6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 GT-M Line (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 GT-M Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 51.377 km |
KM-stand laatst | 56.500 km |
Aanschaf, 1e 5000 km
- 56.500 km
Vorige auto, reden inruil
Na ca. 5.5 jaar en 160.000 km in een Skoda Octavia 1.6 TDI, die niet zo probleemloos verliepen, werd het tijd om een keuze te maken: doorrijden in de Octavia of inruilen. De matige bouwkwaliteit van de Octavia was de eerste reden om te kiezen voor een andere auto.
Vergelijk
Mijn wensen voor een nieuwe auto waren:
- goede wegligging met mogelijkheden voor sportief rijden
- vlotte prestaties
- goede, liefst wat sportieve wegligging, stabiliteit op hogere snelheden
- voldoende ruimte en comfort voor vakanties (3-4 personen), liefst stationcar
- ruimte om grote zaken te vervoeren
- betrouwbaarheid
- kosten (niet te veel afschrijving, brandstofverbruik)
Ik heb de volgende modellen vergeleken:
- Mazda 3 (145 of 165 PK)
- Mazda 6 Sportbreak (165 PK)
- Ford Focus station (150 of 182 PK)
Keuze
Bij de Ford Focus was ik bang voor de kosten rondom de kleine turbo motor, zoals vliegwiel, koppeling etc, met name bij hogere kilometerstanden. Wel spraken de prestaties en ruimte me aan. De Mazda 3 viel af vanwege de beperkte ruimte en het donkere interieur op de achterbank, naar mijn idee niet zo prettig voor kinderen. De Mazda 6 kwam goed naar voren uit de reviews en bood voldoende ruimte. De 2.0 165 PK bood naar mijn idee ook voldoende vermogen.
Het is dus een Mazda 6 geworden. Een GT-M line uit 2017 met 165 PK. De kilometerstand bij aankoop (51.377) had ik liever wat lager gezien, maar de combinatie van het uitrustingsniveau, de opties en een relatief goede inruil gaven de doorslag.
Techniek motor, versnellingsbak
Maza kiest voor Sky Active, dus een grotere motor met lage wrijvingsweerstanden, een hoge compressieverhouding en géén turbo. Het koppel ligt hierdoor flink lager dan bij de meeste andere auto’s met een downsized turbomotor. Het maximale koppel wordt pas bij 4000 tp/m bereikt, maar minimaal 90% van het koppel is gelukkig wel tussen 2000 en 6000 tp/m voorhanden. De Mazda met GT-M line, in elk geval deze, is uitgerust met de wat kortere versnellingsbak die ook in de GT-M wordt gemonteerd, met een langere 3, een kortere 4, 5 en 6. Bij 120 km/u is het toerental van de Mazda 6 GT-M line in 6e versnelling 2750 tp/m, vergelijkbaar met de VW 1.4/1.5 TSI (2650 tp/m) en de Focus 1.5 Ecoboost (2750 tp/m). Bij de standaard Mazda 6 165 PK is het toerental bij 120 km/u in 6e versnelling 2400 tp/m.
Prestaties
Omdat mijn vorige auto, de Octavia 1.6 TDI, getuned, behoorlijk krachtig was, moest ik wennen aan de minder snelle vermogensopbouw. Maar al snel kwam ik achter het voordeel van de Mazda motor. Het vermogen is veel beter te doseren, waardoor de auto ‘harmonieuzer‘ en rustiger overkomt. Wil je harder, dan trek je gewoon verder door in de versnellingen. Ook in bergachtig gebied kun je precies bepalen hoeveel snelheid je nodig hebt. Ik kan me wel voorstellen dat je bij het trekken van een caravan meer hebt aan het hoge koppel van een kleine turbomotor, maar zonder caravan is het motorkarakter gewoon erg prettig. Overigens zou ik wel altijd kiezen voor een 165 PK motor, ook in de bijna even zware Mazda 3, en zeker in de CX-5.
Voor de liefhebbers van het rijden op topsnelheid is de Mazda 6 wat minder; boven de 200 km/u is de fut er wel uit, mede door het lagere koppel. Bij een VW Golf of Passat met 1.5 TSI motor zijn snelheden van boven de 200 km/u gemakkelijker te bereiken en vast te houden (opgezocht op Google).
Rijden, weggedrag
Hier is de Mazda echt stukken beter dan de Octavia. Op de snelweg is de Mazda qua rijgedrag een toonbeeld van rust en stabiliteit, tot aan de topsnelheid. Ook op vlotte binnendoorwegen voelt de Mazda zich helemaal thuis; niet zenuwachtig of agressief, maar met een overtuigende wegligging, waarbij je elke keer weer versteld staat van de reserves. De 19” velgen zijn echt geen probleem onder deze auto (in elk geval die van na de facelift in september 2016), maar zorgen juist voor een lekker direct stuurgedrag zonder oncomfortabel te worden. De Mazda 6 vanaf de facilift in 2016 heeft standaard GVC (Geforce Factoring Control). Of het echt iets toevoegt aan de modellen zonder GVC kan ik niet beoordelen, maar feit is wel dat het stuurgedrag lekker rustig is, en dat mijn vrouw en kind niet meer wagenziek zijn geworden, ondanks mijn toch wel vlotte rijstijl. Heel anders dan in mijn vorige auto. De Mazda voelt gewoon heel stabiel en zeker aan, ook voor inzittenden.
Verbruik
Bij rustig rijden, met een mix van bebouwde kom (kleine dorpen) en buitenweg, heb ik tot twee keer toe een verbruik van 5.3 liter/100 km gehaald, ofwel 1 op 19. Tijdens onze vakantie in Schotland, met veel heuvelachtige/bergachtige binnendoorwegen en een vlotte, maar vloeiende rijstijl lag het verbuik rond de 1 op 15. Op echt bergachtige, korte trajecten was dat 1 rond de op 14. In Nederland, waar we ‘verwend’ worden door veel drempels, stoplichten en grote drukte, ligt het verbruik voor mij op ruim 1 op 13. Bij de Skoda Octavia 1.6 TDI lag dat verbruik op ca. 1 op 17,5 (Zonder tuning ca. 1 op 18). Mijn vrouw en ik rijden ongeveer evenveel kilometers, en we houden allebei van een beetje doorrijden. Ik hoop dat dit een beetje een indicatie geeft van het verbruik voor de lezers.
Ruimte
Op de achterbank is de Mazda 6 iets minder ruim dan de Skoda Octavia, maar de achterbank zit wel beter. De kofferbak is met 522 liter kleiner dan de Octavia hatchback (590 liter), waar je ook nog eens een volwaardig reservewiel onder de vloer kwijt kon. Handig: wij hebben één kind, dat rechts achterin zit. In de Octavia was de bank in twee delen neerklapbaar: 2/3e rechts, 1/3e links. In de Mazda is dat andersom. Dus voor ons is deze indeling handiger. Voorin is de ruimte ongeveer gelijk aan die van de Octavia.
Comfort, uitrusting
Het GVC is al eerder genoemd. Volgens mij is dat zeker een comfortverhogend punt. Het Multimedia systeem is even wennen en op sommige punten minder dan dat van de Octavia. De speakers zijn gewoon dik in orde (Bose speakers, aantal weet ik niet, maar minimaal 6). Na even wennen is het multimedia systeem prettig te bedienen. De hoge plaatsing van het scherm is zonder meer een pluspunt, de grootte is een nadeel. Fijn is de aanwezigheid van een DAB+ radio, een goede spraakbediening en, voor wie dat wil, de melding van e-mails, die ook voorgelezen kunnen worden. Ik mis wel de voorziening voor het plaatsen van een SD card voor audio bestanden, maar de twee USB aansluitingen maken weer veel goed.
De GT-M line heeft geen head up display, maar wel veel andere zaken, zoals een leren interieur, electrisch bedienbare stoelen, stoelverwarming (voor en achter), stuurverwarming, spraakbediening, een systeem waarbij de auto onder de 30 km/u automatisch remt bij een obstakel, dode hoek waarschuwing en parkeersensoren voor en achter, inclusief een nuttige achteruitrijcamera.
Het zicht naar achteren is niet enorm, maar wel beter dan de Skoda Octavia hatchback.
Conclusie
Na de eerste 5000 km: Gewoon een hele fijne auto om te rijden. De 165 PK versie biedt ook voldoende vermogen voor de meer sportiever rijder, al moet je door het mindere koppel wel wat verder doortrekken in de versnellingen. Maar de kracht van de Mazda 6 zit hem vooral in het rijden an sich. De kwaliteit kan ik pas beoordelen na een hogere kilometerstand, maar de auto geeft een goede kwaliteitsbeleving.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.