Tesla opent assemblagecentrum in Tilburg
Het assemblage- en distributiecentrum van Tesla is gevestigd in een 18.900 vierkante meter grote hal op een bedrijventerrein in Tilburg. Volgens de Amerikaanse autobouwer een prima locatie omdat het dichtbij de haven van Rotterdam ligt – waar de Models S en de bijbehorende onderdelen vanuit de VS arriveren – en Tilburg een goede infrastructuur heeft zodat de auto's na assemblage verder over Europa verdeeld kunnen worden. Het complex in Tilburg dient tevens als werkplaats en onderdelenmagazijn.
"De komst van Tesla naar Tilburg maakt mij trots. Dankzij de inspanningen van vele partijen, niet in de laatste plaats de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij, halen wij een van de innovatiefste bedrijven ter wereld naar onze stad. Tesla kiest onder andere voor Tilburg vanwege de centrale ligging in Europa en de uitstekende infrastructuur. Met de komst van de Amerikaanse elektrische autofabrikant worden tientallen hoogwaardige arbeidsplaatsen gecreëerd", aldus Wethouder Erik de Ridder van economie (links op foto 2). Het gaat daarbij in eerste instantie om 50 arbeidsplaatsen, de bedoeling is dat dit aantal in de loop der jaren groeit.
Fiscale achtergrond
De 'assemblage' van de volledig elektrische Model S is natuurlijk uitstekend nieuws voor Tilburg, waar het feitelijk op neerkomt is dat de auto's in Fremont, California, worden gebouwd en getest. Daarna worden het accupakket en de elektromotor gedemonteerd en worden auto en onderdelen apart verscheept naar Europa. Bryan Batista, verkoopdirecteur voor Europa (foto 3 en in het midden op foto 2) draait er ook niet omheen dat deze constructie een fiscale achtergrond heeft.
Volgens Batista is dat niet om de marges voor Tesla op te krikken maar om de prijs voor de consument zo laag mogelijk te houden. Er wordt door Tesla niet gecommuniceerd hoeveel auto's er op jaarbasis de hal in Tilburg moeten gaan verlaten maar het Amerikaanse merk zet in op een Europese verkoop van 10.000 auto's. Wereldwijd denkt Tesla 30.000 auto's te kunnen slijten, waarbij de Chinese markt volgens Batista erg belangrijk is.
De levering van de Model S is inmiddels gestart in Europa en in Tilburg werden vandaag de eerste auto's aan hun nieuwe baasje afgeleverd. In de afgelopen jaren heeft Tesla meer dan 15.000 elektrische auto's (Roadster en Model S) verkocht in 31 landen. Het bedrijf levert ook aandrijflijnen aan derden, zoals Daimler en Toyota. De komende maanden wil Tesla 15 nieuwe stores en servicecenters openen in Europa. Bij Tesla staat ook nog de Model X op de planning. "Er is nog geen besluit genomen over waar die auto geassembleerd wordt maar dat zou best in Tilburg kunnen zijn", besluit Bryan Batista.