In het wild: Citroën CX GTi Turbo 2
GTi in 80's dresscode
Wat is het? De Citroën kwam in de begindagen van deze rubriek al eens voorbij. Het toen door Michiel Willebrands gekiekte exemplaar stond er wat krakkemikkig bij, iets wat niet over deze fraaie GTi Turbo 2 gezegd kan worden.
In 1985 werd de CX herzien en ook de GTi wisselde (geheel volgens de laatste jaren 80-mode) zijn kenmerkende verchroomde bumpers in voor kunststof exemplaren. Ook vanbinnen ging de boel op de schop. Een nieuw instrumentarium én een nieuwe middenconsole kenmerkte de herziene GTi. Onder de kap een 2,5-liter metende viercilinder die 168 pk en 290 Nm leverde. Een topsnelheid van 220 km/h moest haalbaar zijn en in 8,0 seconden zoefde de CX naar een snelheid van 100 km/h.
Hoe bijzonder is hij? De CX kent een enorme schare fans en vooral een GTi Turbo kan de handen wel op elkaar krijgen. Uitgestorven zijn ze niet, bijzonder daarentegen wel. Zeker zo plat op zijn buik in een donker Den Haag.
Hoe staat hij erbij? In tegenstelling tot de wat verpieterde CX die eerder in deze rubriek verscheen, lijkt er voor deze Citroën wél goed gezorgd te worden.
Wat is hij waard? GTi's gaan vanaf zo'n 6.000 euro van de hand.
Beoordeling: Fantastisch natuurlijk, zo'n slapende Turbo 2. Zo snel mogelijk wakker maken en een strik erom doen.