Officieel: Mercedes-Benz E-klasse Estate

Nog steeds de allerruimste

Mercedes-Benz E-klasse Estate
Mercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse Estate teaserMercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse EstateMercedes-Benz E-klasse Estate
Mercedes-Benz heeft vanmiddag in Stuttgart de nieuwe E-Klasse Estate onthuld. Zijn laadruimte is iets kleiner dan voorheen, maar nog altijd de grootste in het segment. Voor het eerst verschijnt er eind dit jaar ook een avontuurlijke versie, in navolging van de Audi A6 Allroad.

Vanochtend konden we jullie nog een laatste reeks teasers laten zien en nu heeft Mercedes zelf alle informatie losgelaten over de nieuwe E-klasse Estate. Zoals verwacht vertoont de auto veel uiterlijke overeenkomsten met de C-klasse Estate. Tegelijkertijd is het bij de eerste aanblik meteen duidelijk dat deze auto fors breder is dan z'n kleinere broertje en zijn de achterlichten platter van vorm.

Europallet
Om de designtrends te blijven volgen, loopt de daklijn van de nieuwe Estate iets eerder af dan bij het vorige model. Dat leidt tot een iets kleiner laadruim van 1.820 liter, als de bank is omgeklapt. De vorige generatie bood nog 1.950 liter, maar door de bankzitting iets te verlagen, bleef de verkleining beperkt en werd de hoofdruimte zelfs nog vergroot. Met de bank intact meet de laadruimte nu 640 liter. Ondanks de verkleining biedt de E-Klasse nog altijd meer inhoud dan zijn belangrijkste concurrenten, de Audi A6 en de BMW 5 serie. En op de laadvoer past – als je dat zou willen – nog altijd een Europallet.

Voor het eerst is de bankleuning in trappen verstelbaar, zodat je kan kiezen om meer of juist minder rechtop te zitten, wat dan ook tot 30 liter extra bagageruimte kan leiden. Verder klappen de hoofdsteunen nu automatisch om zodra je de bankleuning omklapt. Het voorkomt dat de leuning halverwege deze handeling schuin blijft staan, omdat hij met de hoofdsteun vastloopt tegen een voorstoel. Verder hebben de ontwerpers zich ingespannen om te allen tijde een volledig vlakke laadvloer te garanderen. Daarmee blijft menig concurrent nog altijd in gebreke, omdat auto's in deze prijsklasse nu eenmaal een 'dikke' achterbank hebben.

Extra bankje
Om zijn status als gezinsauto te blijven onderstrepen, is de Estate vanaf eind dit jaar wederom verkrijgbaar met een extra, opklapbaar bankje waarmee je kleine kinderen in de bagageruimte kan onderbrengen.

Het motorenpalet van de Estate komt uiteraard overeen met dat van de 'Limousine', maar Mercedes grijpt de gelegenheid aan om er een benzinemotor aan toe te voegen. Boven de 184 pk sterke E200 komt de E250 met 211 pk te staan. Het dieselgamma is in beginsel nog overzichtelijker en bestaat bij de introductie uitsluitend uit de E220d met 194 pk.

Later dit jaar volgen basisdiesel 200d (150 pk) en de zescilinder 350d met 258 pk. Ook benzinerijders krijgen een krachtige zespitter voorgeschoteld in de vorm van de E400 4Matic. Die auto verdeelt 333 pk over alle vier de wielen. De 9G-Tronic-automaat is in alle gevallen standaard.

Écht snel
Leuk zo'n E400, maar hij laat uiteraard nog wel ruimte voor sportieve topversies. Liefhebbers van écht snel spul krijgen de Mercedes-AMG E 43 met 401 pk (vanaf foto 16) voorgeschoteld, op termijn volgt de allesvergruizende AMG 63 met 612 pk. De E43 sprint in z'n ruimtelijke vorm in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/h.

Wie denkt dat de E-klasse-familie met de komst van deze Estate wel compleet is heeft trouwens mis. Mercedes heeft het momenteel nog druk met de ontwikkeling van een Coupé én een daarvan afgeleide Cabriolet met stoffen kap. Bovendien zal er op basis van deze Estate een heuse Allroad-achtige worden gebouwd, die in oktober in Parijs zal worden gepresenteerd. In diezelfde maand hopen Nederlandse dealers de 'normale' E-Estate in hun showrooms te verwelkomen. Prijzen zijn nog niet bekend.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (105)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.