Opels herstructureringsplan 'Pace!' gepresenteerd

In 2024 is elke Opel geëlektrificeerd

Opel teaser
Opel maakt de komende jaren een heftige transitie door. Vandaag is het toekomstplan 'Pace!' uit de doeken gedaan en daarin staat hoe Opel binnen de PSA Groupe wordt gepositioneerd.

Toekomstplan Pace! beschrijft niet alleen hoe de PSA Groupe Opel gaat positioneren, maar tevens hoe het concern van Opel weer een gezond bedrijf wil maken. In 2020 moet het bedrijf weer winstgevend zijn en goed zijn voor een bruto winstmarge van twee procent. In 2026 moet dat percentage al op zes procent liggen. Om dat te bereiken, moet er stevig op kosten worden bespaard en daar komt het onderwerp 'synergie met de PSA Groupe' om de hoek kijken.

De financiële voordelen die worden behaald door Opel te verweven in de PSA Groupe, moeten in 2020 op 1,1 miljard euro liggen. In 2026 moet het synergievoordeel 1,7 miljard euro opleveren. Opel moet volgens zijn nieuwe eigenaren de CO2-koning van Europa worden. Om op dat vlak goed te scoren, moet van elke nieuwe Opel tegen 2024 een geëlektrificeerde uitvoering beschikbaar zijn. De brandstofmotoren verdwijnen overigens niet, maar de exemplaren van Opel zelf wel. Op termijn gaat Opel volledig over op motoren van PSA. In 2020 moet Opel al vier modellen op de markt hebben waarvan ook geëlektrificeerde smaken bestaan. De Grandland X komt er als plug-in hybride en van de volgende Corsa komt er een jaar na de lancering van het model in 2019 ook een volledig elektrische versie.

Uiteraard wil de PSA Groupe besparen op de productiekosten. In 2020 moeten de kosten per auto al zijn teruggebracht met 700 euro. Dat moet onder andere worden gerealiseerd door te besparen op arbeidskosten én op het efficiënter inrichten van het productieproces.

Vanaf 2024 maken alle Opels gebruik van twee platforms van de PSA Groupe. Het CMP- en het EMP2-platform van het Franse concern zullen ook voor Opels worden gebruikt. Het aantal platforms dat Opel gebruikt, wordt dus teruggebracht van momenteel negen naar twee in 2024. Zo komt er in 2019 een SUV op basis van het EMP2-platform op de markt. Die zal in Eisenach worden gebouwd. Mogelijk gaat dit om Opels variant van de Peugeot 5008. Op datzelfde platform verschijnt ook een D-segmenter, een auto die in Rüsselsheim van de band zal lopen. Zoals gezegd zullen ook alle motoren en platforms bij de PSA Groupe van de planken komen. Het aantal aandrijflijngroepen dat Opel gebruikt, wordt teruggebracht van momenteel tien naar vier.

Het is nu officieel bekend dat de nieuwe generatie Corsa, die in 2019 verschijnt, op PSA's CMP-basis komt te staan. De nieuwe Combo zal volgend jaar al om de hoek komen kijken. Vervolgens komt er elk jaar een nieuwe Opel op de markt.

Alle nieuwe Opels worden in Rüsselsheim ontwikkeld, een locatie die wordt omgetoverd tot een soort kenniscentrum voor de PSA Groupe. Het gehele concern zal met name profiteren van Opels kennis op het gebied van brandstofceltechniek, autonoom rijden en veiligheidssystemen.

Om hogere verkoopcijfers te realiseren, zal Opel tegen 2022 meer dan twintig nieuwe markten betreden. Ook in de bestelwagenwereld worden nieuwe modellen naar voor Opel nieuwe markten gebracht. In 2020 wil Opel 25 procent meer bedrijfswagens hebben verkocht dan in 2017.

UPDATE

Opel heeft ook een eerste afbeelding losgelaten. Daarop zien we een auto die hint naar de waarschijnlijk nieuwe Opel-broer van de 5008.

De hoofdzaken:

-Opel wordt 'CO2-koning' van Europa.

-In 2024 is elk model ook geëlektrificeerd

-Opel gaat volledig over op twee platforms, motoren en transmissies van de PSA Groupe

-De Grandland X komt er als plug-in hybride

-De nieuwe Corsa komt in 2019, ook als EV!

-De nieuwe Corsa komt definitief op CMP-basis van de PSA Groupe

-De nieuwe Combo komt al in 2018

-De nieuwe SUV op EMP2-basis komt in 2019

-Er is een nieuwe D-segmenter op komst

-Groei van de bedrijfswagenverkoop in 2020 +25 procent

PRIVATE LEASE Opel

Lezersreacties (133)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.