Naar het hiernamaals: Scion
Afscheid nemen bestaat niet
In februari maakte Toyota bekend een streep door zijn jongerenmerk Scion te gaan zetten. Gisteren is daad bij het woord gevoegd.
Eerder dit jaar liet Toyota weten geen toekomst meer te zien in Scion, zijn in 2003 opgerichte submerk dat zich vooral op de jongere autokoper richtte. Scion sukkelde de laatste jaren stevig in de Amerikaanse verkooplijsten en Toyota USA is van mening dat Toyota zelf nu aansprekend genoeg is voor jongeren. Scion zou daardoor overbodig zijn geworden.
Middels een bescheiden bericht op Facebook neemt Scion afscheid van zijn bestaan. "Na 13 jaar en bijna 1,2 miljoen eigenaren sluit Scion zijn poorten. Sommige van onze modellen zullen blijven voortbestaan als Toyota, we willen iedereen bedanken die de rit met ons heeft meegemaakt. Welk pad je ook kiest, we hopen dat het je naar een mooie toekomst brengt", schrijft Scion.
Toyota hevelt de Scion FR-S, Scions versie van de in de Verenigde Staten voorheen niet leverbare Toyota GT86, over naar zijn eigen showrooms. Ook de C-HR, die aanvankelijk als Scion op de Amerikaanse markt zou verschijnen, komt bij Toyota op de bestellijst te staan. Ook iA en de iM gaan naar Toyota en komen als Yaris iA en Corolla iM op de markt.