NextEV lanceert NIO compleet met hypercar EP9
's Werelds snelste EV
De een na de andere start-up komt met een elektrische auto op de proppen en het is altijd maar de vraag wat er daadwerkelijk van de plannen terechtkomt. Faraday Future leek met de FFZero01 elke realiteitszin verloren te hebben, maar bleek later ineens een serieuze speler, al werd onlangs bekend dat het bedrijf, samen met het eveneens Chinese LeSee van LeEco, te hard van stapel was gelopen. Dan hebben we Techrules, een merk dat met een turbinehybride de gevestigde hypercarorde wil wegblazen. Vandaag komen we aan bij NextEV, een bedrijf dat vandaag zijn eerste kandidaat naar voren heeft geschoven.
Aanvankelijk leek het erop dat NextEV simpelweg de werknaam van het bedrijf was, maar dat blijkt niet het geval. NextEV noemt zijn merk nu plotseling NIO. De eerste auto van het bedrijf, een elektrische supercar, is EP9 gedoopt. NIO blaast hoog van de toren door direct de tijd te vermelden die de EP9 nodig had om een rondje Nordschleife af te leggen: 7 minuten en 5 seconden, 2 tellen rapper dan de Nissan GT-R Nismo. Naar eigen zeggen is het daarmee de snelste EV op de 'Ring'.
NIO probeert zijn potentiële klanten verder te verleiden met termen als 'MegaWatt', de hoeveelheid vermogen die de elektromotoren opwekken. Eerder was het Koenigsegg die deze aanduiding gebruikte voor de eveneens 1.360 pk die zijn One:1 wist op te wekken. De NIO EP9 moet in staat zijn om in 7,1 seconden naar een snelheid van 200 km/h te denderen. en zijn topsnelheid ligt op 313 km/h. In 45 minuten is het accupakket tot 80 procent vol te laden, goed voor een actieradius van 427 km. Wat het gevaarte moet gaan kosten, zal nog moeten blijken.