Tesla presenteert Autopilot 8.0
Bestaande radar krijgt veel grotere rol
De laatste tijd is Autopilot een paar keer negatief in het nieuws gekomen. Nu introduceert Tesla de verbeterde 8.0-variant. Die zou de kans op ongelukken fors moeten verkleinen. De upgrade maakt gebruik van de reeds aanwezige camera's en sensoren, maar verdeelt de taken wel op een andere manier over die hardware. Zo krijgt de 'boordradar', die sinds oktober 2014 in Tesla's wordt toegepast, een grotere rol. Tot nu toe had het ding een ondersteunende taak ten opzichte van de eveneens aanwezige camera's, maar nu krijgt hij een hoofdrol.
Bij versie 8.0 hoeven de radargegevens niet langer te worden bevestigd door camerabeelden.Tot nu toe was die controle wel noodzakelijk, wat volgens Tesla vooral komt doordat de radar niet in staat was gedetailleerde informatie over een bepaald object te verzamelen. Een blikje op de weg kon worden aangezien voor een serieus obstakel. Omdat de nieuwe software de radar in staat stelt tot zes maal meer informatie over objecten te verzamelen, behoren dergelijke problemen volgens Tesla tot het verleden.
Een ander interessant gegeven is dat Autopilot nu nog meer gebruik maakt van gegevens van andere Tesla's. Als de radar een object waarneemt waar de auto probleemloos onderdoor blijkt te kunnen rijden, bijvoorbeeld een spoorwegviaduct, wordt die locatie toegevoegd aan Tesla's 'whitelist'. De auto 'weet' dan in het vervolg dat uitwijken of remmen voor dat bewuste object niet noodzakelijk is. Dat afremmen is bovendien niet altijd meer een noodstop, want Tesla's zouden vanaf nu in staat zijn om de benodigde remkracht beter op een situatie af te stemmen. Volgens de Amerikanen zou de auto nu zelfs precies op tijd remmen als er in dichte mist ineens een ufo op de snelweg staat.
Verkeersminister Schultz van Haegen is overigens ook al erg onder de indruk van de huidige variant van Tesla's Autopilot. De video waarin we haar in een Model S spreken over autonoom rijden, vind je hier.