Verlossing: Mercedes-AMG GT

Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GTMercedes-AMG GTMercedes-AMG GTMercedes-AMG GTMercedes-AMG GTMercedes-AMG GTMercedes-AMG GTMercedes-AMG GTMercedes-AMG GTMercedes-Benz AMG GT Mercedes-AMG GTMercedes-AMG GTMercedes-AMG GTMercedes-AMG GT
Maandenlang zagen we ingepakte exemplaren voorbijkomen en in de aanloop van z'n onthulling startte Mercedes een enorm teaseroffensief. Nu is de Mercedes-AMG GT dan eindelijk officieel onthuld!

Na lang wachten is de Mercedes-AMG GT dan toch echt in z'n geheel gepresenteerd. Niet langer hoeven we te kijken naar details of te luisteren naar geluidsfragmentjes. De AMG GT is in de basis uiteraard compleet door AMG ontwikkeld, vandaar dat-ie als Mercedes-AMG door het leven gaat.

De AMG GT moet het gaan opnemen tegen de potentere versies van de Jaguars F-Type en Porsches 911 van deze wereld, en de Duitser is uiteraard tot de tanden toe bewapend met spierkracht. De supercar verschijnt in twee smaken en in de 'instapper' is de 4,0-liter biturbo V8 al goed voor 462 pk en 600 Nm. Een sprintje naar de 100 km/h is daarmee in 4 seconden achter de rug. Doorsprinten doet de 1.540 kilo wegende GT tot de 304 km/h is bereikt.

Wie meer geld op de AMG GT wil stukslaan, kan kiezen voor de AMG GT S. Het biturboblok is in deze overtreffende trap goed voor 510 pk en 650 Nm koppel. Met 3,8 seconden staat de 100 km/h 0,2 tellen eerder op de klok dan in z'n minder hitsige broertje. Z'n topsnelheid ligt met 310 km/h 6 stuks hoger. De S-versie is in de basis overigens 30 kilo zwaarder. Schakelen gaat in beide versies middels een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Mercedes-AMG heeft de GT een gewichtsverdeling van 47 procent voor en 53 procent achter meegegeven.

De breedgeschouderde coupé is vanbuiten met drie paketten aan te kleden: Exterior Silver Chrome, Night Package en het Carbon-Fibre Package. Een AMG-sportuitlaat zorgt voor een enorme bak herrie, maar het systeem laat het geluid dat het uitstoot gelukkig naar wens instellen. Uiteraard vindt ook AMG Dynamic Select - een systeem om de directheid van de auto in te stellen - z'n weg naar de GT. De effiëntere C-modus is van de partij en voor sportief sturen is er Sport en Sport Plus. Nieuw is de stand I (Individual), waarmee de AMG geheel naar eigen voorkeuren is af te stellen.

Voor de échte scheurneuzen die kiezen voor de GT S, heeft Mercedes-AMG het Dynamic Plus-pakket bedacht dat de spierbundel nóg een tandje harder maakt. Het is nog niet bekend hoeveel de Mercedes AMG-GT moet gaan kosten. Dat weten we begin oktober als we ook tijdens de Autosalon van Parijs voor het eerst aan de auto kunnen snuffelen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (84)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.