Officieel: Mercedes C-klasse *Update: met prijzen*

Mercedes C-klasse
Mercedes C-klasseMercedes C-klasseMercedes C-klasseMercedes C-klasseMercedes C-klasseMercedes C-klasseMercedes C-klasseMercedes C-klasseMercedes C-klasseMercedes C-klasseMercedes C-klasseMercedes C-klasseMercedes C-klasseMercedes C-klasse
Na een flink aantal lekkagemomentjes is de Mercedes C-klasse nu officieel onthuld. En dus kunnen we je nu eindelijk alles over de auto vertellen.

De nieuwe C-klasse is flink gegroeid ten opzichte van z'n voorganger. De auto is nu 4,69 meter lang (+ 95 mm) en 1,81 meter breed (+ 40 mm). De wielbasis groeide ook, met 80 mm naar 2,84 meter.

Dat alles zorgt voor meer binnenruimte (met name voor de achterpassagiers) én een grotere afstand met de CLA, de auto die Mercedes onder de C-klasse heeft geschoven. De bagageruimte heeft een inhoud van 480 liter.

Het exterieur is een stuk spannender geworden, de ontwerpers hebben zich daarbij naar eigen zeggen door de natuur laten inspireren. Het interieur heeft vooral een sprong gemaakt: door het sportieve design, de luxe voorzieningen en de fraaie materialen is dit volgens het merk ten opzichte van de vorige C-klasse 'een upgrade van economy class naar business class'.

Aluminium-staal hybride

Het Command-display bovenaan de middenconsole heeft een diameter van 7 inch. Wie Command Online specificeert, krijgt een scherm met een diameter van 8,4 inch. Voor het eerst is er nu ook een volwaardig head-up display met projectie op de voorruit beschikbaar op de C-klasse.

Het infotainment biedt ondersteuning voor Bluetooth, SD-kaarten, USB-sticks, iPod en iPhone. Uiteraard kunnen de oude CD's en DVD's ook nog een plekje vinden in de C-klasse. Ook is er optioneel ondersteuning van internet.

De nieuwe aluminium-staal hybride body van de C-klasse weegt 70 kg minder dan voorheen. In combinatie met andere gewichtsbesparingen is het gewicht met ongeveer 100 kg gedaald. Het zorgt voor een lager zwaartepunt, dus betere rijeigenschappen. Ook daalde - in combinatie met vernieuwde motoren - het brandstofverbruik hierdoor tot wel 20 procent.

Motorenaanbod

Dan de motoren: bij de lancering zijn er drie motoren beschikbaar, een diesel en twee benzinemotoren. De diesel vinden we in de C 220 Bluetec. De 2,1-liter turbodiesel heeft een vermogen van 170 pk en een maximumkoppel van 400 Nm. De sprint naar 100 km/h kost 8,1 seconden en de CO2-uitstoot is 103 g/km. Dat betekent 20 procent bijtelling.

De eerste benzineversie is de C 180. Die heeft een 1,6-liter viercilinder met een vermogen van 156 pk onder de kap. Het maximumkoppel is 250 Nm en de sprint naar 100 km/h kost 8,2 seconden. De CO2-uitstoot is 116 g/km en ook dat betekent 20 procent bijtelling.

De tweede benzinemotor is te vinden in de C 200. Deze 1,9-liter viercilinder heeft een vermogen van 184 pk en een maximumkoppel van 300 Nm. De sprint naar 100 km/h kost 7,5 seconden en de CO2-uitstoot is 123 g/km. Als die waarde zo blijft, heeft die versie 25 procent bijtelling.

Nieuwe basisdiesel

Natuurlijk blijft het daar niet bij, er komen later nog meer motoren beschikbaar. Zo komt er een nieuwe 1,6-liter turbodiesel, die volgens Mercedes de zuinigste van het segment wordt. Het vermogen van deze diesel is 115 of 136 pk. Er komt ook nog een 2,1-liter turbodiesel met 204 pk beschikbaar.

Ook komt er een hybride C-klasse. Deze C 300 Bluetec combineert die 204 pk sterke turbodiesel met een 27 pk sterke elektromotor. Voor wie dat nog niet zuinig genoeg is, heeft Mercedes nog een plug-in hybride op de planning staan.

We verwachten ook nog een zescilinder in de C-klasse. Een V8 komt er zeker, een nieuw exemplaar met een cilinderinhoud van 4,0 liter en twee turbo's vindt z'n weg namelijk naar de volgende C 63 AMG. We schatten het vermogen op 450 pk.

Er komt een nieuwe, handgeschakelde zesbak beschikbaar voor de C-klasses met viercilinder. Ook de 7G-Tronic automaat ging onder het mes om voor extra rijplezier en een beter verbruik te zorgen.

Luchtvering

De wielophanginig van de C-klasse is geheel nieuw. De klant kan kiezen uit diverse adaptieve Direct Control afstemmingen: comfort, een verlaagd comfortonderstel met een sportiever karakter en het met 15 millimeter verlaagde sportonderstel.

Voor het eerst kan de klant ook een C-klasse met luchtvering bestellen. Die heeft de modi 'Comfort', 'Eco', 'Sport' en 'Sport+'.

Uiteraard is er ook een hele batterij veiligheidsvoorzieningen, diverse daarvan debuteerden pas onlangs op de E- en S-klasse. We noemen Collision Prevention Assist Plus, Attention Assist, Distronic Plus, Brake Assist Plus en Enhanced Active Lane Keeping Assist.

De nieuwe C-klasse is halverwege januari voor het eerst door het grote publiek te bewonderen. Dat debuut vindt plaats op de NAIAS in Detroit.

*Update: we hebben ook de Nederlandse vanafprijzen van de Mercedes C-klasse. De C180 is er vanaf 36.995 euro, de C 200 kost minimaal 39.995 euro en de C 220 Bluetec mag mee vanaf 42.995 euro.

Ook is er voor de snelle beslissers een introductiepakket beschikbaar voor 1.500 euro. Er zijn twee keuzes. De eerste optie is het Businesspakket bestaande uit actieve parkeerassistent inclusief Parktronic, cruise control, Audio 20 CD incl. touchpad, voorbereiding voor Garmin Map Pilot, Garmin Map Pilot, LED Intelligent Light System en adaptieve grootlichtassistent.

De andere optie is het Comfortpakket met automatische transmissie, keyless startfunctie en zitcomfortpakket. Het voordeel kan oplopen tot 2.700 euro.*

Video

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (138)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.