Nieuwe Volkswagen Bora voor China
Moeilijk te plaatsen nieuweling
Om het gemakkelijk te maken, heeft Volkswagen in China niet één joint-venture die modellen in elkaar schroeft, er is er nog één op poten gezet om auto's op de markt te brengen. In China is zo een wildgroei aan Volkswagens ontstaan die nauwelijks te doorgronden valt. Vandaag laten we een lichtje schijnen op de nieuwe Bora van de joint-venture FAW-VW.
De Jetta die je tot 2014 in Nederland kon kopen, gaat bij FAW-VW als Sagitar door het leven. Dan heeft de joint-venture nog een compacte budgetsedan met de naam Lavida in de showrooms staan. Verder is er een Jetta bij FAW-VW te vinden, een auto die niets te maken heeft met de hier bekende Jetta, maar in feite 'gewoon' een Polo sedan is. Volkswagens tweede joint-venture - SAIC VW - plakt weer andere namen op andere sedans, die in de basis allemaal weer gerelateerd zijn aan eveneens andere modellen. Snappen we het nog?
Terug naar de nieuwe Bora voor FAW-VW. Deze nieuweling groeit zo'n 4 centimeter ten opzichte van zijn voorganger en heeft een wielbasis van 261 centimeter. Hij maakt gebruik van het A5-platform (PQ35) waar een hele rits auto's van de Volkswagen Group op was geplaatst. Van de Volkswagen Eos tot de Golf VI en van de Skoda Yeti tot de tweede generatie Octavia.
Geïntrigeerd door de modellenchaos die Volkswagen in China tentoonspreidt? Klik dan hier voor de website van FAW-VW. Hier is het modellenaanbod van SAIC VW te vinden.