In detail: Lynk & Co 01
Nieuw merk, nieuwe insteek
In oktober toonde Volvo's Chinese moederbedrijf Geely de eerste auto van het nieuwe merk Lynk & Co. De '01' gedoopte SUV werd toen op summiere wijze uit de doeken gedaan, maar inmiddels is er wat meer informatie over het merk dat het bouwen en verkopen van auto's op verfrissende wijze wil vormgeven.
De Lynk & Co 01 is een SUV op basis van de volgende generatie van Volvo's XC40. Daarmee is meteen duidelijk waar de auto zich qua formaat laat indelen, al wordt de '01' wel iets groter dan z'n premium-broer XC40. Dat is namelijk precies hoe Geely z'n nieuwe tak positoneert: tussen de 'goedkope' Chinese volumemerken van het concern enerzijds en het dure, 'premium' Europese Volvo anderzijds. Onder de kap ligt vooralsnog geen volledig elektrische aandrijflijn, maar een 1,5-liter driecilinder of een 2,0-liter viercilinder. Volgens onze collega's van AutoBild levert de driecilinder 180 pk. Geruchten over (plug-in) hybrides en elektrische varianten gaan al rond, maar zijn nog niet bevestigd. Qua verkoopaantallen heeft het merk een duidelijke doelstelling: binnen vijf jaar moeten er jaarlijks 500.000 auto's van het merk van de band rollen.
Open Application Interface
Om dat voor elkaar te krijgen, vaart Lynk & Co een duidelijk andere koers dan traditionele autofabrikanten. Het feit dat er onder de kap vooralsnog 'traditionele' verbrandingsmotoren te vinden zijn, wil niet zeggen het merk niet innovatief is. Die innovativiteit komt ten eerste tot uiting in de hoeveelheid elektronische snufjes die Lynk & Co vanaf het begin in z'n auto's integreert. Net als bij een smartphone is het bij het Chinees/Zweedse merk mogelijk om het product te personaliseren via het downloaden van apps. Die apps worden niet alleen door Lynk & Co zelf aangeboden, maar kunnen dankzij een Open Application Programming Interface ook door derden worden ontwikkeld en verkocht. Dat gebeurt met behulp van een speciale app-store die via het scherm in de auto te bereiken is.
Geen sleutel
Ook de smartphone zelf speelt een belangrijke rol voor de '01'. Belangrijkste noviteit in dat kader is het feit dat deze auto naar verluidt geen sleutel meekrijgt, maar een smartphone-app de functies daarvan overneemt. Volvo zelf heeft op dit gebied overigens eveneens redelijk concrete plannen. Behalve het verlies van een los 'kastje' levert de digitale sleutel praktische voordelen op voor wie z'n auto wil delen met anderen. Naast het benutten van reeds bekende manieren van autodelen wil Lynk & Co het mogelijk maken samen, bijvoorbeeld met een groep vrienden, een auto aan te schaffen. Iedereen kan dan middels een app inplannen wanneer hij of zij de auto nodig heeft, terwijl voor instappen en starten geen sleuteloverdracht nodig is. Ondertussen worden de gebruikskosten nauwgezet bijgehouden en naar rato over de deelnemers verdeeld.
Verkooppunten
Voor de aanschaf van een 01 hoef je straks de deur niet uit. Verkoopsite Alibaba is namelijk uitverkoren om de auto online aan te bieden. Dat is in China al meer ingeburgerd dan in West-Europa, maar toch zijn er ook daar weinig automerken die zo duidelijk op verkoop via internet aansturen. De 'aanschaf vanuit de luie stoel' neemt echter niet de plaats van fysieke verkooppunten volledig over. "We zijn ervan overtuigd dat de autoverkoop via internet in Europa gaat groeien, maar we willen ook realistisch zijn. Een auto is de op één na grootste aankoop die een mens in z'n leven doet, en is dus niet vergelijkbaar met het kopen van bijvoorbeeld schoenen", vertelt Lynk & Co-CEO Alain Visser in gesprek met Automotive News Europe. Voor de inrichting van z'n 'dealernetwerk' heeft het merk goed gekeken naar Tesla. De verkooppunten zullen namelijk niet in handen van individuele franchisenemers komen, maar blijven eigendom van Lynk & Co zelf. Visser heeft daar een duidelijke visie op: "het huidige verkoopmodel in de autobranche werkt niet meer. Autobouwers ontwikkelen en bouwen auto's, maar geven de verkoop ervan uit handen aan dealerbedrijven. Wij willen dat niet, en houden graag grip op het gehele proces." Zelf naar zo'n verkooppunt gaan is bij Lynk & Co overigens niet meer nodig als de aanschaf eenmaal gedaan is, want bij onderhoud en reparaties wordt de auto opgehaald en weer netjes teruggezet. Inderdaad: nog een handige toepassing van de 'sleutel-app'.
Collections
Zelfs als het gaat om uitrustingsniveaus, bekijkt Lynk & Co de wereld op z'n eigen manier. Als de auto's straks te koop zijn, zal er geen sprake zijn van een basisversie met een aantal duurdere 'tredes', maar van meer smaakgevoelige uitvoeringen die 'Collections' worden genoemd. Verschillen tussen die Collections zouden niet zozeer zitten in de hoeveelheid opties, maar meer in het soort uitrusting. Ook de prijzen liggen niet ver uit elkaar: "Als we stellen dat andere autofabrikanten een prijsbereik van 100 tot 500 aanbieden, opereren wij tussen de 100 en de 150", illustreert Visser dit punt op Autonews.com.
Afgaande op de plannen van het merk is de Lynk & Co 01 dus een stuk innovatiever dan je op basis van z'n relatief behoudende uiterlijk en dito aandrijflijnen zou verwachten. Lynk & Co wordt in het derde kwartaal van 2017 in China gelanceerd, voor 2018 staan Europa en de Verenigde Staten op de planning. De kans is groot dat het merk tegen die tijd een tweede model in de line-up heeft, maar wat dat precies wordt, is vooralsnog niet duidelijk.