wd uit 1987, kijk maar op Google wat voor auto dit is, wat ik wel verklap, was dat hij zeer eenvoudig te tunen was!
Na 1.5 jaar verkocht ik hem omdat eigenlijk alles in de Delta ging zitten, maar het was een leuke en betrouwbare auto.
Na een paar jaar te zijn vreemdgegaan kwam ik weer terug bij Alfa-Romeo, ditmaal werd het een 156 1.8TS uit 2001, tjongejonge was dit nou veel degelijker dan de 33 waar ik zelden problemen mee had?
Telkens was het wel weer wat mijn deze 156.
Uiteindelijk kwam ik een laatste serie 156 tegen uit 2005, ditmaal een gechipte 1.9 JTD.
Dit was echt een fantastische Alfa die echt super goed in elkaar zat, niks gerammel en ondanks de super de luxe uitvoering, ging er niks stuk, totdat iemand tegen mijn 156 aanreed toen ik lag te slapen en op de vlucht sloeg, zo kocht ik maar een Fiat Panda.
Echter kwam er al snel weer een Alfa, een..... 33 1.4IE, dit omdat de 156 JTD me de boxermotor van mijn eerste Alfa me meer dan ooit deed missen.
Goh wat voelde dit fijn zeg en was ook probleemloos.
Echter was de 33 1.4 onderin de toeren bepaald niet vlot, pas bij 3000tpm reed hij normaal om erbij 4000tpm zin in te krijgen.
Op een gegeven moment wilde ik meer, ik wilde meer auto en toch eentje met de Boxer.
Dus ik wou een 145/146 Boxer met een zeer grote voorkeur voor een late 1.6 Boxer met GM injectie, dit omdat deze veel zuiniger zijn en fijner rijden dat de eerdere series met Bosch injectie.
Nou kreeg ik van iemand van Facebook te horen dat hij mijn 33 wel wilde hebben omdat hij de 33 enorm miste en of ik niet zijn 145 1.6 wilde hebben.
En al gauw werden we het eens.
Kort na aanschaf begon echter de ellende, hij bokte.
Dus naar AutoZagato gebracht en deze verving na wat speurwerk de bobine.
Daarna reed hij weer super.
Paar maanden later begon hij een beetje te bokken na een koude start, wat vervolgens ook weer heel snel over ging.
Echter werd dit snel erger en stonk ook erg naar benzine.
Dus het CO2 gehalte laten meten en toen bleek dat het CO2 gehalte 7 maal zo hoog was als dat mocht.
Conclusie was een kapotte lambdasonde of een te hoge brandstofdruk.
Dus monteerde ik een nieuwe lambdasonde en..... voor 1 dag reed hij fantastisch, maar de volgende dag was het weer hetzelfde liedje.
Dus toen een nieuwe brandstofpomp besteld en gemonteerd, tijdens het monteren zag ik de echte oorzaak, een slangetje aan mijn brandstofpomphuis zat vast geplakt en ja door de benzine loste de lijm op en liet dus los..
Na het gelijmd te hebben reed hij weer goed.
Maargoed ik moest toch opzoek naar een nieuwe brandstofpomphuis, die niet meer nieuw te krijgen was, gelukkig vond een maat van me er eentje op de sloop en na het monteren liep hij..... super slecht en wat ik ook deed, het werd niet beter.
Dus naar de garage gebracht, bij Wurth & Verschoor, deze belde me 2 dagen later op, hij was gemaakt!
Het was dus een kapotte brandstofdrukregelaar.
Maar nu over hoe een 145 1.6 Boxer met GM injectie rijdt.
Nou echt ronduit fantastisch!!!
Moderne rijeigenschappen gecombineerd met ouderwets karakter.
Hij roffelt dus heerlijk en daarnaast is de 145 helemaal niet te zwaar voor de 145.
Met de 1.6 gedraagt hij zich echt als een Alfa, onderin lekker soepel en krachtig genoeg om niet onder te doen voor de moderne eco auto's van nu met hun turbomotoren en bovenin gedraagt hij zich ook als een echte Alfa, door lekker snel te zijn.
Het verbruik ligt gemiddeld op 1:11,5 á 1:11,7 en ligt dus ongeveer gelijk met de 33 1.4IE die gewoon te zwak was onderin de toeren.
De 33 woog 950kg en had 90pk.
De 145 weegt 1102kg en had 103pk.
Maar in de praktijk is de 145 dus veel fijner om mee te rijden.
En ja hij had 103pk en ook daarmee was hij dus als hierboven beschreven en dat vind ik best knap.
Echter heb ik hem dus later bij Squadra Tuning, een Alfa tuner, laten chippen.
Ook ging de tussendemper er onderuit en kwam er een Ragazzon einddemper onder en werd de inlaat veranderd door een BMC CDA carbon luchtfilterhuis.
Resultaat is pure fun!
Van lekkere boxer roffel naar een gaaf boxer geluid en het motorkarakter is door de chiptuning wat verfijnder en geeft net dat beetje extra.
De BMC CDA is fantastisch, geen pure show qua sound, maar wel over de gehele linie iets meer kracht en ja iets voorbij de 3000tpm geeft hij een leuke grom.
Ondanks dat ik last van wat achterstallig onderhoud had, bevalt de 145 me super goed en vergeef ik het hem graag, het rijdt gewoon zalig en ik ben er net zo blij mee als met mijn eerste Alfa, mijn gele 33 Madeno.
Update
- 191.300 km
Ik ben nog steeds erg blij met mijn 145 boxer en hij word steeds beter.
Nadat het brandstof probleem opgelost was, reed mijn 145 zo erg goed en pittig dat ik wilde weten of hij nu meer gaf dan dat ik durfde te hopen en dus ging de 145 naar Speed Center in Geldermalsen op de rollenbank met als resultaat 110,9pk en 150.0Nm (volgens Squadra tuning origineel 100pk en 130Nm)
Later verving ik de katalysator door een rechte buis.
In eerste instantie had hij daardoor onderin de toeren aanmerkelijk minder trekkracht, maar na elke rit werd hij steeds beter en na een week was het totaal anders.
Lekker veel trekkracht onderin en echt snel bovenin, met een heerlijke snerp zoals de 33's ook zo lekker klonken en met heerlijke ploffen en soms een knal bij hoog in de toeren snel schakelen.
Hij heeft dus zeker aan vermogen gewonnen, maar hoeveel...
Laatst las ik op Facebook iets over Carbon Clean Master die met waterstof in je inlaat de motor reinigd en dus aangekoekte koolstof verwijderd.
Dat heb ik dus laten doen en ik merkte een aanzienlijk verschil, maar de man die mijn motor gereinigd had, wees me op een lekkage in de oliecarterventilatieslang en zei dat hij hem niet mooi vond lopen.
Nadat ik de slang vervangen had voor een nieuwe, liep hij inderdaad veel mooier.
Daarna nog mororflush gedaan, wat ik al eens eerder gedaan had, maar zoals verwacht een uiterst minimaal verschil, wel is de olie nu super helder.
Maar carbon clean is echt een aanrader en ik zou het ook tuning willen noemen.
Een nieuwe auto vervuild na ca.10.000km merkbaar, dus ook al word hij dan soepel, hij word geremd door vervuiling, maar na reiniging weet je niet wat je meemaakt.
Onderin iets meer kracht en wat soepeler, maar naarmate de toeren stijgen, komt de winst..
Ik ben dus super blij met de 145.
Qua prestaties verdiend hij standaard zeker de 4 sterren, maar na montage van een Squadra chip (+8pk), andere inlaat en open uitlaat is dit absoluut 5 sterren.
De boxermotor is ten onrechte echt zwaar ondergewaardeerd geweest en dat kan ik als ex 33 1.4 en 1.7IE rijder zeker wel zeggen.
Verkocht aan een clublid en vriend
- 202.000 km
De 145 was een heerlijke comfortabele en pittige auto en schakelde uitstekend.
Wielophanging maakte wel wat klapgeluiden, waRschijnlijk de draagarmen.
Kon opgeknapt worden en dat was hij absoluut waard, maar ik kwam een inmiddels zeer zeldzame Alfa 146 1.7 16V tegen en ik kon die niet laten staan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.