Prijzenoorlog door private lease
'Kortingen soms meer dan 30 procent'
Het snel oprukkende verschijnsel private lease is een vechtmarkt waar alleen de grotere leasemaatschappijen tegen zijn opgewassen. Toch is de groei er nog lang niet uit, voorspelt vakblad Automotive Management.
Al is het sterkst in opkomst, private lease maakt vooralsnog een bescheiden deel uit van de totaalmarkt, zo becijferde het toonaangevende vakblad Automotive Management in de onlangs gepubliceerde Leasemaatschappij Top 60. Berekend over de Nederlandse leasevloot beslaat private lease 12 procent van het geheel, van het totale Nederlandse wagenpark valt 1,2 procent onder een private leasecontract.
Het aantal leaseauto's groeide afgelopen jaar met 9,3 procent, zodat ons land afgelopen jaarwisseling 860.000 leaseauto's telde. 60 procent van de groei kwam voor rekening van private lease, aldus Automotive. De leaseregistraties stijgen sneller dan de overige nieuwregistraties. Automotive concludeert daaruit dat een behoorlijk deel van de private leasecontracten privé-aanschaf (nieuw of gebruikt) vervangt.
Niettemin zegt een kwart van de twintig door Automotive Management bevraagde leasedirecteuren geen private lease aan te bieden en ook geen plannen in die richting te hebben. Private lease heeft volgens het onderzoek een prijzenoorlog in de leasebranche ontketend. De tarieven waarmee wordt gestunt, bieden amper tot geen ruimte om er nog iets aan te verdienen. Daarom worden grote volumes ingekocht, iets waar alleen de grotere maatschappijen de slagkracht voor hebben. Kortingen lopen daarbij vaak op tot ver boven de 30 procent. Daardoor zijn de auto's aan het einde van het contract amper minder waard dan het bedrag dat er nieuw voor werd betaald, zodat de factor afschrijving in de maandelijkse kosten minimaal is.
Niettemin is de groei er nog lang niet uit, voorspelt Automotive Management. Deskundigen verwachten een groei 'tot wel 40 procent' voor het komende jaar. En dat betreft niet alleen kleine benzineauto's, maar ook grotere modellen.